Så konsumerade Hässleholmsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen

2019 blev ett tufft år Hässleholms stadskärna. Bäst gick det för hotellbranschen, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för dagligvaruhandeln, där Systembolagets flytt från stadskärnan återspeglas av ett stort tapp i försäljningsomsättningen. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 drabbades modehandeln hårt, tillsammans med kommersiell service och hotell- och restaurangnäringen. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Stadskärnan under 2019

Totalt minskade omsättningen i Hässleholms stadskärna under 2019 med cirka 15 procent. Hässleholm hade en sämre utveckling i stadskärnan under 2019 än andra svenska stadskärnor av samma storlek. I snitt minskade medelstora städer sin omsättning i stadskärnan med 0,7 procent. Hotellen i Hässleholms stadskärna ökade under 2019 sin omsättning med 9,7 procent. Modehandeln, hem- och fritidsvaror, kommersiell service, restaurangnäringen och dagligvaruhandeln minskade samtliga sin omsättning 2019 i förhållande till tidigvarande år.

– Hässleholms siffror visar att stadskärnan genomgår en förändring. En förutsättning för långsiktig tillväxt är att många människor besöker och spenderar tid i stadskärnan. En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. För att nå hit krävs en gemensam vision och strategi. Detta kommer man nu i ännu högre grad fokusera på i Hässleholm, säger Anna Wiking, näringspolitisk chef, Fastighetsägarna Syd.

Johan Jönsson, centrumledare, Hesslecity säger att det var väntat att Systembolagets flytt i december 2018 skulle påverka 2019 års siffror och att avsaknaden av dagligvaruhandel i stadskärnan har påverkat det stora tappet inom dagligvaruhandeln.

– Handelns strukturomvandling har gått fort och det är bara att erkänna att vi inte klarat av att möta den likt så många andra när det går så fort. Nu gäller det att samla alla stadens aktörer och jobba mer tillsammans i samverkan. Den utveckling som vi nu upplever i Hässleholm med olika etableringar och bostadsbyggande måste vi se positivt på och våga agera utifrån, säger Johan Jönsson, centrumledare, Hesslecity.

Hässleholms kommuns destinationsutvecklare, Anna Nordstrand, berättar att Tillväxtavdelningen har skickat in en ansökan till Leader LAG PH för uppstart av projekt HUS (Hässleholm Utveckling via Samverkansmodell). Syftet med HUS är att utveckla Hässleholms centrum tillsammans med branchorganisationen Svenska stadskärnor.

– Hässleholms centrum är stadens skyltfönster och vi är många som är beroende av att staden är levande; kommunen, våra fastighetsägare, företag och invånare. För att kunna utveckla och skapa en attraktiv stadskärna behöver vi samarbeta med varandra, säger Anna Nordstrand, destinationsutvecklare, Hässleholms kommun.

Stadskärnan under coronavåren

Flera av branscherna fick det extra tufft under coronakrisen i våras. Det visar försäljningsprognoserna för Hässlehoms stadskärna första halvåret 2020. Hotellnäringen bedöms ha tappat cirka 40 procent av sin omsättning. Liknande tapp ses inom kommersiell service. Restaurangnäringen minskade sin omsättning med 24 procent. Även modehandeln tappade drygt 30 procent av sin försäljning.

– Coronapandemin accelererade den sedan tidigare påbörjade strukturomvandlingen. Krisen har visat att det behövs ett enklare regelverk och snabbare hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras. Nya idéer och satsningar måste få utrymme att testas som ett sätt att hitta vägar fram efter ett tufft detaljhandelsår, säger Anna Wiking.

– Handel, möten och trygghet är kärnan i Hässleholms centrum. Covid-19 har varit tufft för många av stadens aktörer, men samtidigt har vi sett ett stort lokalt engagemang kring stadskärnan. Där man på olika sätt har hittat kreativa lösningar på att stötta företagen samtidigt som man hållit sig till gällande restriktioner för att minska smittspridning, säger Anna Nordstrand.

Stadskärnorna återhämtar sig

Försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln i landet i stort sjönk kraftigt i mars, men återhämtade sig under juni och juli och uppvisade där tillväxt. Olika branscher i landets stadskärnor har påverkats på olika sätt. Bygg, elektronik och möbler har gått mycket bra medan klädhandeln haft det särskilt tufft.

– Det är glädjande att se att återhämtningen i stadskärnorna både går snabbare och är kraftigare än vad vi hade räknat med och att människorna har kommit tillbaka till staden, men vi kommer att få leva med pandemins effekter ett tag till, säger Anna Wiking.

– Covid-19 har satt sina spår under första halvåret av 2020 och visat på att vi ännu mer måste jobba tillsammans för att vända den negativa trenden. För det har också kommit positiva saker under rådande läge, säger Johan Jönsson.

Om Cityindex

Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av coronapandemin.