Så mycket tjänar IT-ingenjörer

IT-ingenjörer tillhör de bäst betalda av alla ingenjörer. I genomsnitt tjänar en civilingenjörsutbildad IT-ingenjör 53 000 kronor i månaden i privat sektor, om man räknar bort cheferna. Men det finns stora variationer inom gruppen. Det visar Sveriges Ingenjörers lönestatistik.

Den fjärdedel av IT-ingenjörerna som tjänar bäst i den privata sektorn har en lön över 60 000 kronor i genomsnitt för alla åldrar. I storstadsområden kan lönerna ofta vara ännu högre än så.

– De höga lönerna i IT-branschen ger ett mått på den extremt höga efterfrågan på deras kompetens. Inom flera områden råder huggsexa om de bästa programmerarna och systemingenjörerna, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

Högskoleingenjörer i den privata IT-branschen har genomsnittslöner på 49 300 kronor i snitt, medan den bästa betalda fjärdedelen har löner över 55 000 kronor i månaden.
Det finns även stora skillnader mellan olika sektorer. IT-ingenjörer i privat sektor tjänar cirka 4000–5000 kronor mer i månaden än ingenjörer anställda i statlig, regional eller kommunal sektor.

– Den offentliga sektorn borde värdesätta ingenjörernas kompetens högre när det sker höga investeringar i digitalisering och storsatsningar på infrastrukturen. Rekryteringen försvåras med så stora löneskillnader, säger Camilla Frankelius.

Totalt har arbetslösheten för ingenjörer sjunkit snabbt från 1,7 procent i januari 2021 till rekordlåga 0,9 procent i maj 2022. Det är den lägsta siffran på tio år.

– Även om ingenjörer har en bred teknisk utbildning finns det inte många tillgängliga ingenjörer att välja mellan. Därför måste arbetsgivarna bli mycket bättre på att kompetensutveckla den personal de redan har, säger Camilla Frankelius.

It-ingenjörernas löner

Civilingenjör (kr/månad)
Privat alla    53 000 kr
Privat industri   52 700 kr
Privat tjänste     53 100 kr
Privat övriga 53 200 kr
Statlig 48 200 kr
Kommun och region  49 200 kr
Högskoleingenjör (kr/månad)
Privat alla   49 300 kr
Privat industri  48 900 kr
Privat tjänste   48 600 kr
Privat övriga  50 300 kr
Statlig    46 100 kr
Kommun och region 43 700 kr

Om statistiken
Siffrorna är inhämtade via Sveriges Ingenjörers årliga löneenkät bland medlemmar. Lönerna baserars på cirka 12 000 mjukvaruutvecklare och systemutvecklare som är högskole- eller civilingenjörer. Chefer är exkluderade.

Lönestatistiken från Sveriges Ingenjörer bygger på data från den årliga medlemsenkäten/ bild: Sveriges Ingenjörer
Camilla Frankelius -  förhandlingschef Sveriges Ingenjörer
Camilla Frankelius - förhandlingschef Sveriges Ingenjörer