Så många vill ha kvar bankkontoren

Var fjärde svensk föredrar en bank med digitala tjänster utan kontor. Bland ungdomar under 30 år är det tre av tio som uppger att de föredrar att vara utan kontor. Var tredje stockholmare väljer den digitala banken medan stödet för bankkontoren är starkt utanför större städer. Det framkommer i en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Resultatet från undersökningen visar att 23 procent av svenskarna föredrar ”en bank med digital funktionalitet utan kontor” framför ”en bank med fysiskt kontor med traditionell personlig service”. Bland de yngre och bland storstadsbor är det ännu fler som föredrar den digitala lösningen, 30 procent. Ålderspensionärer vill istället i stor utsträckning ha kvar bankernas fysiska kontor. Det menar 76 procent av de pensionärer som svarat på enkäten.

Skillnaden är stor mellan stad och landsbygd, ung och gammal

Var har då de fysiska bankkontoren sina starkaste fästen? Undersökningen visar att betydelsen av ett fysiskt bankkontor minskar med antal människor på orten. Det innebär att på landsbygden efterfrågas banker med traditionell service och kontor i hög utsträckning. Nära åtta av tio efterfrågar detta (79 procent). I storstäder är det bara sex av tio som föredrar den traditionella banken med fysiskt kontor (59 procent). Allra mest positiva till den digitala banken utan fysiskt kontor är de boende i Stockholm, 33 procent. Däremot är det bara 13 procent av smålänningar, ölänningar och gotlänningar som föredrar att vara utan bankkontor.

- Det är en utmaning för de traditionella bankerna att kunna erbjuda snabba, billiga och digitala lösningar och samtidigt ha stora organisationer med många fysiska kontor. Den växande grupp av människor som hellre vill ha digitala lösningar vill vi gärna hjälpa, säger Anders Lidefelt vice vd för Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Anders Lidefelt, vice vd Svea Ekonomi, +46 70 558 58 32
Peter Balod, marknadschef Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, se www.svea.com.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Svenska e-handlare räds inte Amazon17.1.2019 09:53:46Pressmeddelande

Den senaste tiden har det talats mycket om Amazons entré på den svenska e-handelsmarknaden och vad det kommer att innebära. Men vad tycker och tänker egentligen de svenska e-handlarna om jättens intåg? En ny undersökning från Payson i samarbete med Svea Ekonomi visar att majoriteten av e-handlarna inte känner någon oro över Amazons ankomst. Bara fyra procent uppger att de känner en stor oro. Däremot tror nästan var fjärde e-handlare att det kan komma att påverka deras e-butik negativt.

Varannan svensk stängs ute från bostadsmarknaden – amorteringskrav och kontantinsats försvårar köp och byte av bostad11.1.2019 07:56:00Pressmeddelande

Klimatet på bostadsmarknaden blir allt hårdare. Nyproducerade bostäder står tomma och blir inte sålda, trots att det råder en hög bostadsbrist. Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning visar att närmare hälften av befolkningen hindras från att köpa en ny bostad. Den vanligaste orsaken är att man saknar den kontantinsats som krävs, samtidigt som många väljer att avstå från att köpa eller byta bostad då de inte vill skuldsätta sig.

Ny undersökning från Svea Ekonomi visar: Svenskarna drar sig för att låna mer pengar27.12.2018 08:06:00Pressmeddelande

Med räntehöjningar i sikte har osäkerhet blivit ett nyckelord när det kommer till privatekonomi. Något som avspeglas i en ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi. Den visar att svenskarnas vilja att låna pengar är väldigt låg. Åtta av tio svenskar svarar nämligen att de inte vill låna mer pengar. Endast tre procent vill låna mer pengar än de redan gör idag. Sparande däremot är mer intressant, hela sju av tio uppger att de sparar varje månad.

Brist på kapital bromsar tillväxten för vart femte företag19.12.2018 08:06:00Pressmeddelande

För företag är tillgången till kapital avgörande för tillväxten. Det gäller framför allt mindre och nystartade företag, där finansiering via banklån och riskkapital kan vara begränsad. En ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar att 19 procent av Sveriges företag anser att brist på kapital hindrar dem från att växa. Och problemet är mer utbrett bland företag i Småland än i storstadsregionerna.

Svenska ledningsgrupper saknar digital kompetens17.12.2018 09:30:09Pressmeddelande

Det råder en stor brist på digital kompetens bland svenska företag. I alla fall om man ska tro svenska företagsledare. I Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning uppger var tredje företagsledare att deras ledning inte har tillräcklig digital kompetens för att hantera de utmaningar digitaliseringen medför. Det visar sig även att var femte företag tror att den bristande kompetensen i hög eller ganska hög grad begränsar deras verksamhet.

E-handlarna spår en god jul13.12.2018 13:25:43Pressmeddelande

November avslutades med e-handelshögtiderna Black Friday och Cyber Monday och e-handlarna blickar nu framåt mot julhandeln. En högtid som var tredje e-handlare tror kommer överstiga förra årets julförsäljning. Det visar en undersökning som genomförts av Payson i samarbete med Svea Ekonomi där hundratals svenska e-handlare deltagit. Dessutom uppger majoriteten att försäljningen ökar jämfört med övriga perioder på året och de flesta e-handlarna tror att den smarta högtalaren blir årets e-klapp.