Så maxar du ledigheten under 2018

De senaste åren har inte varit några höjdarår ur semestersynpunkt för Sveriges arbetstagare, då många röda dagar har hamnat på lördagar och söndagar. Men – 2018 erbjuder stora möjligheter till bra utväxling på semesterdagarna, och har dessutom den bästa arbetstagarjulen på många år. Följ tipsen nedan för att maximera årets semester.

Svenskarna reser utomlands som aldrig förr, och många resenärer tror på fler resor under 2018 än tidigare. Men för att lyckas med detta på bästa sätt gäller det att planera sina semesterdagar väl.

- 2018 är första året på länge som verkligen har många bra möjligheter att maximera ledigheten. Julens röda dagar infaller på bättre sätt än på länge, där man genom att ta ut bara 2 semesterdagar får 11 dagars sammanhängande ledighet, medan man om man tar ut 5 semesterdagar får hela 16 dagars ledighet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Fler och fler svenskar gör verklighet av drömmen att fira jul och nyår med sand mellan tårna och redan nu bokas det resor inför nästa jul. Men under 2018 går det att få ut längre sammanhängande semester under betydligt fler helger än endast julledigheten. Påsken är en populär helg att resa iväg till varmare breddgrader eftersom semesterfirare alltid får 10 dagar ledigt vid 4 dagars semesteruttag, eller 16 dagars ledigt om de tar ut 8 semesterdagar. Men just i år får man lika bra utväxling genom att ta ut 8 semesterdagar i samband med Första maj och Kristi Himmelsfärd också eftersom båda dagarna inträffar på en vardag.

- Påsklovsveckan tillsammans med sport- och höstlovsveckorna är mycket populära reseperioder. Glöm bara inte bort att göra det bästa av övriga röda dagar också. Första maj, Kristi himmelsfärd och Nationaldagen är perfekta resetillfällen, eftersom få semesterdagar ger längre sammanhängande ledighet, tipsar Katarina Daniels vidare.

Så maxar du 2018 års semesterdagar

Påsk: 10 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 26-29 mars eller 3-6 april) eller 16 dagar ledigt (ta 8 semesterdagar, 26-29 mars och 3-6 april).
Första maj: 4 dagar ledigt (ta 1 semesterdag 30 april) eller 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 30 april och 2-4 maj)
Kristi himmelsfärd: 4 dagar ledigt (ta 1 semesterdag 11 maj) eller 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 7, 8, 9 och 11 maj)
Både Första maj och Kristi himmelsfärd: 16 dagar ledigt (ta 8 semesterdagar, 30 april, och 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11 maj)
Nationaldagen: 5 dagar ledigt (ta 2 semesterdagar, 4-5 juni eller 7-8 juni) eller 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 4, 5, 7 och 8 juni)
Midsommar: 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 18-21 juni)
Jul & Nyår: 11 dagar ledigt (ta 2 semesterdagar, 27-28 december) eller 16 dagar ledigt (ta 5 semesterdagar, 27-28 december och 2-4 januari)

Rekordvärmen till trots – hit reste vi sommaren 20186.9.2018 11:26Pressmeddelande

Den svenska sommaren 2018 bjöd under långa perioder på medelhavsvärme med temperaturer en bra bit över 30 grader i stora delar av landet. Detta fick tydliga konsekvenser i svenskarnas semesterresor utomlands, som sjönk med 9,6 procent jämfört med i fjol. Flera resmål, exempelvis Split, Alanya och Korfu, gick dock emot strömmen och ökade istället bokningarna rejält. Detta visar färsk statistik från Ticket.