Så lång tid innan avfärd bokar svenskarna sin resa

De flesta svenska resenärer föredrar att vara ute i god tid när det gäller reseplanering, och bokar sin semesterresa utomlands mellan 3 till 6 månader innan avresa. Var tionde svensk är betydligt mer spontana, och avvaktar till 1-2 veckor innan avfärd med att boka resan. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

- Det finns flera fördelar med att boka sin semesterresa utomlands relativt tidigt. Dels har man som resenär större valmöjligheter när resorna inte ännu är fullbokade och utbudet fortfarande är stort, och dels är det härligt att ha en resa att se fram emot, kunna planera och göra research kring och längta till, säger Katarina Daniels, PR- och Kommunikationsansvarig hos Ticket.

De allra flesta svenskar bokar oftast sin semesterresa utomlands mellan 3 till 6 månader innan resan ska gå av stapeln. Så pass lång tid innan är valmöjligheterna av både resmål och hotell många, och ger även gott om tid att undersöka exempelvis utflyktsmöjligheter eller restaurangtips på vald semesterort.

10 procent av de svenska resenärerna gillar att vara ute i extra god tid, och bokar gärna resan mer än ett halvår innan avfärd. Att boka 6 månader eller längre innan resan är något vanligare bland resenärer i åldern 41-50 år (15 procent). I denna ålder är många inne i småbarnsåren samt ett intensivt yrkesliv, varför längre framförhållning kan vara skönt att ha både gentemot arbetsgivare och för planeringens skull.

Lika många som gillar att vara ute i god tid föredrar istället att vara betydligt mer spontana – 11 procent bokar vanligtvis sin resa mellan 1-2 veckor innan avresedatum. Denna spontanitet gällande utlandsresor är vanligare bland mer seniora resenärer i åldern 66-79 år (15 procent). I denna ålder har de flesta ingen arbetsgivare att ta hänsyn till, ingen semesteransökan som behöver godkännas eller barn som riskerar att missa viktig skoltid, varför möjligheten till att spontant resa iväg är betydligt större än för de yngre resenärerna.

Hur lång tid innan avresa brukar du vanligtvis boka din utlandssemester?

1. 3-6 månader, 42 procent
  2. 2 månader, 14 procent
  3. 1-2 veckor, 11 procent
  4. Mer än 6 månader innan, 10 procent
  5. 1 månad, 8 procent
  6. Tveksam, vet ej, 15 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval.

PR- och Kommunikationsansvarig Ticket

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Thailand nära att gå om Spanien som mest populära semesterland6.11.2019 11:00:00 CETPressmeddelande

Sommarvädret 2019 motsvarade inte många svenskars förväntningar, och resebokningarna ökade kraftigt med 23,5 procent jämfört med den varma sommaren i fjol. Inför vintern är antalet resebokningar i linje med föregående år, men många passar på att utnyttja den fördelaktiga julledigheten för att ta en extra lång semester och åka till mer långväga resmål än tidigare. Thailand ökar, och är nu nära att bli det mest populära semesterlandet i vinter – en position som Spanien, med Kanarieöarna som största dragplåster, har haft i decennier. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer15.10.2019 09:31:42 CESTPressmeddelande

Höstlovet är en av svenskarnas mest intensiva resveckor under hela året, och många passar på att resa utomlands för ett avbrott i höstvardagen. Favoriten Gran Canaria är det mest populära resmålet, men minskar dock bokningarna med 15 procent jämfört med förra året. Istället lockar grannön Lanzarote allt fler svenskar, och ökar antalet resebokningar med 64 procent under höstlovsveckan, enligt färsk statistik från Ticket.