Så kan EU-trailers bli säkrare på vintervägar
Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag analyserat olyckor med korta dragbilar med påhängsvagn, så kallade EU-trailers, för att föreslå åtgärder för att höja säkerheten för dessa fordon. I dag överlämnades rapporten till regeringen.
I uppdraget har även ingått att undersöka tekniska lösningar på exempelvis bromssystem och stabilitetssystem som kan bidra till förbättrad trafiksäkerhet.
I fråga om olycksstatistik har Transportstyrelsen hämtat uppgifter från dels olycksdatabasen Strada, dels de olyckor som Sveriges kommuners räddningstjänster har larmats ut på.
Olycksriskerna för lastbilar registrerade i utlandet är högre än för svenskregistrerade dragbilar och lastbilar, om man ser till uppgifter från Sveriges kommuner och räddningstjänster.
För polisrapporterade olyckor med personskador är däremot olycksrisken något högre för andra svenskregistrerade lastbilskombinationer än för svenska kombinationer med dragbil med tillkopplad påhängsvagn eller utländska lastbilar.
– En faktor som skulle kunna förklara varför just utländska ekipage är överrepresenterade i lindrigare olyckor är förarnas kunskap och erfarenhet av att köra dessa fordon på vintervägar. Förare som har lång erfarenhet att framföra dessa ekipage på vintervägar kan sannolikt bättre förutse riskfyllda situationer och därmed anpassa körningen vid behov, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.
Viktigt ha tryck på drivaxeln
Vintertid när vägarna ofta är hala har lastbilarnas friktion mot vägbanan en avgörande betydelse, speciellt den drivande axeln på lastbilen. Det är därför viktigt att, utöver att ha bra däck, också se till så att fordonen har tillräckligt med tryck på drivande axel.
Vad ett tillräckligt drivaxeltryck är beror på, fordonskombinationens faktiska vikter. Ju högre den sammanlagda bruttovikten är desto högre drivaxeltryck behöver lastbilen ha.
– När en alltför stor del av lastvikten hamnar på släpvagnen så får lastbilen svårt att bibehålla greppet mot vägbanan och risken att hamna i en kritisk situation som kan leda till en olycka ökar. Det gäller då i synnerhet kombinationer med lastbilar med två axlar, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen föreslår att det införs krav för 2-axliga tunga lastbilar, med en drivande axel, och med en eller flera tillkopplade släpvagnar:
- minst 25 procent av den sammanlagda bruttovikten belastar den drivande axeln, eller
- släpvagnarnas sammanlagda bruttovikt ska inte överskrida lastbilens bruttovikt med en faktor som är högre än 1,5 gånger.
Kravet föreslås gälla perioden 1 december–31 mars.
Rapport: Utredning för säkerhetshöjande åtgärder för korta dragbilar
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seOmar Bagdadiutredare
Tel:010-495 56 02omar.bagdadi@transportstyrelsen.seBilder
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Nya allmänna råd om färd med breda eller långa fordon19.4.2024 11:19:34 CEST | Nyheter
Från och med den 19 april 2024 gäller nya allmänna råd om undantag för färd med breda fordon och fordon med bred odelbar last – samt nya allmänna råd om undantag för färd med långa fordon, fordonståg eller lång odelbar last.
Pressinbjudan: Media och drönare – så flyger du rätt17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Transportstyrelsen bjuder in representanter från mediekåren till ett kunskapsseminarium om att flyga drönare. Medverkar gör också representanter från LFV och Polismyndigheten. Syftet är att informera om vilka regler som gäller vid drönarflygning.
Färre flyger inrikes12.4.2024 09:41:55 CEST | Pressmeddelande
Passagerarsiffrorna för inrikesflyget fortsätter nedåt. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets första kvartal jämförs med samma period året innan.
Vägledning förenklar för laddplatser vid flerbostadshus5.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den lagstiftning vi har är tillräcklig för att kommunerna ska kunna anordna laddplatser på allmän platsmark. Det framkommer i det uppdrag som i dag presenteras för regeringen: – Vi ger i rapporten vägledning som stöd till kommunerna om hur lagstiftningen bör tolkas när de ska fatta beslut om laddplatser, säger Lars Carlsson, utredare vid Transportstyrelsen.
”Körkortsturism” - Så här agerar Transportstyrelsen27.3.2024 14:26:22 CET | Pressmeddelande
Sveriges Radio Ekot har i flera inslag rapporterat om att det sker organiserade resor till Rumänien i syfte att byta in utländska körkort till rumänska körkort. De rumänska körkorten byts därefter in till svenska. Transportstyrelsen vill därför beskriva hur vi arbetar med frågan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum