Så klarade Limhamns centrum pandemiåret 2020

Under pandemiåret 2020 ökade den totala omsättningen i Limhamns centrum med 1,4 procent. Bäst gick det för försäljningen av dagligvaror som ökade under 2020. En större utmaning var det för restaurangerna som tappade mest i omsättning. Trots ett tufft år med restriktioner klarade sig Limhamns centrum bra i jämförelse med de 107 stadskärnor som finns med i undersökningen Cityindex 2021. Limhamns centrum mäts som en särskild del av Malmös Cityindexrapport. En rapport som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Pandemiåret 2020 var ett tufft år restaurangnäringen. Särskilt under de tider på året då smittspridningen var hög undvek människor restauranger. Det ledde till ett tapp på 26,6 procent i Limhamns centrum mot snittet som låg på 28,4 procent.

Coronapandemin medförde även stora utmaningar för modehandeln som upplevde minskad efterfrågan till följd av att människor inte har kunnat träffats och sociala tillställningar ställdes in. I Limhamns centrum minskade modehandeln sin omsättning med 17,8 procent, vilket var bättre än snittet för landets stadskärnor som tappade 31,2 procent.

Den sociala distanseringen ledde också till att många människor undvek gym, frisörer, barberare, biografer och andra verksamheter. I snitt låg tappet för kommersiell service, som rymmer dessa verksamheter, på 24,8 procent. I Limhamns centrum var tappet 5,5 procent.

– Restriktionerna under coronapandemin har påverkat omsättningen och det märktes tydligast genom kraftigt minskade besöksflöden. Nu söker sig människorna tillbaka till våra stadskärnor och stadsdelscenter som blir viktiga mötesplatser igen. Ett stadsdelscentrum som Limhamns som lyckas attrahera med en atmosfär och ett utbud som knyter an till det lokala, genuina och unika har goda utvecklingsmöjligheter. Med draghjälp av fler inbjudande platser mellan husen stärks de redan etablerade verksamheterna, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna Syd.

Dagligvaruhandeln blev den stora vinnaren under pandemin, även i Limhamns centrum som ökade omsättningen med 6,1 procent. Särskilt mindre stadskärnor som har ett stort utbud av dagligvaror samt ett systembolag har klarat sig bra under pandemiåret. Snittet i landets stadskärnor hamnade på en omsättningsökning på 2,5 procent.

Även handeln med hem- och fritidsvaror ökade sin omsättning med 2,4 procent mot snittet för landets stadskärnor som visade ett tapp på 9,6 procent.

Den totala omsättningen i Limhamns centrum ökade med 1,4 procent. I snitt minskade omsättningen med 19,2 procent, vilket visar att Limhamns centrum klarade sig bättre än många av landets stadskärnor.

– Det är otroligt glädjande nyheter. Det visar att vårt arbete har betydelse och påverkan. Ingen blir gladare än jag över dessa siffror som visar att Limhamn klarade sig bättre än vad många andra mindre stadskärnor har gjort under pandemin. Jag har hela tiden förespråkat att handeln är en av de stora vinnarna av att vi levandegör det offentliga rummet med olika arrangemang. Det skapar en levande stadskärna och det är precis vad 2020 visar och då under ett pandemiår, säger Gitte Knutson, verksamhetsledare, På Limhamn.

Om Cityindex
Cityindex är en objektiv, heltäckande och mellan stadskärnor helt jämförbar kartläggning av den kommersiella utvecklingen i samtliga Sveriges 107 stadskärnor. Limhamns centrum räknas inte till en av dessa stadskärnor, men finns med i undersökningen som en större stadsdel i Malmö. Cityindex är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI.

Gitte Knutsson, tel. 0760-10 44 05, verksamhetsledare På Limhamn.