Så lång tid innan avfärd bokar svenskarna sin resa

De flesta svenska resenärer föredrar att vara ute i god tid när det gäller reseplanering, och bokar sin semesterresa utomlands mellan 3 till 6 månader innan avresa. Var tionde svensk är betydligt mer spontana, och avvaktar till 1-2 veckor innan avfärd med att boka resan. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

- Det finns flera fördelar med att boka sin semesterresa utomlands relativt tidigt. Dels har man som resenär större valmöjligheter när resorna inte ännu är fullbokade och utbudet fortfarande är stort, och dels är det härligt att ha en resa att se fram emot, kunna planera och göra research kring och längta till, säger Katarina Daniels, PR- och Kommunikationsansvarig hos Ticket.

De allra flesta svenskar bokar oftast sin semesterresa utomlands mellan 3 till 6 månader innan resan ska gå av stapeln. Så pass lång tid innan är valmöjligheterna av både resmål och hotell många, och ger även gott om tid att undersöka exempelvis utflyktsmöjligheter eller restaurangtips på vald semesterort.

10 procent av de svenska resenärerna gillar att vara ute i extra god tid, och bokar gärna resan mer än ett halvår innan avfärd. Att boka 6 månader eller längre innan resan är något vanligare bland resenärer i åldern 41-50 år (15 procent). I denna ålder är många inne i småbarnsåren samt ett intensivt yrkesliv, varför längre framförhållning kan vara skönt att ha både gentemot arbetsgivare och för planeringens skull.

Lika många som gillar att vara ute i god tid föredrar istället att vara betydligt mer spontana – 11 procent bokar vanligtvis sin resa mellan 1-2 veckor innan avresedatum. Denna spontanitet gällande utlandsresor är vanligare bland mer seniora resenärer i åldern 66-79 år (15 procent). I denna ålder har de flesta ingen arbetsgivare att ta hänsyn till, ingen semesteransökan som behöver godkännas eller barn som riskerar att missa viktig skoltid, varför möjligheten till att spontant resa iväg är betydligt större än för de yngre resenärerna.

Hur lång tid innan avresa brukar du vanligtvis boka din utlandssemester?

1. 3-6 månader, 42 procent
  2. 2 månader, 14 procent
  3. 1-2 veckor, 11 procent
  4. Mer än 6 månader innan, 10 procent
  5. 1 månad, 8 procent
  6. Tveksam, vet ej, 15 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval.

PR- och Kommunikationsansvarig Ticket

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Minskade resor till Hong Kong på grund av demonstrationer – andra asiatiska storstäder ökar19.9.2019 09:13:48 CESTPressmeddelande

Hong Kong, en av Asiens främsta och mest spännande storstäder, har under de senaste åren lockat fler och fler svenska resenärer. De demonstrationer och protester mot ett ökande kinesiskt inflytande, som ökade i intensitet från och med juni i år, har dock fått konsekvenser för resebokningarna till Hong Kong som minskat med drygt 25 procent, enligt färsk statistik från Ticket.

Ökande weekendresor i höst – älskade klassiker hetast10.9.2019 07:35:00 CESTPressmeddelande

Hösten är en intensiv period för weekendresor. Många svenskar söker sig gärna iväg för några dagars utlandssemester, och weekendresor ökar med 7,5 procent. Sol och bad lockar inte lika mycket som under sommaren – istället är det energigivande storstäder som svenska resenärer helst besöker. De mest populära resmålen är främst älskade klassiker som Paris och London, men det är den nygamla favoriten Amsterdam som både intar topplaceringen samt står för årets raketökning.