Så många vill ha kvar bankkontoren

Var fjärde svensk föredrar en bank med digitala tjänster utan kontor. Bland ungdomar under 30 år är det tre av tio som uppger att de föredrar att vara utan kontor. Var tredje stockholmare väljer den digitala banken medan stödet för bankkontoren är starkt utanför större städer. Det framkommer i en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Resultatet från undersökningen visar att 23 procent av svenskarna föredrar ”en bank med digital funktionalitet utan kontor” framför ”en bank med fysiskt kontor med traditionell personlig service”. Bland de yngre och bland storstadsbor är det ännu fler som föredrar den digitala lösningen, 30 procent. Ålderspensionärer vill istället i stor utsträckning ha kvar bankernas fysiska kontor. Det menar 76 procent av de pensionärer som svarat på enkäten.

Skillnaden är stor mellan stad och landsbygd, ung och gammal

Var har då de fysiska bankkontoren sina starkaste fästen? Undersökningen visar att betydelsen av ett fysiskt bankkontor minskar med antal människor på orten. Det innebär att på landsbygden efterfrågas banker med traditionell service och kontor i hög utsträckning. Nära åtta av tio efterfrågar detta (79 procent). I storstäder är det bara sex av tio som föredrar den traditionella banken med fysiskt kontor (59 procent). Allra mest positiva till den digitala banken utan fysiskt kontor är de boende i Stockholm, 33 procent. Däremot är det bara 13 procent av smålänningar, ölänningar och gotlänningar som föredrar att vara utan bankkontor.

- Det är en utmaning för de traditionella bankerna att kunna erbjuda snabba, billiga och digitala lösningar och samtidigt ha stora organisationer med många fysiska kontor. Den växande grupp av människor som hellre vill ha digitala lösningar vill vi gärna hjälpa, säger Anders Lidefelt vice vd för Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Anders Lidefelt, vice vd Svea Ekonomi, +46 70 558 58 32
Peter Balod, marknadschef Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, se www.svea.com.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Svea Ekonomi förvärvar det finländska betalningsinstitutet Maksuturva14.5.2018 11:36Pressmeddelande

Svea Ekonomi har ingått avtal om att förvärva 90 % av aktierna i Maksuturva Group AB och Maksuturva ICT Services AB (tillsammans Maksuturva), av investerare och företagsledningen. De resterande 10 % av aktierna i Maksuturva, med huvudkontor i Esbo, Finland, kommer fortsättningsvis att ägas av ledningen. Förvärvet förutsätter godkännande av Finansinspektionen i Finland. Sammanslagningen förenar en ledande nordeuropeisk finansiell aktör och en av de ledande finländska betalningsförmedlarna inom e-handel. Genom förvärvet avser Svea Ekonomi att erbjuda sina e-handelskunder Maksuturvas intelligenta lösningar samt att stärka sitt erbjudande med Maksuturvas serviceplattform. - Maksuturva är ett naturligt tillskott till Svea Ekonomikoncernen, säger Lennart Ågren, vd för Svea Ekonomi. E-handelsbranschen fortsätter att växa i snabb takt på alla våra marknader i Europa. Maksuturva har imponerat med sina differentierande lösningar som både ökar effektiviteten för e-handlaren och skapar ett mervärd

Svea Ekonomi AB (publ) offentliggör Årsredovisning 201723.4.2018 09:30Pressmeddelande

Årsredovisningen finns tillgänglig på Svea Ekonomis hemsida under Om oss/Bolagsinformation. Läs här: Årsredovisning 2017 För ytterligare information, vänligen kontakta: Lennart Ågren, VD, 08-735 90 62, lennart.agren@svea.com Anders Lidefelt, vVD,08-735 90 35, anders.lidefelt@svea.com Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 april 2018. Svea Ekonomi - finansieringslösningar för företag och privatpersoner