Så kommer framtidens idrottsanläggning för ishockey och skridskoåkning att se ut!

Idag lanserar Svenska Ishockeyförbundet i samarbete med Sveriges Arkitekter och Riksidrottsförbundet en idétävling för landets arkitektstudenter om framtidens idrottsanläggning för ishockey och skridskoåkning.

Mot bakgrund av debatten om bristen på isytor och anläggningar för skridskoåkning i Sverige är det viktigt att lyfta in nytänkande och kreativa idéer och lösningar i anläggningsdiskussionen. Därför bjuder vi in landets framtida arkitekter till en idétävling som syftar till att hitta nya sätt att utforma framtidens idrottsanläggning för ishockey och skridskoåkning. Tävlingen startar idag och vinnaren kommer att utses av en jury med representanter från Svenska Ishockeyförbundet, Sveriges Arkitekter och Riksidrottsförbundet. Vinnare och övriga pristagare kommer att presenteras vid ett event i slutet på januari 2019.

– Isytor och anläggningar för ishockey och skridskoåkning är avgörande för att fler ska kunna åka skridskor nära och enkelt och för oss att ännu fler ska ha möjlighet att upptäcka ishockeyn. Vi har därför under lång tid agerat för att skapa fler isytor i Sverige. Det kommer vi att behöva fortsätta med, samtidigt är det viktigt att vi hittar nya kvalitativa lösningar för hur dessa anläggningar ska se ut. Vi hoppas att framtida arkitekter genom den här tävlingen ska bli inspirerande att skapa dessa lösningar. Jag hoppas och tror att vi kommer att få se många kreativa och spännande idéer, säger Tommy Boustedt, generalsekreterare Svenska Ishockeyförbundet.

– Sveriges Arkitekter ska vara med i att aktivt bidra till samhällsutvecklingen. Därför är det viktigt för oss att hjälpa till så att fler barn och unga går från stillasittande till ett mer fysiskt aktivt liv genom bl.a. skridskoåkning på vintern. Vi vet att det är viktigt att en idrottsanläggning är inbjudande och inspirerar till rörelse och aktivitet, därför är just arkitektens arbete avgörande. En arkitekt har i sitt DNA att utveckla nya lösningar, men det är extra spännande att låta våra blivande arkitekter visa hur de tänker och hur just de ser att framtidens idrottsanläggning för skridskoåkning ska se ut, säger Tobias Olsson förbundsdirektör, Sveriges Arkitekter.

Tävlingen är en del av Vision 100 – Svensk Ishockeys arbete för att skapa fler såväl inbjudande och tillgängliga isytor i Sverige.

För kommentarer kontakta:
Tommy Boustedt, generalsekreterare Svenska Ishockeyförbundet

För frågor om själva tävlingen kontakta:
Jonathan Westerlund, anläggningsansvarig Svenska Ishockeyförbundet

Juryn består av följande personer:
Tommy Boustedt, generalsekreterare Svenska Ishockeyförbundet
Göran Tidström, ordförande Stockholms Ishockeyförbund & Svenska Ishockeyförbundets Anläggningskommitté Lena Arvidsson, styrelseledamot Riksidrottsförbundet
Robert Petrén, arkitekt SAR/MSA AIX Arkitekter
Helena Jarlöv Glantz, arkitekt SAR/MSA & partner Urban Design
Niclas Wennberg, fastighetsutvecklare WA Fastigheter
Karin Book, universitetslektor Stads- & idrottsutveckling, Malmö Högskola

Läs mer om tävlingen och om Vision 100 – Svensk Ishockeys arbete för att skapa fler och bättre isytor i Sverige www.swehockey.se/tavling/anlaggningar/vision100

Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 362 ishallar runt om i landet.

Licensnämnden ges möjlighet att bevilja ett andra dispensår12.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Ishockeyförbundet meddelar idag att en översyn av licensregelverket för samtliga ligor ska genomföras inför säsongen 2025/2026. Med anledning av det har Förbundsstyrelsen beslutat att möjliggöra för licensnämnden att besluta om ett andra dispensår avseende klubbars ekonomi. Enligt licensnämndens regler kan en förening beviljas ett dispensår under en femårsperiod. I och med styrelsens beslut kan nu ett andra dispensår beviljas under en femårsperiod. Beslutet har föregåtts av dialog med de fyra ligaorganisationerna SDHL, SHL, HockeyAllsvenskan och Hockeyettan, som samtliga står bakom beslutet. – Med tanke på det utmanande omvärldsläget de senaste åren, med bland annat en pandemi och stark inflation i ekonomin, har ett behov av översyn av licensreglerna och kravet på eget kapital uppkommit. Ett dispensår innebär inte friår, utan det finns dispensregler som bland annat innebär att man ska kunna uppvisa en rimlig plan för att komma tillrätta med eventuella ekonomiska trångmål, säger