Så låter en räv

Nu behöver du inte gissa längre. Sveriges Jägareförbund har tagit fram en app som är lika underhållande som lärorik. Viltappen hjälper dig identifiera allt från björnbajs till utterns gnäll. Från järvspår till rävens skall. Sommarnattens brölande blev just mer intressant.

–      Tyst! Hörde du? Vad var det där?

Var det en räv, en hjort eller … någonting annat?

Svenska Jägareförbundet har tagit fram en app – Viltappen – som fått alldeles för lite uppmärksamhet. Alldeles oavsett om du vill lära dig hur ett vildsvin låter eller om du vill veta vilket djur som lagt den där högen du precis trampade i så är det här redskapet för dig. För att inte tala om alla frågesporter som enkelt livas upp med lite lockrop uppspelade rakt från telefonen.

Ladda ner gratis här och testa själv.

Och – till alla er radioproducenter och programledare där ute – ta chansen att ha årets roligaste lyssnartävling redan i dag. Eller ring upp Ylvis och berätta för dom att Så HÄR låter minsann en räv.

Eller ställ våra experter mot väggen.

Josefina Höglin, ungdomsansvarig, Svenska Jägareförbundet

Magnus Rydholm, kommunikationschef Svenska Jägareförbundet

De ställer gladeligen upp och berättar mer.

Samhällets acceptans för jakt och viltvård - Sveriges Vildnads seminarium 202016.10.2020 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

​Äntligen - på måndag börjar älgjakten i norr!2.9.2020 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Tidigt på morgonen den 7 september tar tusentals jägare i norr plats i jakttornen för att kanske få skott på en av de cirka 80 000 älgar som kommer fällas under årets älgjakt. -Det här är årets bästa vecka, när man får träffa gamla jaktkamrater, koppla av från vardagen och komma ut i skogen igen, säger Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent hos Svenska Jägareförbundet i norr. Björn är en av alla de cirka 300 000 jägare som fyller termosen med kaffe, packar ner grillkorv och rökt viltkorv, sätter pejlen på sin karelska björnhund och ger sig ut i skogen på måndag morgon. Han arbetar till vardags med planering av just älgförvaltningen i norra Sverige. På agendan nu är att få bevara den lokala förvaltningen och få till en bättre kvalitet i älgstammen. -Älgstammen är ungefär lika stor som i fjol, så vi kommer förmodligen fälla samma antal även i år, tillägger han. Älgjakten är helig för de flesta jägare här i norr anser Björn och ser fram emot att åter få fylla frysen med det goda och hälsosamm