Fastighetsägarna

Så konsumerade Gislavedsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen

Dela
2019 blev ett bra år för Gislaved stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,3 procent. Bäst gick det för hotell och restaurang som ökade med 10,9 procent under året. Den stora omsättningsutvecklingen inom hotell och restaurang sticker ut, särskilt när Gislaved jämförs med städer av liknande storlek. Hem och fritid samt dagligvaror ökade med 3,1 procent respektive 2,5 procent. Däremot gick det sämre för beklädnad och kommersiell service som båda minskade med över 15 procent. De branscher som drabbades hårdast i Gislaved stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 var hotell och restaurang samt beklädnad. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Stadskärnan under 2019
Kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare, minskade sin omsättning med 15,4 procent. Modehandeln har generellt haft det svårt i våra stadskärnor på grund av konkurrens från köpcentrum, handelsplatser och e-handeln. I Gislaved minskade modehandeln sin omsättning med 15,9 procent.

–  Våra stadskärnor har länge dominerats av större kedjor, men nu ser vi ett ökat fokus på det lokala och genuina. Charmiga små caféer och restauranger, ostaffärer, brödbutiker, delikatessaffärer och mindre serviceinrättningar som skräddare, skomakare och barberare tar plats i stadskärnan igen.  De stadskärnor som lyckas skapa en atmosfär och ett utbud som knyter an till det lokala, unika och genuina har goda förutsättningar att lyckas, säger Elin Rickardsson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna.

Gislaved hade en bättre utveckling i stadskärnan under 2019 än andra svenska stadskärnor av samma storlek. I snitt minskade småstäder sin omsättning i stadskärnan med 0,4 procent.

– I en levande stadskärna bor och arbetar vi, vi umgås på dagarna och framåt småtimmarna, tar del av kultur och nöjen och konsumerar de varor och tjänster vi har behov av. En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt. Stadskärnans aktörer måste kroka arm och arbeta mot gemensamma mål och visioner för att skapa en bra utbudsmix och attraktiva miljöer, säger Elin Rickardsson.

Stadskärnan under coronavåren
Flera av branscherna som gick bra under 2019, fick det svårt under coronakrisen i våras. Det visar försäljningsprognoserna för Gislaved stadskärna första halvåret 2020. Hotellnäringen tappade ca 37 procent av sin omsättning. Liknande tapp kunde ses inom kommersiell service. Restaurangnäringen minskade sin omsättning med 20 procent. Modehandeln tappade drygt 28 procent av sin försäljning. Däremot ökade försäljningen av dagligvaror med 6 procent. 

– Coronapandemin accelererade den sedan tidigare påbörjade strukturomvandlingen. Krisen har visat att det behövs ett enklare regelverk och snabbare hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras, säger Elin Rickardsson. 

Försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln i landet i stort sjönk kraftigt i mars, men återhämtade sig under juni och juli och uppvisade där tillväxt. Olika branscher i landets stadskärnor har påverkats på olika sätt. Bygg, elektronik och möbler har gått mycket bra medan klädhandeln haft det särskilt tufft.

– Vi märker att Gislavedsborna vill handla lokalt och stödja sin lokala handel och att man upplever det tryggare och säkrare att handla hos oss än att resa iväg och handla på till exempel ett köpcentrum. Men vi kommer att få leva med pandemins effekter ett tag till. Nu krävs uthållighet och samverkan i Gislaved, säger Sofia Franzon butikschef Lindex Gislaved.

Om Cityindex
Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av Corona pandemin.

Kontakter

Om

Fastighetsägarna
Fastighetsägarna
Drottninggatan 33, Box 16132
103 23 Stockholm

https://www.fastighetsagarna.se/

Vi arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad


Fastighetsägarna är branschorganisationen som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. Våra 15 000 medlemmar äger och hyr ut bostäder och lokaler över hela landet. Vi representerar såväl de största börsnoterade fastighetsbolagen, kommunägda bostadsbolag som privata fastighetsföretag och bostadsrättsföreningar.

Följ Fastighetsägarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Fastighetsägarna

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye