Simple Feast

Så mycket tid lägger svenskarna på att laga mat

Dela
Att laga mat kan vara både avkopplande och stressigt. I snitt lägger svensken 38 minuter på att laga en vanlig middag. Det visar en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Simple Feast.

För en del är matlagning ett intresse som de gärna lägger ner tid och energi på. För andra är det ett stressmoment i vardagen. Det mål vi lägger mest tid på att tillaga är middagen, där var fjärde svensk (26 procent) spenderar mellan 31–45 minuter på att laga maten. Snittiden för en vanlig middag landar på 38 minuter. Var femte person säger att de lägger mer än 46 minuter på att laga en genomsnittlig middag. 

– Svenskarna är uppenbart ambitiösa med att laga middagar hemma, där en stor andel lägger betydligt mycket mer tid än vad jag väntat mig. Min uppfattning är att vi gärna lägger lite extra tid på middagen på helgerna, men att vi söker efter snabbare recept i vardagen, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast. 

Undersökningen visar också att mer än var tredje person, 35 procent, lägger mellan 16–30 minuter på att laga en vanlig lunch. Snittiden för att tillaga en lunch landar på 20 minuter. 

– Det är bra att det kommer fler och fler lösningar som gör det möjligt att tillaga bra mat snabbt. Vi ser att många av våra kunder väljer oss just för att våra rätter i regel inte tar mer än 15 minuter att tillaga. Nu i Coronatider, när vi tillbringar mer tid hemma, så ser vi också en boom för matkassebranschen generellt. Jag tror det beror på att det är smidigt att få allt hem till dörren och att det är kul att testa nya maträtter på hemmaplan när vi äter mindre mat ute, säger Maximillian Lundin.

Det skiljer sig inte märkbart mellan kvinnor och män hur lång tid som läggs på den genomsnittliga måltiden. Kvinnor uppger att det normalt tar dem 39 minuter att laga middag, bland männen är siffran 37 minuter.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan den 3 och 10 januari 2020. Totalt deltog 1000 respondenter bland svenska allmänheten 18–79 år.

Bilaga: undersökningsfrågor

Under en genomsnittlig dag, hur lång tid tar det för dig att tillaga middag?

 

Total

Män

Kvinnor

20 min eller mindre

18

20

15

21- 30 min

30

30

31

31- 45 min

26

26

26

46 min eller mer

19

17

22

Äter/lagar inte middag vanligtvis

4

5

4

Vet ej

2

3

1

Snittid

38

37

39

 

Under en genomsnittlig dag, hur lång tid tar det för dig att tillaga lunch?

 

Total

Män

Kvinnor

10 min eller mindre

29

26

31

11- 15 min

14

15

13

16- 30 min

35

37

32

31 min eller mer

9

7

11

Äter/lagar inte middag vanligtvis

11

12

11

Vet ej

2

3

2

Snittid

20

19

21

 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Simple Feast
Simple Feast
Nybrogatan 38
11434 Stockholm

08-420 029 90https://simplefeast.com/se

Om Simple Feast
Simple Feast har över 180 anställda i Sverige, Danmark, Tyskland och USA. Kärnverksamhet är hemleverans av ekologiska växtbaserade måltider – klara att servera på ett ögonblick. Företaget grundades i Köpenhamn 2015 och är sedan oktober 2018 etablerade i Sverige. Läs mer på simplefeast.com.

Följ Simple Feast

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Simple Feast

Sju vegetariska trender för 202126.1.2021 13:07:00 CET | Pressmeddelande

Allt fler äter grönt och utbudet av vegetarisk mat ökar för varje år. Men vilka är egentligen de stora vego-trenderna för 2021? Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast och vegankock, spår sju trender som kommer att slå under 2021. “Jag tror att det närodlade kommer få ett rejält uppsving under året - inte minst när det kommer till otroliga svenska råvaror som fallit i glömska, såsom alla superbär som växer här”.

Ny adblocker döljer snabbmatsreklam och visar grönsaker istället30.11.2020 13:40:38 CET | Pressmeddelande

Varje år spenderar snabbmatskedjorna miljarder på reklam globalt. Samtidigt möts konsumenterna i betydligt lägre utsträckning av reklam för grönsaker och andra mer hållbara alternativ. Nu lanserar Simple Feast en adblocker som för första gången gör det möjligt att ersätta digitala annonser till bilder på grönsaker. Kampanjen vill belysa snedfördelningen när det kommer till vilken typ av matreklam vi möts av i vardagen.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye