Så liten är chansen att vinna på Lotto

Vi kan inte vara ensamma om att drömma om det där livet helt utan ekonomisk stress, men hur tar man sig dit? Många hävdar att det handlar om entreprenörskapet som ska bana vägen till miljonerna och andra menar att det handlar om att slå sig fram, oavsett teknik och samvete till de ledande företagspositionerna - de kallar sig karriärister och anser sig leva för sin karriär och sitt arbete ofta med en illröd personlighet givet en DISC-analys. Vid sidan om detta står arbetarklassen som harvar dag ut och dag in för att få ekonomin att gå ihop - gemensamt med tidigare entreprenörer och karriärister så delar de drömmen om de där stora pengarna men vägen dit tar en helt annan bana, man ser inte alltid vägen genom arbetet som vägen till ekonomisk frihet utan andelen som förlitar sig på spel är högre i detta segment, men vad är då chanserna för att lyckas genom spel?

Vi har granskat chanserna för fyra olika miljonspel inom vertikalen Lotto. Det handlar om Lotto och Eurojackpot som finns tillgängliga via Svenska Spel Tur. Samt Euromillions och Powerball som finns tillgängliga från andra aktörer som t.ex. Multilotto - så hur ser chanserna ut för att kunna vinna?

Lotto
Man inser snabbt att detta inte är någon spikrak väg till miljonerna när man läser att chanserna till sju rätt är minimala 1 på 6 724 520 per spelad rad, det kan till och med en apa räkna ut att det ligger utom räckhåll för att anses vara en god investering - det är ju svårt nog att lyckas med chokladhjulet på nöjesfältet där chansen är 1 på 80. Ska man till detta lyckas lösa ut Drömvinsten för att kamma hem de riktigt stora pengarna så måste man även pricka in joker, då pratar vi ytterligare svåriheter om 2 på 200 att få 2 rätt. Så man ska inte bara lyckas få 7 rätt utan det krävs även att man får ytterligare 2 rätt på Joker vilket sammantaget innebär 1 chans på 337 915 578 för att lösa ut Drömvinsten - osannolikt liten chans är vår bedömning.

Powerball
Om vi i tidigare analys ansåg att chansen 1 på 6,7 miljoner var liten så pratar vi om något helt annat när vi kommer till spelet där man kan vinna osannolikt stora vinster, vi pratar om miljarder SEK som kan trilla in på kontot. Så vad krävs? Ja en hel del tur, här handlar det om 1 chans på 175 233 509, behöver vi säga mer? Den som tror att detta är enkel väg till rikedom bör nog tänka om, chanserna är svindlande små.

Eurojackpot
Numera en välexponerad lottoprodukt i svensk media ofta med lockelse till de riktigt stora pengarna och vem är inte sugen på att bygga en höghusbastu eller på att bjuda Köping på varmkorv. Nog med smörja, nu går vi direkt på chanserna - för Eurojackpot handlar det om 1 chans på 95 344 200. Det är alltså ca 14 ggr svårare att lyckas med konststycket att få alla rätt på Eurojackpot än på Lotto, men samtidigt nästan 80% större chans än på osannolika Powerball men i sammanhanget så är det fortfarande mer eller mindre omöjligt. Inte heller här tror vi att det är välinvesterade pengar trots att de lockar med de riktigt stora vinsterna.

Euromillions
Så hur ser det ut för Europas favoritlotteri? Även för Euromillions så handlar det om smått absurt små chanser till att gå hela vägen. Chansen till alla rätt skrivs till 1 på 139 838 160 så med det sagt bör man nog inte investera här heller för att hitta vägen till ekonomiskt oberoende. Dock noterar vi att chansen är bättre än vad chanserna är för att lyckas pricka in Drömvinsten på Lotto. Jackpotten kan växa till över miljarden i detta lotteri och det är långt mycket bättre utdelning än vad Drömvinsten någonsin kan komma upp i så kanske är detta ett något bättre spel än övriga i jakten på de stora pengarna även om vi har svårt att rekommendera något lotteri i jakten på en bättre ekonomi.

Så vilken är den enklaste vägen till pengarna när säcken ska sys ihop? Sett till utbetalning och chans så ser ju Euromillions ut att komma ut på topp men vi kan inte rekommendera något av ovan spel utan trägen och flit vinner i längden då chanserna i dessa lotterier är så ofantligt små. Visst kommer det alltid finnas personer som tar hem de stora vinsterna men då chanserna är så minimala gör ni bäst i att inte se detta som vägen till framgång utan investera era pengar i något annat, ni lär bara bli besvikna om ni försöker er på dessa odds på förhand. Men det utesluter trots allt inte att man spelar den där raden på Lotto onsdag och lördag, eller på Eurojackpot på fredag, eller Euromillions på tisdag eller fredag eller på Powerball på onsdag eller lördag, men då bör det endast göras med vetskapen om att chansen finns där men att den är extremt liten för att inte säga obefintlig. Är du trots allt med och spelar så hittar du rätt lottoresultat för ovan nämnda spelformer på lottoresultat.se.

Per Patzelt

Eastandsthlm AB
Sörahemsvagen 83
18437 Åkersberga

Eastandsthlm AB är ett företag med fokus på att bygga egna webbprojekt och förvärva och förädla redan befintliga projekt. Vi hanterar hela kedjan från drift till utveckling och i vår projektportfölj finner man en uppsjö av olika projekt och vertikaler. Vi expanderar ständigt till nya segment där vi ser tillväxtpotential med målet att förbättra Internet.

Följ Eastandsthlm AB