Så kan företag dra nytta av CETA-avtalet

En stor del av CETA – frihandelsavtalet mellan EU och Kanada är nu i kraft. Bl.a. har nästan alla tullar avskaffats. På Kommerskollegiums webb finns nu en särskild företagsportal för CETA-avtalet.

Kommerskollegiums CETA-portal för företag

På denna portal finns också guider som hjälper företag som vill exportera eller importera varor.

Guider för export och import av varor i handeln med Kanada

Frågor om CETA besvaras av Anna Sabelström, 08-690 48 43

För frågor om innehållet i portalen kontakta våra utredare Anamaria Deliu, 08-690 49 13, och Ingrid Berglund, 08-690 48 21

Samtliga nås via e-post: freetradeagreements@kommers.se

Så har handelshinder efter finanskrisen påverkat Sveriges och EU:s export12.12.2017 08:30Pressmeddelande

Har handelshinder som införts i kölvattnet av finanskrisen påverkat Sveriges export? Enligt en ny rapport, beställd av Kommerskollegium av professor Simon Evenett och Dr. Johannes Fritz vid University of St. Gallen är svaret ja i relation till Kina, men nej i relation till USA och Japan. Handeln inom EU förefaller inte ha påverkats av handelshindrande eller handelssnedvridande åtgärder som införts sedan finanskrisen.