Så många vill ha kvar bankkontoren

Var fjärde svensk föredrar en bank med digitala tjänster utan kontor. Bland ungdomar under 30 år är det tre av tio som uppger att de föredrar att vara utan kontor. Var tredje stockholmare väljer den digitala banken medan stödet för bankkontoren är starkt utanför större städer. Det framkommer i en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Resultatet från undersökningen visar att 23 procent av svenskarna föredrar ”en bank med digital funktionalitet utan kontor” framför ”en bank med fysiskt kontor med traditionell personlig service”. Bland de yngre och bland storstadsbor är det ännu fler som föredrar den digitala lösningen, 30 procent. Ålderspensionärer vill istället i stor utsträckning ha kvar bankernas fysiska kontor. Det menar 76 procent av de pensionärer som svarat på enkäten.

Skillnaden är stor mellan stad och landsbygd, ung och gammal

Var har då de fysiska bankkontoren sina starkaste fästen? Undersökningen visar att betydelsen av ett fysiskt bankkontor minskar med antal människor på orten. Det innebär att på landsbygden efterfrågas banker med traditionell service och kontor i hög utsträckning. Nära åtta av tio efterfrågar detta (79 procent). I storstäder är det bara sex av tio som föredrar den traditionella banken med fysiskt kontor (59 procent). Allra mest positiva till den digitala banken utan fysiskt kontor är de boende i Stockholm, 33 procent. Däremot är det bara 13 procent av smålänningar, ölänningar och gotlänningar som föredrar att vara utan bankkontor.

- Det är en utmaning för de traditionella bankerna att kunna erbjuda snabba, billiga och digitala lösningar och samtidigt ha stora organisationer med många fysiska kontor. Den växande grupp av människor som hellre vill ha digitala lösningar vill vi gärna hjälpa, säger Anders Lidefelt vice vd för Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Anders Lidefelt, vice vd Svea Ekonomi, +46 70 558 58 32
Peter Balod, marknadschef Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, se www.svea.com.

Svea Ekonomi AB (publ) offentliggör Årsredovisning 201830.4.2019 13:03:54 CESTPressmeddelande

Årsredovisningen finns tillgänglig på Svea Ekonomis hemsida under Om oss/ Bolagsinformation. Se: Årsredovisning 2018. För ytterligare information, vänligen kontakta: Lennart Ågren, VD, 08-735 90 62, lennart.agren@svea.com Anders Lidefelt, vVD, 08-735 90 35, anders.lidefelt@svea.com Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 april 2019.

Payson och Svea Ekonomis E-handelstermometer visar: Slokande detaljhandel bäddar för e-butiker22.2.2019 08:06:00 CETPressmeddelande

Svenska e-handlare fortsatte så sent som i december att mestadels spå positiva siffror för e-handeln. Och den fortsätter att ta mark gentemot den fysiska handeln. En ny kartläggning från Svea Ekonomi och Payson visar att tillväxten för detaljhandeln har backat med fem procent det senaste året. E-handeln visar däremot på fortsatt ökning, med en procent. Totalt startades hela 2 232 e-handelsbutiker under fjolåret.

Svenska e-handlare räds inte Amazon17.1.2019 09:53:46 CETPressmeddelande

Den senaste tiden har det talats mycket om Amazons entré på den svenska e-handelsmarknaden och vad det kommer att innebära. Men vad tycker och tänker egentligen de svenska e-handlarna om jättens intåg? En ny undersökning från Payson i samarbete med Svea Ekonomi visar att majoriteten av e-handlarna inte känner någon oro över Amazons ankomst. Bara fyra procent uppger att de känner en stor oro. Däremot tror nästan var fjärde e-handlare att det kan komma att påverka deras e-butik negativt.