Så många vill ha kvar bankkontoren

Var fjärde svensk föredrar en bank med digitala tjänster utan kontor. Bland ungdomar under 30 år är det tre av tio som uppger att de föredrar att vara utan kontor. Var tredje stockholmare väljer den digitala banken medan stödet för bankkontoren är starkt utanför större städer. Det framkommer i en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Resultatet från undersökningen visar att 23 procent av svenskarna föredrar ”en bank med digital funktionalitet utan kontor” framför ”en bank med fysiskt kontor med traditionell personlig service”. Bland de yngre och bland storstadsbor är det ännu fler som föredrar den digitala lösningen, 30 procent. Ålderspensionärer vill istället i stor utsträckning ha kvar bankernas fysiska kontor. Det menar 76 procent av de pensionärer som svarat på enkäten.

Skillnaden är stor mellan stad och landsbygd, ung och gammal

Var har då de fysiska bankkontoren sina starkaste fästen? Undersökningen visar att betydelsen av ett fysiskt bankkontor minskar med antal människor på orten. Det innebär att på landsbygden efterfrågas banker med traditionell service och kontor i hög utsträckning. Nära åtta av tio efterfrågar detta (79 procent). I storstäder är det bara sex av tio som föredrar den traditionella banken med fysiskt kontor (59 procent). Allra mest positiva till den digitala banken utan fysiskt kontor är de boende i Stockholm, 33 procent. Däremot är det bara 13 procent av smålänningar, ölänningar och gotlänningar som föredrar att vara utan bankkontor.

- Det är en utmaning för de traditionella bankerna att kunna erbjuda snabba, billiga och digitala lösningar och samtidigt ha stora organisationer med många fysiska kontor. Den växande grupp av människor som hellre vill ha digitala lösningar vill vi gärna hjälpa, säger Anders Lidefelt vice vd för Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Anders Lidefelt, vice vd Svea Ekonomi, +46 70 558 58 32
Peter Balod, marknadschef Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, se www.svea.com.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Svea Ekonomis obligation noterad vid Nasdaq Stockholm7.9.2018 11:12Pressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ) (“Svea Ekonomi”) offentliggjorde den 3 april 2018 en emissionav Additional Tier 1-obligationer om 300 miljoner kronor (”Obligationerna”). Den 5september 2018 offentliggjorde Svea Ekonomi ett prospekt och meddelade samtidigt att ansökan lämnas in till Nasdaq Stockholm avseende notering av Obligationerna. Nasdaq har godkänt Svea Ekonomis ansökan om upptagande till handel och första dag för handel med Obligationerna är idag, 7 september 2018. Prospektet avseende Obligationerna finns tillgängligt på Svea Ekonomis hemsida (www.svea.com). Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 september 2018.

Svea Ekonomi offentliggör prospekt och förbereder notering av obligation vid Nasdaq Stockholm5.9.2018 11:20Pressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ) (“Svea Ekonomi” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 3 april 2018 en emission av Additional Tier 1-obligationer om 300 miljoner kronor(”Obligationerna”). I enlighet med villkoren för Obligationerna avses de inom kort bli noterade samt upptagna till handel på marknaden för företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm. Ansökan ska lämnas in till Nasdaq Stockholm avseende notering av Obligationerna. Med anledning av detta har Bolaget upprättat ett prospekt. Prospektet har idag godkänts av och registrerats hos Finansinspektionen i enlighet med lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Prospektet kommer att hållas tillgängligt på Finansinspektionens hemsida (www.fi.se) och Bolagets hemsida (www.svea.com). Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 september 2018.