Så konsumerade Höörborna i stadskärnan – före och under coronakrisen

Under 2019 gick det bäst för kommersiell service och försäljningen av hem- och fritidsvaror i Höörs stadskärna. Andra branscher gick det sämre för. Tuffast var det för dagligvaruhandeln och restaurangerna. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 visar prognosen att stadskärnan i Höör klarade sig relativt bra och förväntas ha behållit en större del av sin omsättning även om enskilda branscher drabbades. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Stadskärnan under 2019

Kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger och kemtvätt ökade med 18,2 procent i Höörs stadskärna under 2019. Försäljningen av hem- och fritidsvaror ökade med knappt 1 procent. Modehandeln har generellt haft det svårt i våra stadskärnor på grund av konkurrens från köpcentrum, handelsplatser och e-handeln. Modehandeln i Höör följer den trenden men minskade bara med 0,5 procent. Dagligvaruhandeln minskade sin omsättning med 4,3 procent och sällanköpsvaror minskade med 0,6 procent.

– Generellt har våra stadskärnor länge dominerats av de stora kedjorna, men i takt med att konsumenterna börjar efterfråga det unika och lokala så tar andra verksamheter plats. Nu ser vi små speceributiker och ostbutiker, mysiga restauranger, barberare och skräddare i våra stadskärnor igen. Stadskärnor som Höör där man lyckas möta upp mot ny efterfrågan har stora möjligheter att lyckas, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna Syd.

Totalt minskade Höörs stadskärna sin omsättning med 2 procent. Det är en större minskning än i jämförbara småstäder där snittet hamnar på en minskning på 0,4 procent. Höör hade också ett negativt försäljningsindex vilket innebär att kommunen som helhet tappar besökare och kunder till andra områden.

– I en levande stadskärna bor och arbetar vi, vi umgås under dygnets alla timmar, tar del av kultur och nöjen och konsumerar varor och tjänster vi har behov av. En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt, men det behövs tydliga strategier och uthållighet, säger Magnus Hulthe Andersson.

– Vi är inne i en period där handeln i många kommuners centrumområden möter hård konkurrens med stora köpcentra och en ökad e-handel. Och i den verkligheten är det viktigt att företagare, fastighetsägare och kommunen gemensamt arbetar för att öka trivseln i centrum så att fler handlar lokalt. Vi har ett fint handelsutbud och hög nivå på bemötande och trivsel i våra butiker. Det tror jag är viktiga framgångsfaktorer framöver samt att Höörs Handelsklubb fortsätter sitt fina arbete, säger destinations- och näringslivschef Peter Wollin.

Stadskärnan under coronavåren

Flera av branscherna i stadskärnan fick det extra svårt under coronakrisen i våras. Det visar även försäljningsprognoserna för Höörs stadskärna första halvåret 2020. Kommersiell service bedöms ha tappat 34 procent av sin omsättning. Modehandeln bedöms ha tappat 25 procent av sin försäljning. Prognosen för restaurangbranschen visar ett tapp på 16 procent. Däremot ökade försäljningen inom dagligvaruhandeln med 6 procent. Det innebär att försäljningsprognoserna för Höör ligger bättre till än för städer av ungefär samma storlek. Totalt bedöms Höörs stadskärna ha tappat 1 procent av sin totala omsättning under våren. Snittet bland småstäderna ligger på 8 procent.

– Coronakrisen har slagit väldigt olika för olika branscher - en del har haft en uppgång och andra har haft kraftiga försäljningstapp. Prognossiffran för totalen visar dock glädjande att vi har betydligt bättre siffror än liknande orter. Förhoppningsvis har kommunens åtgärdspaket riktat mot besöksnäringen haft viss betydelse. Många företagare har också varit duktiga på att förändra sina verksamheter. Jag tror också att många Höörbor har valt att handla lite mer på hemmaplan och nyttjat restaurangernas take away, säger Peter Wollin.

Stadskärnorna återhämtar sig

Försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln i landet i stort sjönk kraftigt i mars, men återhämtade sig under juni och juli och uppvisade där tillväxt. Olika branscher i landets stadskärnor har påverkats på olika sätt. Bygg, elektronik och möbler har gått mycket bra medan klädhandeln haft det särskilt tufft.

– Vi ser att besökarna har återvänt till stadskärnorna och att återhämtningen går snabbare än vi räknat med. Samtidigt ser vi hur strukturomvandlingen i våra stadskärnor har skyndats på och vi kommer att få leva med pandemins effekter ett tag till. Det kommer att krävas uthållighet och samverkan i Höör. Under krisen har det också blivit tydligt hur viktigt det är med ett enkelt regelverk och en snabb hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras, säger Magnus Hulthe Andersson.

Om Cityindex

Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av coronapandemin.

Allmännyttiga bolag missnöjda med förhandlingssystemet23.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Just nu är allt fokus på utredningen om fri hyressättning i nyproduktion. Samtidigt pågår flera andra utredningar om hur hyressättningen och förhandlingssystemet ska fungera bättre. Fastighetsägarna GFR har därför frågat representanter från fastighetsbolag hur de tycker att den svenska hyressättningsmodellen fungerar. I svaren framkommer att både privata och allmännyttiga bolag är mycket missnöjda. Nästan tre fjärdedelar av de allmännyttiga bolagen anser att hyressättningssystemet fungerar dåligt.

Susanna Roback ny vd för Fastighetsägarna MittNord21.6.2021 09:31:07 CEST | Pressmeddelande

Den 20 september tillträder Susanna Roback som vd för Fastighetsägarna MittNord. Hon efterträder Andreas Sjöberg som valt att lämna företaget efter sommaren. "Susanna har lång och gedigen erfarenhet av fastighetsbranschen och vi är glada att hon vill leda det fortsatta arbetet med att utveckla vår medlemsservice och affärsmässighet", säger Fastighetsägarna MittNords ordförande Björn R:son Åqvist.

Fastighetsföretag i Borås ger Borås Stads engagemang i centrum toppbetyg15.6.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägare i Borås anser att det skett en stor förbättring av kommunens engagemang i centrum och att politikerna i Borås är mer tillgängliga. Däremot är fastighetsägarna missnöjda med Borås Stads handläggningstider och kommunala avgifter. Det visar den senaste undersökningen av fastighetsföretagarklimatet som genomförs bland Fastighetsägarnas medlemmar i Borås vartannat år.

Mindre ensamhet och mer kultur i framtidens stadskärna8.6.2021 08:07:00 CEST | Pressmeddelande

Hemarbete och naturupplevelser istället för shopping under pandemin slog hårt mot stadskärnorna. Inför omstarten av samhället har Fastighetsägarna och HUI Research tagit fram rapporten ”Stadsliv med människan i centrum” som en del av Cityindex 2021. Medverkande forskare, beteendepsykolog och riksarkitekt berättar bland annat om hur en tillgänglig stad botar ensamhet och hur kulturen blir avgörande för stadskärnan i framtiden.