Så konsumerade Uddevallaborna i stadskärnan – före och under coronakrisen

2019 blev ett bra år för Uddevalla stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,5 procent, jämfört med andra medelstora städer som i genomsnitt minskade sin totala omsättning med 0,7 procent. Bäst gick det för stadskärnans delbransch inom dagligvaror men de övriga delbranscherna fick dock en minskad omsättning. Det handlar om verksamheter inom beklädnad, hotell, restauranger, hem- och fritid samt övrig kommersiell service. Trenden i stadskärnorna generellt har under senare år varit att svenskar lägger mer pengar på upplevelser inom hotell- och restaurangbranschen samt kommersiell service. I Uddevallas stadskärnan överensstämmer dock inte den generella trenden i omsättningsutveckling med dessa delbranscher under 2019. Däremot ökar omsättningen 2019 i dagligvaror mer i Uddevallas stadskärna än jämförbara medelstora städer och generellt för alla stadskärnor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Stadskärnan under 2019
Hotell- och restaurangbranschen i Uddevallas stadskärna minskade under 2019 sin omsättning med 1,8 procent. Kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare minskade sin omsättning med 4,1 procent. Beklädnadsbranschen med både skor och kläder har generellt haft det svårt i våra stadskärnor på grund av konkurrens från köpcentrum, handelsplatser och e-handeln. Detta har även varit fallet för Uddevalla där delbranschen minskade sin omsättning med 3,1 procent. Hem- och fritid minskade omsättningen i Uddevallas stadskärna med 1,2 procent. Däremot ökade delbranschen inom dagligvaror i Uddevalla mer än i andra stadskärnor, och hamnade 2019 på 5,2 procent.

–  Våra stadskärnor har länge dominerats av större kedjor, men nu ser vi ett ökat fokus på det lokala och genuina. Charmiga små caféer och restauranger, ostaffärer, brödbutiker, delikatessaffärer och mindre serviceinrättningar som skräddare, skomakare och barberare tar plats i stadskärnan igen.  De stadskärnor som lyckas skapa en atmosfär och ett utbud som knyter an till det lokala, unika och genuina har goda förutsättningar att lyckas, säger Petra Ohldin Lampinen, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna.

Uddevalla hade en bättre utveckling i stadskärnan under 2019 än andra svenska stadskärnor av samma storlek och ökade totalt med 0,5 procent. I snitt minskade medelstora städer sin omsättning i stadskärnan med 0,7 procent. Uddevalla kommun hade också ett positivt försäljningsindex vilket innebär att kommunen attraherade besökare och kunder från andra områden.

– I en levande stadskärna bor och arbetar vi, vi umgås på dagarna och framåt småtimmarna, tar del av kultur och nöjen och konsumerar de varor och tjänster vi har behov av. En attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt. Stadskärnans aktörer måste kroka arm och arbeta mot gemensamma mål och visioner för att skapa en bra utbudsmix och attraktiva miljöer, säger Petra Ohldin Lampinen.

I årets upplaga av Cityindex har vi haft ett stort utbyte av olika experter och forskare på områden som rör utveckling av stadskärnor, vilket resulterat i ett omfattande trendkapitel i rapporten. Förutom att stärka platsens identitet och att låta det lokala samt genuina ta plats, så är samverkan mellan stadskärnans aktörer viktigare än någonsin.

- Vi ser att fastighetsägare är en grundstomme för stadskärnan och att det en god samverkan mellan fastighetsägare i hela centrum är en förutsättning för att utveckla platsen. Vi kommer därför att sammankalla till en nätverksgrupp för fastighetsägare inom centrum i Uddevalla. I denna grupp vill vi kunna lyfta aktuella frågor som berör dessa fastighetsägare, hur vi gemensamt och tillsammans med andra aktörer kan stärka stadskärnan. Tillsammans blir vi starkare, säger Alexander Rahm, verksamhetsledare för Uddevalla Näringsliv och Petra Ohldin Lampinen.

Stadskärnan under coronavåren
Flera av branscherna som gick bra under 2019, fick det svårt under coronakrisen i våras. Det visar också försäljningsprognoserna för Uddevallas stadskärna första halvåret 2020 där se största omsättningstappen väntas bli inom hotell- och restaurang, kommersiell service och beklädnad.

– Coronapandemin accelererade den sedan tidigare påbörjade strukturomvandlingen. Krisen har visat att det behövs ett enklare regelverk och snabbare hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras, säger Petra Ohldin Lampinen.

Försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln i landet i stort sjönk kraftigt i mars, men återhämtade sig under juni och juli och uppvisade där tillväxt. Olika branscher i landets stadskärnor har påverkats på olika sätt. Bygg, elektronik och möbler har gått mycket bra medan klädhandeln haft det särskilt tufft.

– Det är glädjande att se att återhämtningen i stadskärnorna både går snabbare och är kraftigare än vad vi hade räknat med, men vi kommer att få leva med pandemins effekter ett tag till. Nu krävs uthållighet och samverkan mellan stadskärnans aktörer, säger Petra Ohldin Lampinen.

Om Cityindex
Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av coronapandemin.