Transportstyrelsen

Så kan EU-trailers bli säkrare på vintervägar

Dela

Olycksrisken vintertid har visat sig vara högre för EU-trailers än för andra lastbilskombinationer. Det redovisar Transportstyrelsen i ett regeringsuppdrag.

Transportstyrelsen har slutredovisat ett regeringsuppdrag med förslag för att höja säkerheten för korta dragbilar.
Transportstyrelsen har slutredovisat ett regeringsuppdrag med förslag för att höja säkerheten för korta dragbilar.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag analyserat olyckor med korta dragbilar med påhängsvagn, så kallade EU-trailers, för att föreslå åtgärder för att höja säkerheten för dessa fordon. I dag överlämnades rapporten till regeringen.

I uppdraget har även ingått att undersöka tekniska lösningar på exempelvis bromssystem och stabilitetssystem som kan bidra till förbättrad trafiksäkerhet.

I fråga om olycksstatistik har Transportstyrelsen hämtat uppgifter från dels olycksdatabasen Strada, dels de olyckor som Sveriges kommuners räddningstjänster har larmats ut på.

Olycksriskerna för lastbilar registrerade i utlandet är högre än för svenskregistrerade dragbilar och lastbilar, om man ser till uppgifter från Sveriges kommuner och räddningstjänster.

För polisrapporterade olyckor med personskador är däremot olycksrisken något högre för andra svenskregistrerade lastbilskombinationer än för svenska kombinationer med dragbil med tillkopplad påhängsvagn eller utländska lastbilar.

– En faktor som skulle kunna förklara varför just utländska ekipage är överrepresenterade i lindrigare olyckor är förarnas kunskap och erfarenhet av att köra dessa fordon på vintervägar. Förare som har lång erfarenhet att framföra dessa ekipage på vintervägar kan sannolikt bättre förutse riskfyllda situationer och därmed anpassa körningen vid behov, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

Viktigt ha tryck på drivaxeln

Vintertid när vägarna ofta är hala har lastbilarnas friktion mot vägbanan en avgörande betydelse, speciellt den drivande axeln på lastbilen. Det är därför viktigt att, utöver att ha bra däck, också se till så att fordonen har tillräckligt med tryck på drivande axel.

Vad ett tillräckligt drivaxeltryck är beror på, fordonskombinationens faktiska vikter. Ju högre den sammanlagda bruttovikten är desto högre drivaxeltryck behöver lastbilen ha.

– När en alltför stor del av lastvikten hamnar på släpvagnen så får lastbilen svårt att bibehålla greppet mot vägbanan och risken att hamna i en kritisk situation som kan leda till en olycka ökar. Det gäller då i synnerhet kombinationer med lastbilar med två axlar, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen föreslår att det införs krav för 2-axliga tunga lastbilar, med en drivande axel, och med en eller flera tillkopplade släpvagnar:

  • minst 25 procent av den sammanlagda bruttovikten belastar den drivande axeln, eller
  • släpvagnarnas sammanlagda bruttovikt ska inte överskrida lastbilens bruttovikt med en faktor som är högre än 1,5 gånger.

Kravet föreslås gälla perioden 1 december–31 mars.

Rapport: Utredning för säkerhetshöjande åtgärder för korta dragbilar

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Transportstyrelsen har slutredovisat ett regeringsuppdrag med förslag för att höja säkerheten för korta dragbilar.
Transportstyrelsen har slutredovisat ett regeringsuppdrag med förslag för att höja säkerheten för korta dragbilar.
Ladda ned bild

Om

Transportstyrelsen
Transportstyrelsen
Olai kyrkogata 35
60232 Norrköping

https://transportstyrelsen.se

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

Transportstyrelsens har kartlagt besiktning i glesbygd15.1.2021 08:30:00 CETPressmeddelande

De allra flesta fordonsägare i Sverige har i dag en kortare väg till närmaste besiktningsstation än innan besiktningsmarknaden omreglerades 2010. Men de 9 600 bilägare i sju orter i norra Sverige som tidigare haft tillgång till mobila stationer får nu längre avstånd till närmaste station. Transportstyrelsen bedömer dock att företagen på besiktningsmarknaden kan komma att hitta lösningar även i glesbygd.

Nu gäller nya drönarregler i Sverige4.1.2021 10:00:00 CETPressmeddelande

Den 1 januari fick alla medlemsländer i EU nya regler för drönare. Från och med idag har svenskarna möjlighet att registrera sig som operatör och skaffa drönarkort. Den som vill flyga med drönare i EU ska ha genomgått alla krav senast den 10 januari. Det tar ca 5–10 min att registrera sig som operatör och 30–40 minuter att genomföra provet för drönarkort. Registrering kostar 50 kr per år och drönarkortet kostar 130 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum