Så konsumerade Höörborna i stadskärnan – före och under coronakrisen

Under 2019 gick det bäst för kommersiell service och försäljningen av hem- och fritidsvaror i Höörs stadskärna. Andra branscher gick det sämre för. Tuffast var det för dagligvaruhandeln och restaurangerna. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 visar prognosen att stadskärnan i Höör klarade sig relativt bra och förväntas ha behållit en större del av sin omsättning även om enskilda branscher drabbades. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Stadskärnan under 2019

Kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger och kemtvätt ökade med 18,2 procent i Höörs stadskärna under 2019. Försäljningen av hem- och fritidsvaror ökade med knappt 1 procent. Modehandeln har generellt haft det svårt i våra stadskärnor på grund av konkurrens från köpcentrum, handelsplatser och e-handeln. Modehandeln i Höör följer den trenden men minskade bara med 0,5 procent. Dagligvaruhandeln minskade sin omsättning med 4,3 procent och sällanköpsvaror minskade med 0,6 procent.

– Generellt har våra stadskärnor länge dominerats av de stora kedjorna, men i takt med att konsumenterna börjar efterfråga det unika och lokala så tar andra verksamheter plats. Nu ser vi små speceributiker och ostbutiker, mysiga restauranger, barberare och skräddare i våra stadskärnor igen. Stadskärnor som Höör där man lyckas möta upp mot ny efterfrågan har stora möjligheter att lyckas, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna Syd.

Totalt minskade Höörs stadskärna sin omsättning med 2 procent. Det är en större minskning än i jämförbara småstäder där snittet hamnar på en minskning på 0,4 procent. Höör hade också ett negativt försäljningsindex vilket innebär att kommunen som helhet tappar besökare och kunder till andra områden.

– I en levande stadskärna bor och arbetar vi, vi umgås under dygnets alla timmar, tar del av kultur och nöjen och konsumerar varor och tjänster vi har behov av. En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt, men det behövs tydliga strategier och uthållighet, säger Magnus Hulthe Andersson.

– Vi är inne i en period där handeln i många kommuners centrumområden möter hård konkurrens med stora köpcentra och en ökad e-handel. Och i den verkligheten är det viktigt att företagare, fastighetsägare och kommunen gemensamt arbetar för att öka trivseln i centrum så att fler handlar lokalt. Vi har ett fint handelsutbud och hög nivå på bemötande och trivsel i våra butiker. Det tror jag är viktiga framgångsfaktorer framöver samt att Höörs Handelsklubb fortsätter sitt fina arbete, säger destinations- och näringslivschef Peter Wollin.

Stadskärnan under coronavåren

Flera av branscherna i stadskärnan fick det extra svårt under coronakrisen i våras. Det visar även försäljningsprognoserna för Höörs stadskärna första halvåret 2020. Kommersiell service bedöms ha tappat 34 procent av sin omsättning. Modehandeln bedöms ha tappat 25 procent av sin försäljning. Prognosen för restaurangbranschen visar ett tapp på 16 procent. Däremot ökade försäljningen inom dagligvaruhandeln med 6 procent. Det innebär att försäljningsprognoserna för Höör ligger bättre till än för städer av ungefär samma storlek. Totalt bedöms Höörs stadskärna ha tappat 1 procent av sin totala omsättning under våren. Snittet bland småstäderna ligger på 8 procent.

– Coronakrisen har slagit väldigt olika för olika branscher - en del har haft en uppgång och andra har haft kraftiga försäljningstapp. Prognossiffran för totalen visar dock glädjande att vi har betydligt bättre siffror än liknande orter. Förhoppningsvis har kommunens åtgärdspaket riktat mot besöksnäringen haft viss betydelse. Många företagare har också varit duktiga på att förändra sina verksamheter. Jag tror också att många Höörbor har valt att handla lite mer på hemmaplan och nyttjat restaurangernas take away, säger Peter Wollin.

