Så kan Putin ställas inför rätta – Civil Rights Defenders kan förklara

Just nu är det många som ställer sig frågan om Putin, och andra ansvariga för kriget i Ukraina, skulle kunna ställas till svars och hur det i så fall skulle gå till. Civil Rights Defenders arbetar sedan flera år med att ställa förövare till svars för folkrättsbrott och för att brottsoffer ska få upprättelse – våra jurister kan kommentera juridiken som gör det möjligt att ställa Putin inför rätta.

Har Putin gjort sig skyldig till krigsbrott i Ukraina?

För tillfället pratas det mycket om begrepp som till exempel krigets lagar, krigsbrott och andra folkrättsbrott. Vi kan förklara innebörden av begreppen, vilka brott som innefattas och hur regelverket ser ut. Vi kan även kommentera om Putin och andra ansvariga gjort sig skyldiga till krigsbrott i Ukraina.

Juridiska verktyg för att ställa ansvariga till svars hur ser de ut?

Internationella brottmålsdomstolen är en av flera rättsinstanser som just nu utreder krigsbrott och andra folkrättsbrott i Ukraina, för att kunna ställa ansvariga inför rätta. Även nationella domstolar i länder runtom i Europa – däribland Sverige – har möjlighet att driva processer för att ställa förövare till svars. Vi kan kommentera vilka juridiska verktyg som finns att tillgå och hur en sådan process skulle kunna vara möjlig i Sverige.

Dokumentation av övergrepp viktig bevisning för framtida rättsprocesser

Civilsamhället spelar en avgörande roll när det gäller dokumentation av folkrättsbrott. Civil RightsDefenders är del av ett nätverk av organisationer som just nu samarbetar för att samla in viktiga vittnesmål i Ukraina (till exempel fotografier, filmer och muntliga berättelser) som kan användas som bevisning i rättegångar längre fram. Vi kan berätta mer om hur dokumentationen går till, vilket material som samlas in och hur detta kan komma att spela en avgörande roll för möjligheterna att utkräva ansvar.

Kontakta oss

Är du intresserad att boka en intervju med våra jurister? Kontakta oss på +46 (0)76 576 27 62 / press@crd.org

Civil RightsDefenders har tidigare lämnat in flera anmälningar till svensk polis för att ställa förövare till svars för folkrättsbrott som begåtts i Syrien. Läs mer om vårt arbete här.

John Stauffer, chefsjurist Civil Rights Defenders