Så många reste med kollektivtrafiken 2019

Allt fler får upp ögonen för hållbart resande. Under 2019 gjordes 355 miljoner resor med kollektivtrafiken i Västsverige, en ökning med fem procent jämfört med året innan. Siffrorna visar att resandet ökar inom alla trafikslag.

Under 2019 ökade resandet med kollektivtrafik i Västsverige med fem procent. Totalt gjordes 355 miljoner resor. Foto: Lars Lundberg

Precis som 2018 blev även 2019 ett rekordår för Västtrafik och totalt genomfördes 355 miljoner resor i Västra Götaland under året, en ökning med 16 miljoner resor jämfört med året innan.

– Det är tydligt att allt fler går från ord till handling när det gäller omställningen till ett mer hållbart liv. Många vill göra bra val i sin vardag och att resa med kollektivtrafiken är sådant som gör tydlig skillnad för klimatet, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Ökning bland flera trafikslag

Med undantag för anropsstyrd trafik ökar resandet inom alla trafikslag och allra flest resenärer finns inom busstrafiken. Förra året gjordes 183 miljoner resor med Västtrafiks bussar vilket är tre procent mer än året innan.

Spårvagnstrafiken i Göteborg står också för en stor del av resorna. Under 2019 gjordes 141 miljoner resor med spårvagnarna, en ökning med åtta procent.

Sett till geografi görs flest resor i Göteborgsregionen. Där gjordes 303 miljoner resor under 2019 vilket är en ökning med fem procent.

Fler reste med Västtågen

Även resandet med tåg ökade. Från att ha legat oförändrat under 2018 gjordes tre procent fler resor med Västtågen under förra året, totalt gjordes 22 miljoner resor. Exempel på sträckor där resandet ökat är populära pendlingsstråk som Alingsås- och Kungsbackapendeln samt Göteborg-Vänersborg.

– Förra året drog vi på allvar igång vår stora satsning på att elektrifiera trafiken, med elbussar i flera städer. Vi har även fortsatt utveckla våra digitala tjänster i Västtrafik To Go samt att vi förstärkt buss- och tågtrafiken på flera håll i regionen. Satsningar som vi gör för att få fler att vilja resa med oss, säger Lars Backström.

Så här fördelades resorna 2019:

• Tåg: 22 miljoner resor (+3 %)
  • Buss: 183 miljoner resor(+3 %)
  • Spårvagn: 141 miljoner resor(+8 %)
  • Båt: 7 miljoner resor (+4 %)
  • Anropsstyrd trafik: 2 miljoner resor (+/-0 %)

Lars Backström, vd på Västtrafik. Foto: Eddie Löthman

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.