Så många deltog på Nordiska kusträddardagen - kommun för kommun

I lördags arrangeras för femte året i rad den Nordiska kusträddardagen som en gemensam aktion mot den marina nedskräpningen. Och i år är hade rekordmånga anmält sig. Här kommer hela listan, kommun för kommun.

- Vi är såklart jätteglada att fler än någonsin ville vara med och hindra skräp från att hamna i hav och vattendrag, både genom att plocka upp det och genom att skicka budskapet att inte skräpa ner, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Fem-i-topp kommuner med störst andel anmälda:
Nordmaling

Öckerö

Sotenäs

Strömstad

Karlshamn

I bifogade Excel-dokument hittar du mer statistik om de anmälda, kommun för kommun. Du hittar även regionala topplistor.

Har du övergripande frågor? Kontakta Carl-Martin Vikingsson:

carl-martin.vikingsson@hsr.se

Nordiska kusträddardagen - ett nordiskt samarbete mot plast i haven
Vi och våra nordiska grannar är omgivna av havet och förenade av det. Problemet med marin nedskräpning är ett gemensamt problem som kräver att vi agerar tillsammans. Den 8 maj på Nordiska kusträddardagen går länderna samman för att minska nedskräpningen av våra hav. Dagen beräknas engagera tiotusentals människor över hela Norden att plocka skräp längs sitt närmsta vatten.

Nedskräpningen av våra hav är ett av vår tids värsta miljöproblem, och det krävs en rad åtgärder för att komma åt problemet. Färska mätningar visar att 79 procent av skräpet på stränderna i Norden bestod av plast år 2020. EU:s engångsplastdirektiv är en viktig pusselbit men det är också viktigt att vi fortsätter att uppmärksamma problemet och att vi alla gör det vi kan för att minska nedskräpningen. För femte året i rad arrangeras därför den Nordiska kusträddardagen som en gemensam aktion mot den marina nedskräpningen. I år infaller dagen den 8 maj. Målet är att sprida budskapet att vi måste sluta skräpa ner och samtidigt mobilisera frivilliga som hindrar skräp från att hamna i hav, sjöar och vattendrag – en påse i taget.

Nordiska kusträddardagen arrangeras av åtta systerorganisationer i Norden: Håll Sverige Rent, Hold Norge Rent, Hold Danmark Rent, CSR Greenland, Arctic Marine Conservation Crew (Island), Pidä Saaristo Siistinä ry (Finland), Ringras (Färöarna) och Städa Åland.