Så kan vi minska det digitala utanförskapet för äldre
Med anledning av den rådande pandemin och den isolering våra äldre hamnade i när de identifierades som en riskgrupp gav regeringen ett uppdrag till Post- och telestyrelsen (PTS) i april 2020. Uppdraget fick arbetsnamnet Bryt isoleringen och har handlat om att genomföra insatser som minskar den sociala isoleringen och ökar äldres digitala delaktighet och förmåga att använda digitala tjänster.
- Det här har varit ett viktigt uppdrag som engagerat många. Flera organisationer och aktörer har hört av sig på eget initiativ och erbjudit sig att bistå. Vi har tolkat och tagit oss an uppdraget med ambitionen att genomföra insatser som gör skillnad, både under den pågående pandemin och efter, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör.
Slutsatser och rekommendationer till regeringen
De slutsatser som PTS kan dra från detta uppdrag är att det finns ett fortsatt behov av att utveckla stödtjänster som Digitalhjälpen och att utveckla kontaktvägar till de äldre som är i ett digitalt utanförskap. Både de äldre själva och de verksamheter som stöttar dem som har behov av rätt utrustning, kompetens och informationsmaterial. Under arbetet har behovet av ökad samordning av området digital delaktighet blivit tydligt, eftersom ingen myndighet idag har ett samordnande ansvar för de många aktörer som är engagerade i frågorna.
I slutrapporten lämnar PTS fem huvudrekommendationer till regeringen om vad som ytterligare behöver göras:
- Långsiktigt och samordnat arbete för allas digitala delaktighet
- Ett bättre utformat ekonomiskt stöd
- En digital identifiering för alla
- En jämlik digital baskompetens inom äldreomsorgen över hela landet
- Fortsätt stärka bibliotekens arbete inom digital delaktighet
Fokus på konkreta insatser, samverkan och informationsspridning under uppdraget
PTS har genomfört uppdraget bland annat genom att ta fram webbplatsen Digitalhjälpen och vägledningar om videokommunikationstjänster, fjärrstyrningstjänster och om hur man handlar mat och medicin på internet. Särskilt stödmaterial till vård- och omsorgspersonal har också tagits fram för att underlätta för dem att guida andra i hur digitala tjänster används.
För att motivera äldre att komma igång med digitala tjänster och verktyg och sprida grundläggande information om hur man gör har PTS genomfört flera informationskampanjer. Kampanjerna har riktats dels till äldre som är nära eller i ett digitalt utanförskap men även anhöriga som har möjlighet att stötta dem.
PTS har under uppdraget satsat mycket på att samverka med andra aktörer som arbetar med insatser kopplade till äldre och digital delaktighet, som till exempel pensionärsorganisationer, Sveriges kommuner och regioner (SKR) och andra myndigheter. Mycket värdefull kunskap och konkreta förslag har kommit från bland annat uppdragets referensgrupp och det frivilliga och växande nätverk som PTS startat samt genom enskilda dialoger och träffar med en stor mängd kunniga och engagerade organisationer och personer.
Kontakter
Tobias WillstedtProjektledare
Tel:073-644 55 19Petter ÖhrnPressansvarig
Tel:08-678 55 55petter.ohrn@pts.seDokument
Om
Post- och telestyrelsen är den myndighet som bevakar områdena elektronisk kommunikation och post i Sverige.
Begreppet elektronisk kommunikation rymmer telekommunikationer, it och radio.
Vår vision är att alla i Sverige ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post.
Följ PTS - Post- och telestyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från PTS - Post- och telestyrelsen
Allt dyrare att dela ut brev – kvaliteten påverkas19.4.2024 08:16:41 CEST | Pressmeddelande
Det blir allt dyrare att dela ut brev. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport Svensk postmarknad 2024. Om inga förändringar görs kan det under de kommande åren bli utmanande att upprätthålla den samhällsomfattande postservicen till en god kvalitet över hela landet.
5G-täckning för nio av tio svenska hushåll4.4.2024 14:01:49 CEST | Pressmeddelande
Befolkningstäckningen för 5G-nät ökar snabbt, och under 2023 uppnåddes ett viktigt delmål för bredbandsutbyggnaden. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) mobiltäcknings- och bredbandskartläggning för 2023.
Minskad prisnöjdhet utmaning när porto kan behöva höjas29.2.2024 13:03:28 CET | Pressmeddelande
Allt färre svenskar upplever att det är prisvärt att skicka brev. Det visar en undersökning som Post- och telestyrelsen (PTS) har låtit genomföra. Resultatet innebär en utmaning eftersom portot kan behöva höjas under de kommande åren.
PTS får nytt uppdrag inom ramen för lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet28.11.2023 08:54:53 CET | Pressmeddelande
Regeringen har beslutat om förordningen för vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Förordningen är en del av att genomföra EU:s tillgänglighetsdirektiv. Vi får ansvar för marknadskontroll för produkter och delar av tillsynsansvaret för tjänster.
PTS driver Digitalidag-konceptet vidare16.10.2023 08:41:22 CEST | Pressmeddelande
Från och med januari 2024 kommer Post- och telestyrelsen (PTS) att fortsätta utveckla och driva Digitalidag-konceptet vidare. Det bli en naturlig del i myndighetens ordinarie verksamhet där vi arbetar för att alla ska kunna ta del av digitaliseringens möjligheter, oavsett förmåga eller förutsättningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum