Så rustad är offentlig sektor för nästa kris – Adda släpper försörjningsrapport

När Covid-19 drabbade världen var kommunerna och regionerna i Sverige oförberedda på en kris i den storleken och saknade tydliga riktlinjer och åtgärdsplaner. Trots det klarade offentlig sektor att ställa om och framgångsrikt samverka för att hantera behov och utmaningar kopplade till försörjningen av varor och tjänster. Det visar den försörjningsrapport som Adda nyligen har släppt.
Översiktsbild kommun

- Addas försörjningsrapport visar tydligt att offentlig sektor har kompetenta inköps- och upphandlingsorganisationer där individer klivit fram och agerat för att möta krisen, säger Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd på Adda.

Trots att kommuner och regioner alltså haft förmåga att med försvarligt resultat hantera pandemikrisen, pekar rapporten också på flera utvecklingsområden där vikten av ett långsiktigt strategiskt inköpsarbete står ut som extra viktigt. Det är tydligt att de kommuner, oavsett storlek, som redan innan pandemin arbetade mer strategiskt med inköp och upphandling, var bättre rustade för att hantera krisen. Endast 11% av de svarande i undersökningen uppgav att de arbetar långsiktigt med försörjning.

- Det finns ett glapp mellan risk- och sårbarhetsanalyser och faktisk användning tror jag. En tänkt funktion som inte levs ut i praktiken, säger en av respondententerna som deltagit i djupintervjuerna.

- För att vara mer robust inför framtida kriser behöver offentlig sektor höja inköps- och upphandlingsfunktionens strategiska betydelse i organisationen. Det innebär också att både politiken och ledningen i kommuner och regioner måste engagera sig i inköpsfrågor, säger Eva-Lotta Löwstedt Lundell.

58% av de svarande i försörjningsrapporten upplever att politiken inte är engagerad i deras frågor och att endast 35% har en krisberedskapsplan kopplad till inköps- och upphandlingsarbetet.

- Rapporten visar svart på vitt att det lönar sig med strategisk försörjning, inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv, utan också beredskapsmässigt. Vi hoppas nu att fler ser att dessa frågor behöver prioriteras, avslutar Eva-Lotta Löwstedt Lundell.

Om rapporten:

Addas försörjningsrapport har skrivits av Selma Pozder och Theodor Berglund under deras tid i Addas traineeprogram. Syftet med rapporten är att belysa hur offentlig sektor kan förbättra sin försörjningsberedskap och hantera större kriser som påverkar Sveriges försörjning av varor och tjänster. Totalt svarade 81 kommuner och regioner på undersökningen varav 13 deltog i djupintervjuer.

Översiktsbild kommun

Adda är ett företag inom SKR som erbjuder tjänster och produkter inom hållbar försörjning, digitalisering och kompetensutveckling. Vi skickliggör våra kunder genom att utveckla kompetens och förmåga att ställa om. Det ger hela välfärden möjlighet att spara både tid och pengar.