Så lyckas svenska företag internationellt – ny bok ger rekommendationer vid internationalisering

Svenska företag som lyckas nå internationell framgång har flera gemensamma nämnare. Det menar författarna till boken ”Internationalisering i en global värld”, som genom fallstudier, teori och praktiska rekommendationer beskriver hur man som företag utvecklas från talang till världsstjärna.

Hur bygger man upp en internationell verksamhet och tar små och medelstora företag till ”mindre storföretag”? Med erfarenhet från både akademi och näringsliv har Staffan Brege, professor i industriell marknadsföring vid Linköpings universitet och Christer Öjdemark, styrelseordförande och tidigare koncernchef för Envac, angripit frågan utifrån såväl teoretiska som praktiska resonemang.

Tre internationella tillväxtresor
– Vi har studerat tre svenska industriföretag, Envac, Systemair och Elekta, och hur de utvecklats från SME-företag till internationella koncerner. Genom att förankra fallstudierna i teori har vi kommit fram till ett antal generella rekommendationer kring viktiga frågeställningar kopplade till internationalisering, säger Staffan Brege.

Etablera egna säljbolag och anställ lokalt
Trots olika branscher och olika förutsättningar har författarna funnit förvånansvärt många likheter i internationaliseringsprocessen hos fallföretagen. Christer Öjdemark säger:

– Samtliga företag har exempelvis valt att etablera egna säljbolag utomlands, istället för att förlita sig på agenter och distributörer. På så sätt får de full kontroll över säljorganisationen. För att överbrygga krockar i affärskulturen har företagen också anställt lokala medarbetare, istället för att skicka svenska medarbetare på utlandsuppdrag.

Internationalisering i fem steg
Rekommendationerna är uppdelade i fem steg som belyser det teoretiska ramverket för internationalisering:

1. Utveckla affärsportföljen och affärsmodellen för internationalisering
  2. Expandera till olika geografiska marknader
  3. Bygga en position på en ny marknad
  4. Göra affärer på utländska marknader
  5. Organisera och styra internationell verksamhet

– Vi har båda upplevt att det saknats en modern bok som sammanfattar teorin kring internationalisering. Samtidigt är det ovanligt att den här typen av litteratur ger allmänna rekommendationer. Vår ambition har varit att skapa en bok som i första hand företagsledare och studenter har nytta av, men som även politiker och den intresserade allmänheten kan uppskatta, säger Christer Öjdemark.

Förord av Maud Olofsson
I bokens förord menar Maud Olofsson, f.d. näringsminister, numera entreprenör, att kunskapen om hur man gör för att växa är begränsad och att frågorna för dem som vill ta klivet är många:

– De som bäst kan svara på dessa frågor är de som redan har tagit steget. De kan med trovärdighet berätta vad som krävs för att lyckas och de kan beskriva hur man ska tänka för att nå framgång. Därför är denna bok så viktig.

Boken ”Internationalisering i en global värld – från innovation till marknadsledare” är utgiven av Studentlitteratur.

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Här möts forskningen och skolans vardag – Ny bok beskriver det kollegiala lärandet 2.06.3.2018 10:15Pressmeddelande

Hur kan man bedriva forskningsbaserad förändring utifrån en skolas lokala förutsättningar? Och hur kan lyckade satsningar i ett klassrum, eller på en skola, spridas och komma fler till del? Om just dessa frågor handlar Att förbättra skolan för alla. Boken är en översättning av Leaning to Improve, skriven av ledande skolforskare i USA. Anthony S. Bryk, en av bokens författare, är en av huvudtalarna på Nordiska Skolledarkongressen 2018 (13-14 mars), i Göteborg.