Stadskärnorna återhämtar sig

Försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln i landet i stort sjönk kraftigt i mars, men återhämtade sig under juni och juli och uppvisade där tillväxt. Olika branscher i landets stadskärnor har påverkats på olika sätt. Bygg, elektronik och möbler har gått mycket bra medan klädhandeln haft det särskilt tufft.

– Vi ser att besökarna har återvänt till stadskärnorna och att återhämtningen går snabbare än vi räknat med. Samtidigt ser vi hur strukturomvandlingen i våra stadskärnor har skyndats på och vi kommer att få leva med pandemins effekter ett tag till. Det kommer att krävas uthållighet och samverkan i Höör. Under krisen har det också blivit tydligt hur viktigt det är med ett enkelt regelverk och en snabb hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras, säger Magnus Hulthe Andersson.

Om Cityindex

Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av coronapandemin.

Omställningsstödet bör förlängas ytterligare20.11.2020 09:31:32 CETPressmeddelande

Regeringens besked om att omställningsstödet till företag förlängs med ytterligare två månader fram till årsskiftet är välkommet men stödet bör redan nu förlängas ytterligare. – De skärpta restriktionerna bedöms ligga kvar betydligt längre än till årsskiftet. Regeringen bör därför redan nu förlänga stödet ytterligare och sänka gränsen för när företag kan få stöd, det säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Uddevallaborna i stadskärnan – före och under coronakrisen11.11.2020 15:48:09 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Uddevalla stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,5 procent, jämfört med andra medelstora städer som i genomsnitt minskade sin totala omsättning med 0,7 procent. Bäst gick det för stadskärnans delbransch inom dagligvaror men de övriga delbranscherna fick dock en minskad omsättning. Det handlar om verksamheter inom beklädnad, hotell, restauranger, hem- och fritid samt övrig kommersiell service. Trenden i stadskärnorna generellt har under senare år varit att svenskar lägger mer pengar på upplevelser inom hotell- och restaurangbranschen samt kommersiell service. I Uddevallas stadskärnan överensstämmer dock inte den generella trenden i omsättningsutveckling med dessa delbranscher under 2019. Däremot ökar omsättningen 2019 i dagligvaror mer i Uddevallas stadskärna än jämförbara medelstora städer och generellt för alla stadskärnor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Bra att regeringen vill underlätta flexibel användning av byggnader5.11.2020 16:08:05 CETPressmeddelande

Regeringen har idag gett Boverket i uppdrag att utreda hur reglerna kan ändras för att byggnader ska kunna användas mer flexibelt och till exempel omvandla kontor till bostäder. – Vi är positiva till att befintliga byggnader kan användas på olika sätt under en livscykel, men det kommer inte lösa bostadsbristen som bostadsministern hoppas, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Eksjö i stadskärnan – före och under coronakrisen2.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 minskade omsättning i Eksjö stadskärna med totalt 2 procent. Det är en något större minskning än i andra stadskärnor av liknande storlek. Branscherna hotell och restaurang samt dagligvaruhandeln ökade sin omsättning under året, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för modehandeln och kommersiell service. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020, drabbades modehandeln tillsammans med hotell- och restaurangnäringen hårt. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Ystadborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Ystads stadskärna som ökade sin totala omsättning med 1,3 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell, restauranger, caféer och övrig kommersiell service. Det följer trenden i landet och branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast i Ystads stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Landskronaborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Totalt minskade Landskronas stadskärna sin omsättning med 1 procent under 2019. Det ligger i linje med andra stadskärnor av samma storlek. Branscherna kommersiell service och dagligvaruhandeln ökade sin omsättning, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för hotell- och restaurangnäringen och för sällanköpsvaruhandeln, där modehandeln och hem- och fritidsvaror ingår. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020, drabbades modehandeln tillsammans med hotell- och restaurangnäringen hårt. Men det finns även branscher som klarade sig bättre om man jämför med andra stadskärnor av samma storlek. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.