Så maxar du ledigheten under 2018

De senaste åren har inte varit några höjdarår ur semestersynpunkt för Sveriges arbetstagare, då många röda dagar har hamnat på lördagar och söndagar. Men – 2018 erbjuder stora möjligheter till bra utväxling på semesterdagarna, och har dessutom den bästa arbetstagarjulen på många år. Följ tipsen nedan för att maximera årets semester.

Svenskarna reser utomlands som aldrig förr, och många resenärer tror på fler resor under 2018 än tidigare. Men för att lyckas med detta på bästa sätt gäller det att planera sina semesterdagar väl.

- 2018 är första året på länge som verkligen har många bra möjligheter att maximera ledigheten. Julens röda dagar infaller på bättre sätt än på länge, där man genom att ta ut bara 2 semesterdagar får 11 dagars sammanhängande ledighet, medan man om man tar ut 5 semesterdagar får hela 16 dagars ledighet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Fler och fler svenskar gör verklighet av drömmen att fira jul och nyår med sand mellan tårna och redan nu bokas det resor inför nästa jul. Men under 2018 går det att få ut längre sammanhängande semester under betydligt fler helger än endast julledigheten. Påsken är en populär helg att resa iväg till varmare breddgrader eftersom semesterfirare alltid får 10 dagar ledigt vid 4 dagars semesteruttag, eller 16 dagars ledigt om de tar ut 8 semesterdagar. Men just i år får man lika bra utväxling genom att ta ut 8 semesterdagar i samband med Första maj och Kristi Himmelsfärd också eftersom båda dagarna inträffar på en vardag.

- Påsklovsveckan tillsammans med sport- och höstlovsveckorna är mycket populära reseperioder. Glöm bara inte bort att göra det bästa av övriga röda dagar också. Första maj, Kristi himmelsfärd och Nationaldagen är perfekta resetillfällen, eftersom få semesterdagar ger längre sammanhängande ledighet, tipsar Katarina Daniels vidare.

Så maxar du 2018 års semesterdagar

Påsk: 10 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 26-29 mars eller 3-6 april) eller 16 dagar ledigt (ta 8 semesterdagar, 26-29 mars och 3-6 april).
Första maj: 4 dagar ledigt (ta 1 semesterdag 30 april) eller 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 30 april och 2-4 maj)
Kristi himmelsfärd: 4 dagar ledigt (ta 1 semesterdag 11 maj) eller 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 7, 8, 9 och 11 maj)
Både Första maj och Kristi himmelsfärd: 16 dagar ledigt (ta 8 semesterdagar, 30 april, och 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11 maj)
Nationaldagen: 5 dagar ledigt (ta 2 semesterdagar, 4-5 juni eller 7-8 juni) eller 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 4, 5, 7 och 8 juni)
Midsommar: 9 dagar ledigt (ta 4 semesterdagar, 18-21 juni)
Jul & Nyår: 11 dagar ledigt (ta 2 semesterdagar, 27-28 december) eller 16 dagar ledigt (ta 5 semesterdagar, 27-28 december och 2-4 januari)

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.