Så klarar Universal Robots krisen: Vi tar vår egen medicin

Över hela världen brottas tillverkare med frågan hur de ska klara coronapandemin, hålla sin personal frisk och verksamheten på fötter. Vi lät Martin Kjærbo, VP Operations and Supply Chain på danska cobottillverkaren Universal Robots, redogöra för företagets förhållningssätt, nya utmaningar och hur krisen kommer att påverka framtiden.
Ingenjörer på Universal Robots har fått med sig robotar hem för att kunna fortsätta jobba med forskning och utveckling på distans.

Hur ser verksamheten ut idag jämfört med innan pandemin bröt ut?

– Vi började följa händelseförloppet i Kina redan i början av januari. Vi förberedde oss på en eventuell spridning av viruset, och vilken betydelse det skulle få för de marknader vi är verksamma inom. När restriktionerna att stanna hemma började utfärdas i flera länder var vi förberedda och kunde snabbt anpassa oss.

– Just nu arbetar alla som inte är direkt inblandade i produktionen hemifrån. Det innebär att administration, försäljning, företagsledning och utvecklingsgrupper arbetar på distans och sköter alla dagliga kontakter med hjälp av onlinemöten. Det ser likadant ut överallt, både på huvudkontoret i Danmark och på våra 27 kontor runtom i världen.

– Flera av våra utvecklare har kunnat sätta upp labb i sina egna garage. De fick med sig robotar hem och det har faktiskt fungerat förvånansvärt bra, i synnerhet som de har kunnat använda och samarbeta genom några av de simuleringsverktyg som finns tillgängliga inom UR+. Det har varit fantastiskt att se hur snabbt våra medarbetare kunnat anpassa sig.

Hur har leveranskedjan påverkats och vad har ni gjort för att mildra störningar?

– Coronautbrottet har skakat om oss ordentligt, det är ingen tvekan om det. Robustheten i vår leveranskedja har verkligen prövats. Lyckligtvis hade vi redan en alternativ leveranskedja på plats, så när Kina stängde ner var vi inte så såbara. Vi kunde få fram samma delar från annat håll.

– När Kina nu öppnar upp igen medan stora delar av Europa fortfarande är stängt, kan vi återigen dra nytta av vår strategi med dubbla inköpsvägar. Resultatet är att vi inte haft några störningar och att vår produktionskapacitet är intakt. Men att omdirigera försörjningskedjan på ett så omfattande sätt hela vägen fram tills idag har krävt oerhört mycket disciplin i kombination med kreativitet.

– Vi försöker hela tiden ligga steget före och få fram beställningar på råmaterial tidigare. Vi håller koll inte bara på våra egna leverantörer utan även på underleverantörer i andra, tredje och fjärde led för att försäkra oss om att de också kan leverera. Därför har vi inte behövt konstruera om någon av våra robotar.

Har ni varit tvungna att omstrukturera produktionslinjen för att minimera smittrisken, eller tillhandahålla skyddsutrustning för personalen?

– I Danmark, där all robottillverkning sker, har vi gått över från ett skift till två, för att fysiskt sprida ut personalen. Vi följer rekommendationerna om två meters distans och vi har ställt ut handdesinfektion i princip överallt. Alla operatörer på produktionslinjen bär dessutom handskar. Det finns inget krav på ansiktsmasker, men skulle det komma har vi sådana redo att dela ut.

– Tvåskift innebär också mindre trängsel i kafeterian. På huvudkontoret är medarbetarna ombedda att ta fikapaus i mindre grupper, all mat läggs upp på tallrikar i förväg, buffén är borttagen. Vi har också tagit bort hälften av alla stolarna i kafeterian för att verkligen understryka vikten av social distansering.

Hur kommunicerar företaget nödvändiga produktionsförändringar och hur tas informationen emot?

– Vi har fått fantastiska reaktioner från medarbetarna; det finns defintivt en känsla av att vi går igenom det här tillsammans. Hjälpsamheten är stor, alla vill att företaget ska klara sig igenom krisen. Många anpassningar är direkta förslag från personalen, hur vi kan göra det här momentet mer effektivt, hur rengör vi den här artikeln, hur kan vi möta nya föreskrifter etcetera.

– Övergången till tvåskift gick väldigt smidigt. Många anställda som nu har sina barn hemma välkomnade möjligheten att arbeta natt, så att de fick mer tid med sina barn om dagarna.

Förlitar ni er mer på automation nu än tidigare?

– Vi tar vår egen medicin, kan man säga. På vår monteringslinje har vi UR-cobotar som monterar UR-cobotar. I dessa tider granskar vi naturligtvis vartenda produktionsmoment för att se var vi kan underlätta för de anställda och låta cobotar ta över, vilket förstås ökar automatiseringen. Det är en pågående process, men den har påskyndats av pandemin. Jag tror att flera av våra kunder går igenom samma process just nu, och man börjar inse hur cobotar kan frigöra personal.

Hur garanterar ni att produkterna når slutanvändarna i tid?

– Innan gränserna stängde började vi skeppa varor till lager i USA, Malaysia, Kina och Nederländerna, eftersom vi misstänkte att nedstängningen även skulle påverka frakten. Det har lyckligtvis inte hänt i den utsträckning vi befarade, men vi fick några logistiska nötter att knäcka när flygen ställdes in. Nyligen ställdes en stor order in som skulle flygas ut från Köpenhamn. Vi fick köra den med lastbil till Stockholm och flyga ut den därifrån istället. Det är sådana saker som vi hela tiden måste manövrera, men så här långt har vi sluppit förseningar och kunderna har fått robotarna som de ska.

– I Danmark lagerhåller vi robotarna på två olika platser, så om vi skulle få ett utbrott av coronavirus på ena stället kan vi leverera från det andra. Det har dock inte hänt.

Hur tror du att krisen kommer att påverka er framöver? Har ni dragit några lärdomar?

– En av de viktigaste lärdomarna är vikten av alternativa leveranskedjor och att ha nära kontakt med var och en av leverantörerna. Jag kan inte nog poängtera det. Vi gör en tillgänglighetsprognos för varje enskilt varunummer, vi känner till våra svara länkar och vi har alltid en back-up-plan.

Kommer det att leda till några förändringar på längre sikt också?

– Jag tror att när vi kommer ut ur det här kommer vi alla att vara för evigt förändrade. Från den ljusa sidan kan vi se på krisen som en väckarklocka som sporrat oss till en mängd produktionsanpassningar och gett ett ökat fokus på en mer hälsosam arbetsmiljö. Våra nya sanitetsstationer kommer vi att behålla även när pandemin är över.

– Å andra sidan har pandemin satt sina spår även i de mellanmänskliga relationerna. Det kommer att dröja innan vi känner att vi kan vara som vanligt igen, skaka hand eller ge varandra en vänskaplig kram. Det gör mig sorgsen. Förhoppningsvis blir det möjligt snart igen.

Under vinjetten Tillverkning i coronatider lanserar Universal Robot en serie blogginlägg med berättelser och reflektioner från tillverkare över hela världen som just nu brottas med frågan hur de ska klara coronapandemin, hålla sin personal frisk och verksamheten på fötter. Här hittar du bloggen.

Martin Kjærbo, VP Operations and Supply Chain, Universal Robots