Så mycket får basketen av RF-stödet

Riksidrottsstyrelsen har beslutat hur de 500 miljoner kronor som regeringen har tilldelat idrotten ska fördelas. Av dessa fördelas 91% direkt till idrottsföreningarna. Basketen har tilldelats 3 393 00 kr för förbundsverksamhet samt elitföreningarnas slutspel. På måndag publiceras vad varje förening som har ansökt direkt hos RF får i stöd.

På torsdagskvällen beslutade Riksidrottsstyrelsen om fördelningen av det krispaket regeringen tilldelat idrotten. Idag publicerades hur mycket SBBF samt elitföreningarna får i stöd på grund av förlorade intäkter. Alla summor är beräknade utifrån redovisat intäktsbortfall som respektive part skickat in. Det står nu klart att SBBF får 352 000 kr, de olika basketdistriktsförbunden får 135 000 kr. Lagen i SBL herr får 2 192 000 kr och lagen i SBL dam får 619 000 kr. På måndag redovisas vad alla föreningar som har sökt stöd direkt hos RF får.

För Svenska Basketligan dam innebär medlen att en del av det intäktsbortfall som uppstod kan ersättas.

- Vi är väl medvetna om att hela samhället gjort förluster under pandemin och är tacksamma för det stöd som ges SBL dam för att täcka delar av de minskade intäkter och ökade kostnader ligaklubbarna drabbats av. Säsongen 2019/2020 var en av de tightaste och roligaste i SBL dams historia och nu blickar vi framåt. Stödet från basket- och sportälskarna är kanske viktigare än någonsin och vi hoppas slå publikrekord både framför webbsändningar och i arenorna nästa säsong, säger Elisabeth Egnell, ordförande SBL dam.

Sören Westin är ordförande för Svenska Basketligan herr.

- Det missade slutspelet fick stora ekonomiska konsekvenser för klubbarna och de medel som nu kommer behövs för att täcka de hål som uppstod. Vi är tacksamma för den kompensation som vi nu fått. Det är i sig trist att det stöd som skulle omfatta perioden till och med april utvidgades till att gälla perioden fram till sista juni. I klartext betyder det att vi fått en lägre kompensation än vad som initialt kunde förväntas. Men, vi förbereder oss just nu för att kunna genomföra nästa säsong på bästa möjliga sätt. Även om klubbarnas ekonomi är mycket ansträngd så kommer de, liksom samhället i stort, att finna vägar ur denna kris.

Svenska Basketbollförbundets ordförande Mats Carlson kommenterar processen och utfallet.

- Vi har sedan den 12 mars arbetat intensivt med många olika frågor i dessa utmanade tidr och är tacksamma för det viktiga stöd som nu kommit. Det underlättar även om det inte på långa vägar täcker allt. Vi, våra föreningar och hela Idrottssverige har stora utmaningar framöver och jag hoppas att RF finner gehör för ytterligare stödpaket till idrotten. Det kommer att behövas.

Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson har aviserat att RF begär ytterligare 500 miljoner kronor för perioden 1 juli – 30 augusti.

Länk till fördelningen

EM-kvalmatcher i "bubbla" för herrlandslaget21.9.2020 09:16:45 CESTPressmeddelande

FIBA meddelade i fredags att herrarnas EM-kvalmatcher i november 2020 och februari 2021 kommer att spelas i en bubbla. Det blir alltså inga hemmamatcher för det svenska herrlandslaget. - I denna speciella tid är spelarnas och stabernas hälsa det som ska vara i första rummet. Detta är också ur tävlingssynpunkt det mest rättvisa. Vi ser fram emot att göra det bästa av detta, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo. Inget är bestämt ännu kring damernas EM-kval, där Sverige möter Israel och Montenegro.