Så mycket kostar SEATs stora SUV

Nya SEAT Tarraco

/  Idag öppnar förförsäljningen av SEATs stora SUV - SEAT Tarraco
/  Priset för nya SEAT Tarraco startar på 264.900:-
/  I standardutrustningen märks bland annat SEAT Digital Cockpit, Full LED, Front assist med fotgängarskydd och Lane assist
/  SEAT Tarraco är den första modellen från SEAT med eCall funktionalitet

Södertälje, 03/12/18 –Idag öppnas förförsäljning av SEAT Tarraco – SEATs stora SUV med upp till 7 säten. Inledningsvis går Tarraco att beställa i Style eller Xcellence utförande och fem olika motoralternativ finns tillgängliga.

Modellutbud och priser

Modell                                       Motor                                         Pris från

Tarraco Style                             1.5 TSI 150                                 264 900:-
Tarraco Style                             2.0 TDI 150                                 284 900:–
Tarraco Style                             2.0 TDI 150 DSG7 4Drive           324 900:–
Tarraco Xcellence                     2.0 TSI 190 DSG7 4Drive           349 900:–
Tarraco Xcellence                     2.0 TDI 190 DSG7 4Drive           364 900:–

I Sverige är modellen 5-sitsig som standard och 7-sitsversion, med en extra sätesrad längst bak, finns som tillval. I standardutrustningen hos Tarraco ingår för samtliga modeller bland annat SEAT Digital Cockpit och Full-LED strålkastare. På säkerhetssidan finns t ex Front Assist med fotgängarskydd, Lane Assist och eCall som standard. SEAT Tarraco har 3-årig fabriksgaranti, med maximal total körsträcka om 9000 mil.

Trots att nya Tarraco är 4 735 mm lång och 1 658 mm hög, vilket erbjuder imponerande innermått, ger den utvändiga designen ett lätt och smidigt intryck. Nya Tarraco använder 100% LED-teknologi för både exteriör och interiör belysning som standard på både Xcellence och Stylemodellerna.

Tarraco är den senaste modellen i SEATs produktoffensiv och blir med sitt nya designspråk och avancerade teknik märkets nya flaggskeppsmodell. Nya SEAT Tarraco är designad och utvecklad av SEAT i Barcelona medan produktionen sker i Wolfsburg. Designen är progressiv och elegant och trots sin storlek bjuder Tarraco på en dynamisk och smidig körupplevelse, samtidigt som den kan ta sig an alla vardagens utmaningar. SEAT Tarraco är den första modellen som visar inriktningen för SEAT’s nya designspråk de kommande åren.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT gör framsteg med CNG-utbud11.4.2019 16:16:06 CESTPressmeddelande

SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad. Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Eu

SEAT lanserar sex el- och laddhybridmodeller samt utvecklar en ny plattform för elbilar3.4.2019 09:29:28 CESTPressmeddelande

SEAT nådde 2018 sin högsta nettovinst på nästan 300 miljoner euro och en omsättning på nära 10 miljarder euro, den högsta i historien Under 2018 satsade företaget rekordsiffran 1,2 miljarder euro på investeringar, forskning och utveckling SEAT utvecklar en ny elbilsplattform i samarbete med Volkswagen Dr. Herbert Diess: ”SEAT har en ny roll i Volkswagenkoncernen och får ännu mer ansvar” Martorell, 2019-04-03. SEAT har nu presenterat sin strategi för elbilar som i början av 2021 kommer att inkludera sex elhybrid- och sex laddhybridmodeller. Den elektriska versionen av Mii och el-Born kommer att bli märkets två första helelektriska modeller medan nya generationen av Leon och Tarraco kommer att finnas som laddhybrid. Även CUPRA Leon och CUPRA Formentor kommer med laddhybridsversioner. SEATs vd Luca de Meo tillkännagav också på företagets årliga presskonferens att CUPRA Formentor, den nya crossovermodellen som presenterades på Internationella bilsalongen i Genève, kommer att tillverkas i M