Så konsumerade Gislavedsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen

2019 blev ett bra år för Gislaved stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,3 procent. Bäst gick det för hotell och restaurang som ökade med 10,9 procent under året. Den stora omsättningsutvecklingen inom hotell och restaurang sticker ut, särskilt när Gislaved jämförs med städer av liknande storlek. Hem och fritid samt dagligvaror ökade med 3,1 procent respektive 2,5 procent. Däremot gick det sämre för beklädnad och kommersiell service som båda minskade med över 15 procent. De branscher som drabbades hårdast i Gislaved stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 var hotell och restaurang samt beklädnad. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Stadskärnan under 2019
Kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare, minskade sin omsättning med 15,4 procent. Modehandeln har generellt haft det svårt i våra stadskärnor på grund av konkurrens från köpcentrum, handelsplatser och e-handeln. I Gislaved minskade modehandeln sin omsättning med 15,9 procent.

–  Våra stadskärnor har länge dominerats av större kedjor, men nu ser vi ett ökat fokus på det lokala och genuina. Charmiga små caféer och restauranger, ostaffärer, brödbutiker, delikatessaffärer och mindre serviceinrättningar som skräddare, skomakare och barberare tar plats i stadskärnan igen.  De stadskärnor som lyckas skapa en atmosfär och ett utbud som knyter an till det lokala, unika och genuina har goda förutsättningar att lyckas, säger Elin Rickardsson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna.

Gislaved hade en bättre utveckling i stadskärnan under 2019 än andra svenska stadskärnor av samma storlek. I snitt minskade småstäder sin omsättning i stadskärnan med 0,4 procent.

– I en levande stadskärna bor och arbetar vi, vi umgås på dagarna och framåt småtimmarna, tar del av kultur och nöjen och konsumerar de varor och tjänster vi har behov av. En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt. Stadskärnans aktörer måste kroka arm och arbeta mot gemensamma mål och visioner för att skapa en bra utbudsmix och attraktiva miljöer, säger Elin Rickardsson.

Stadskärnan under coronavåren
Flera av branscherna som gick bra under 2019, fick det svårt under coronakrisen i våras. Det visar försäljningsprognoserna för Gislaved stadskärna första halvåret 2020. Hotellnäringen tappade ca 37 procent av sin omsättning. Liknande tapp kunde ses inom kommersiell service. Restaurangnäringen minskade sin omsättning med 20 procent. Modehandeln tappade drygt 28 procent av sin försäljning. Däremot ökade försäljningen av dagligvaror med 6 procent.

– Coronapandemin accelererade den sedan tidigare påbörjade strukturomvandlingen. Krisen har visat att det behövs ett enklare regelverk och snabbare hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras, säger Elin Rickardsson.

Försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln i landet i stort sjönk kraftigt i mars, men återhämtade sig under juni och juli och uppvisade där tillväxt. Olika branscher i landets stadskärnor har påverkats på olika sätt. Bygg, elektronik och möbler har gått mycket bra medan klädhandeln haft det särskilt tufft.

– Vi märker att Gislavedsborna vill handla lokalt och stödja sin lokala handel och att man upplever det tryggare och säkrare att handla hos oss än att resa iväg och handla på till exempel ett köpcentrum. Men vi kommer att få leva med pandemins effekter ett tag till. Nu krävs uthållighet och samverkan i Gislaved, säger Sofia Franzon butikschef Lindex Gislaved.

Om Cityindex
Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av Corona pandemin.

Omställningsstödet bör förlängas ytterligare20.11.2020 09:31:32 CETPressmeddelande

Regeringens besked om att omställningsstödet till företag förlängs med ytterligare två månader fram till årsskiftet är välkommet men stödet bör redan nu förlängas ytterligare. – De skärpta restriktionerna bedöms ligga kvar betydligt längre än till årsskiftet. Regeringen bör därför redan nu förlänga stödet ytterligare och sänka gränsen för när företag kan få stöd, det säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Uddevallaborna i stadskärnan – före och under coronakrisen11.11.2020 15:48:09 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Uddevalla stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,5 procent, jämfört med andra medelstora städer som i genomsnitt minskade sin totala omsättning med 0,7 procent. Bäst gick det för stadskärnans delbransch inom dagligvaror men de övriga delbranscherna fick dock en minskad omsättning. Det handlar om verksamheter inom beklädnad, hotell, restauranger, hem- och fritid samt övrig kommersiell service. Trenden i stadskärnorna generellt har under senare år varit att svenskar lägger mer pengar på upplevelser inom hotell- och restaurangbranschen samt kommersiell service. I Uddevallas stadskärnan överensstämmer dock inte den generella trenden i omsättningsutveckling med dessa delbranscher under 2019. Däremot ökar omsättningen 2019 i dagligvaror mer i Uddevallas stadskärna än jämförbara medelstora städer och generellt för alla stadskärnor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Bra att regeringen vill underlätta flexibel användning av byggnader5.11.2020 16:08:05 CETPressmeddelande

Regeringen har idag gett Boverket i uppdrag att utreda hur reglerna kan ändras för att byggnader ska kunna användas mer flexibelt och till exempel omvandla kontor till bostäder. – Vi är positiva till att befintliga byggnader kan användas på olika sätt under en livscykel, men det kommer inte lösa bostadsbristen som bostadsministern hoppas, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Eksjö i stadskärnan – före och under coronakrisen2.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 minskade omsättning i Eksjö stadskärna med totalt 2 procent. Det är en något större minskning än i andra stadskärnor av liknande storlek. Branscherna hotell och restaurang samt dagligvaruhandeln ökade sin omsättning under året, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för modehandeln och kommersiell service. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020, drabbades modehandeln tillsammans med hotell- och restaurangnäringen hårt. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Ystadborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Ystads stadskärna som ökade sin totala omsättning med 1,3 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell, restauranger, caféer och övrig kommersiell service. Det följer trenden i landet och branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast i Ystads stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Landskronaborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Totalt minskade Landskronas stadskärna sin omsättning med 1 procent under 2019. Det ligger i linje med andra stadskärnor av samma storlek. Branscherna kommersiell service och dagligvaruhandeln ökade sin omsättning, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för hotell- och restaurangnäringen och för sällanköpsvaruhandeln, där modehandeln och hem- och fritidsvaror ingår. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020, drabbades modehandeln tillsammans med hotell- och restaurangnäringen hårt. Men det finns även branscher som klarade sig bättre om man jämför med andra stadskärnor av samma storlek. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.