Så klarade sig Älmhults stadskärna under pandemiåret 2020

Under pandemiåret 2020 minskade Älmhults stadskärna sin totala omsättning med 4,7 procent. Försäljningen inom dagligvaruhandeln och kommersiell service ökade, medan modehandeln, hem- och fritidsvaror och hotell- och restaurangnäringen tappade i omsättning. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Dagligvaruhandeln i Älmhults stadskärna ökade under 2020 med 7,6 procent. Omsättningen inom kommersiell service, som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare, ökade med 18,9 procent. Det är en betydligt starkare utveckling än jämförbara småstäder som i snitt minskade försäljningen inom kommersiell service med 11,8 procent.

Coronapandemin medförde stora utmaningar för modehandeln i våra stadskärnor som upplevde minskad efterfrågan till följd av att människor inte har kunnat träffats och sociala tillställningar ställdes in. I Älmhults stadskärna minskade modehandeln sin omsättning med 26,6 procent.

– Redan innan coronapandemin befann sig modehandeln i en strukturomvandling, bland annat på grund av ökad e-handel. Under pandemin har vi uppmanats att begränsa våra besök i stadskärnan och det ser vi nu i omsättningsutvecklingen. Fokus framåt nu är att skapa ett helhetserbjudande och en mix av verksamheter som lockar besökare och stärker stadskärnans attraktionskraft. En levande stadskärna är bra för hela kommunen, säger Marie Nolin Folkesson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna Syd.

Försäljningen av hem- och fritidsvaror i stadskärnan, där byggvaror, elektronik och möbler ingår, minskade med 15,3 procent.

Hotellen drabbades av minskat resande och konferensmarknaden försvann under pandemin. Även restaurangnäringen hade ett tufft år. Särskilt under de tider på året då smittspridningen var hög undvek människor restauranger. I Älmhults stadskärna minskade hotell- och restaurangnäringen sin omsättning med 12,6 procent.

– Stadskärnan som mötesplats kommer alltid att vara viktig. Vi behöver fler ytor där människor kan mötas och som lockar människor till de redan etablerade verksamheterna. Dagens konsumenter efterfrågar det lokala, unika och genuina. De stadskärnor som lyckas skapa det har goda möjligheter att lyckas i framtiden, säger Marie Nolin Folkesson.

Om Cityindex
Cityindex är en objektiv, heltäckande och mellan stadskärnor helt jämförbar kartläggning av den kommersiella utvecklingen i samtliga Sveriges 107 stadskärnor. Cityindex är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI.

5 trender Fastighetsägarna ser i framtidens stadskärnor

1. Den hållbara staden
En byggnad behöver inte bara ha en funktion. Vi kommer att se hur platser och byggnader samnyttjas och används under en längre period över dygnet, veckan etc.

2. En mindre ensam stad
Stadskärnan bär en viktig funktion som mötesplats. Vi vill ha tillgängliga städer för alla åldrar med t ex väderskyddade sittplatser, grönytor och aktiviteter som skapar generationsöverskridande stadsrum.

3. Levande gröna ytor
Pandemin har fått många att återupptäcka naturen och umgås i stadens parker och grönytor. Stråken till dessa platser behöver aktiveras och utrymmena mellan husen i stadskärnan kan kompletteras med grönska.

4. Framtidens urbana kontor
Utbudet i närområdet är en viktig del i vad som gör kontoren attraktiva. I framtiden behöver stadens olika funktioner samverka och dra nytta av varandra.

5. Stadskärnans unika identitet
Stadens historia, miljö och kultur skapar unika stadskärnor som inte kan återskapas någon annanstans. Kultur, nöjen och fritidsliv blir en aktiv del av stadskärnans utbud.