Djurens RättDjurens Rätt

Så ordnar du ett grönt julbord

Julen väntar nu runt hörnet och för de som firar är det kanske idag på första advent som nedräkningen börjar på allvar. Maten har givetvis en central plats till julen och samtidigt som klassikerna på julbordet finns kvar så har veganska alternativ börjat ta allt mer plats. Välj Vego har samlat sina bästa veganska julrecept för det gröna julbordet!
Ett veganskt julbord. Foto: Melina Reid, retusch: Linnea Herner

Enligt en undersökning som Livsmedelsföretagen har gjort vill 19 procent mellan åldrarna 18-39 ha vegansk mat på julbordet.

– Många av julens klassiker går utmärkt att veganisera, så även om en gillar det traditionella går julbordet att göra lite grönare. Bättre för både dig,själv, klimatet och djuren, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Vegobullar

Det går fint att köpa veganska köttbullar i affären, det finns gott om alternativ som är baserade på soja- eller havreprotein.Vill du göra egna vegobullar är vegansk formbar färs en bra grund . Formbar färs är ett ganska nytt fenomen som nu finns hos flera olika varumärken. Det som särskiljer den från vanligt vegofärs är att du behöver inte tillsätta något bindande för att biffarna ska hålla ihop, färsen är bindande i sig.När färsen är upptinad kan du forma till valfri favorit som  köttbullar eller järpar.

Välj vegos bästa vegobullar

Janssons - Vegansson

Vem gillar egentligen anjovis nu för tiden? En klassiker som Jansson går dock utmärkt att göra utan anjovis, i vegansk tappning. Ersätt anjovisen med smakrika soltorkade tomater och grädden med vanlig havregrädde. Vill du göra den glutenfri går det lika bra med sojagrädde. Ett litet tips när du lagar janssons och du ser att färgen börjar bli lite väl mörk så kan du täcka över med aluminiumfolie. Detta gör att Janssons fortsätter gräddas men inte får mer färg.

Vegansson

Sill

Sillen är ett återkommande inslag på bordet för majoriteten av de klassiska svenska högtiderna. Egengjord vegosill går att göra på många olika sätt, basen kan göras på till exempel morot eller aubergine och du kan addera både mer klassiska smaker som senap eller olika inläggningar. Förpackar du den dessutom i en snygg glasburk blir det även en fin personlig present.

Välj Vegos goda skärgårdssill!

Rocky road

Denna godbit är busenkel att få ihop och perfekt att göra tillsammans med barn. Det knepiga kan vara att få tag på veganska marshmallows. Leta i välsorterade butiker eller beställ i specialbutik på nätet om du är ute i god tid.

Julig rocky road

Ett veganskt julbord. Foto: Melina Reid, retusch: Linnea Herner
Rocky Road. Foto: Petrus Iggström
Skärgårdssill. Foto: Melina Reid, retusch: Linnea Herner
"Vegansson".  Foto: Melina Reid, retusch: Linnea Herner
"Vegansson". Foto: Melina Reid, retusch: Linnea Herner

Väljvego.se är Djurens Rätts inspirationssajt som gör det lätt att välja vego!