Så mycket tjänar Akavias medlemmar

Medianlönen för Akavias medlemmar är 47 200 kronor. Det visar det nya förbundets lönestatistik som offentliggörs i dag. Medianlönen har ökat för samtliga medlemsgruppen jämfört med förra året.

– Att medianlönerna ökar bland våra medlemmar är ett kvitto på att de presterar väl och bidrar till att utveckla de verksamheter de arbetar inom. Förutom en omfattande lönestatistik erbjuder Akavia stöd och rådgivning inför och under löneprocessen på våra medlemmars arbetsplatser, säger Marie Thuresson, biträdande förhandlingschef på Akavia.

Akavia är det nya fackförbund som Civilekonomerna och Jusek bildade vid årsskiftet. Förbundet organiserar jurister, ekonomer, samhällsvetare, personalvetare, IT- akademiker och kommunikatörer. Lönestatistiken bygger på en löneenkät som skickats till alla yrkesverksamma medlemmar. 2019 bidrog 41 680 medlemmar från båda förbunden med uppgift om lön. Medianlönen, där även chefer ingår, är 47 200 kronor för Akavias medlemmar.

När chefer räknas bort är det jurister i privat sektor som tjänar mest, där medianlönen ligger på 50 000 kronor. De är tätt följda av ekonomer i samma sektor, där är medianlönen 48 000. Lägst är medianlönen för kommunikatörer i kommunal sektor där den är 37 600. Inom alla medlemsgrupper har medianlönen ökat jämfört med 2018.

– Med hjälp av lönestatistiken är våra medlemmar alltid förberedda inför sina lönesamtal. För oss är det viktigt att lönen avspeglar svårighetsgraden i arbetsuppgifterna likväl som ansvaret i arbetet och bidraget till verksamheten. Detta ska gälla genom hela arbetslivet, säger Marie Thuresson.

Här kan du ta del av de olika utbildningsgruppernas löner: www.akavia.se/ratt-lon/

T
abell över utbildningsgruppernas och chefers löner finner du längre ner.

Akavias medlemmars löner 2019

Utbildningsgrupp

Ej chefer

Sektor

Medelvärde

10-percentil

Median

90-percentil

Ekonomer

Jurister

Kommunikatörer

Personalvetare

Samhällsvetare

Systemvetare/IT-akademiker

Löner chefer per sektor

Chefer

Medelvärde

Median

Statlig

Kvinnor går miste om tre miljoner under ett yrkesliv7.3.2020 21:59:38 CETPressmeddelande

Efter justering av faktorer som påverkar lönen tjänar kvinnor i Akavias medlemsgrupper i snitt 2 797 kronor mindre än män, varje månad. Under ett helt yrkesliv skiljer det över tre miljoner kronor i lön mellan män och kvinnor som är akademiker. Det framgår av en analys som Akavia presenterar inför internationella kvinnodagen. – Vår statistik visar att det finns oförklarade löneskillnader mellan högutbildade män och kvinnor med en stark position på arbetsmarknaden. Många arbetsgivare behöver se över sina löneprocesser för att säkerställa att lönen inte påverkas av kön, säger Lee Wermelin ordförande för Akavia. En analys från Akavia visar på stora löneskillnader mellan män och kvinnor trots justering för faktorer som påverkar lönen. När hänsyn tagits till effekter av befattning, sektor och ålder blir resultatet en löneskillnad på 2 797 kronor varje månad. När mäns respektive kvinnors löner under ett helt arbetsliv slås samman blir skillnaden drygt tre miljoner kronor. Störst är de juster

Balans mellan jobb och fritid viktigt för nyutexaminerade21.2.2020 13:19:16 CETPressmeddelande

När nyutexaminerade får svara på vad som är viktigt i deras framtida yrkesliv hamnar balans mellan jobb och fritid i topp tillsammans med tillgång till kompetensutveckling. Att arbetsgivaren har hög status hamnar i botten på listan. Akavia, tidigare Jusek och Civilekonomerna, som gjort undersökningen menar att organisationer som vill vara attraktiva måste erbjuda både balans och utveckling.