Så kvalar Sverige till OS

Femteplatsen i EM ger Sverige möjligheten att spela om en plats i OS i Tokyo 2020. Vägen går via ett kval där 16 nationer gör upp om 12 platser. Så här går det till.

Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån

Endast 12 länder får spela i de olympiska spelen och i en gobal sport som basket är konkurrensen mördande. Sverige har dock genom sin historiska femteplats i EM tagit ett stort steg på vägen.

De regerande världsmästarinnorna USA är direktkvalificerade till OS, likaså värdnationen Japan. Dessa länder kommer dock ändå att delta i OS-kvalet men med garanti att få spela OS oavsett hur det går för dem i kvalet.

Kvalet spelas den 3-13 februari 2020 och de 16 deltagande nationerna delas upp i fyra grupper där alla möter alla. De tre bästa lagen i varje grupp går till OS förutom i de grupper där USA och Japan deltar, där går de två bästa lagen till OS.

För att säkerställa deltagande från världens alla hörn kommer exempelvis de båda afrikanska lagen att lottas in i samma grupp. Det blir också två grupper som har två europeiska lag.

Deltagande lag

Europa: De sex bäst placerade lagen i EuroBasket 2019

Afrika: De två bästa lagen i afrikanska kvalet 2019

Amerika: De fyra bästa lagen i amerikanska kvalet 2019 (USA redan klar)

Asien: De fyra bästa lagen i asiatiska-oceanien kvalet 2019 (Japan redan klara)

Arrangörer

Grupperna kommer inte att spelas på samma ort utan det blir fyra olika arrangörsorter. Vilka som får arrangera avgörs i höst där de deltagande nationerna kan ansöka om att få arrangera.

Lottning

I november 2019 avgörs en olympisk förkval-turnering i Asien, Afrika och Amerika för att avgöra vilka lag som går vidare från dessa kontinenter. Därför äger den slutgiltiga lottningen inte rum förrän i december 2019.

Nedan finns en förklarande video från FIBA.

Vägen till Tokyo 2020
Fler videor

Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.