Så mycket betyder Topp och talang för Julia Borgströms cykelframtid

Sexton sommaridrottare får chansen i SOK:s stödprogram Topp och talang från den 1 januari. En av dem är landsvägscyklisten Julia Borgström. ”Julia har haft bra stöd tidigare men både Topp och talang och att hennes stall tar steget upp i seniorelit kommer HELT RÄTT för henne nu”, säger Julias personliga tränare Alexander Wetterhall.

Den 21-åriga landsvägscyklisten Julia Borgström har SOK haft koll på länge. Precis som BMX-cyklisten Einar Lindberg, som finns med i Topp och talang, var Julia Borgströms tidigare med i SOK:s Talang 2022-program. Sveriges Olympiska kommitté uppmärksammade redan i våras Julias markanta nivåhöjning.Sedan avancerade hon rejält på världsrankingen fick bland annat bära den vita ungdomströjan i Tour de France.

Vi kollade läget med Julias tränare ända sedan 2017, Alexander Wetterhall, om vad Topp och talang kan betyda för den fortsatta utvecklingen.

”2018 kom hon med i Talang 2022-programmet och redan det betydde väldigt mycket; dels att bli uppmärksammad av SOK och dels att få hjälp och stöd i sin satsning. Och jag fick ju också hjälp, som utbildning och ett nätverk som har varit väldigt bra. Det har ju skett väldigt mycket i utveckling under de fyra åren sedan dess och det har ju SOK också uppmärksammat”, säger Alexander Wetterhall.

Vad betyder för framtiden att SOK har haft koll på Julia så länge?

”Det betyder att de ser att hon är en seriös tjej och hela tiden tar små steg framåt och har en bra kontinuitet i satsningen. Det är klart att allt kan inte gå uppåt i utvecklingen precis HELA tiden. Men man har sett att hon kämpar på, är mogen och tar åt sig råd och stöd på ett vettigt sätt.”

Just 2022 innebar den brantaste sekvensen hittills i utvecklingskurvan.

”De har ju parallellt med träningsbakgrunden sett en utveckling på tävlingsbanan och det är ju givetvis det de vill se också…”

Hur pass mycket kommer just Topp och talang att betyda tror du?

”Att hon blir ytterligare prioriterad av SOK med mera stöd, inte minst om hon vill åka på några speciella träningsläger och liknande.”

Julia jagades av flera etablerade storstall efter säsongen. Men hon valde att stanna i Team AG Insurance–NXTG och finnas med när det nederländska stallet går från U23 och främst jaga ungdomströjan i olika etapplopp till att vilja fightas med de största.

”Och det kommer nog att betyda ännu mer i hennes utveckling. Just att hon får ännu mera support och ekonomiska fördelar också. Den kombinationen av Topp och talang och att hennes lag stöttar mera kommer att göra världens grej för henne skulle jag vilja säga. Det kommer att bli väldigt bra, tror jag.”

Samtidigt kan inte Julia per automatik räkna med en lika stor roll i 2023-laget som i U23-upplagan av AG Insurance–NXTG.

”Mixen mellan extra insatser med SOK och ett lag att växa i känns väldigt bra för framtiden. Sedan finns inga garantier för fortsatt framgång i elitidrott. Men hon har ju haft väldigt bra support hela tiden sedan inträdet i Talang 2022 och nu öppnar det upp för ytterligare support och specifika insatser. Och händer det något så är det ju guld värt att kunna komma in snabbare till en fysio eller läkare.”

Text och arkivfoto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering men ange källa)