Så ser du till att vara rätt försäkrad

Det är vanligt att försäkra hemmet, bilen och andra föremål. Men det är minst lika viktigt att försäkra sig själv och familjemedlemmar för att vara trygg. Här går vi igenom de viktigaste sakerna att ha koll på när det kommer till personförsäkringar.

Om det av någon händelse inte skulle gå att fortsätta arbeta erbjuds ersättning genom statens offentliga försäkring som kallas socialförsäkringen. Utöver den finns det försäkringar via arbetsgivare om du inte längre kan arbeta, till exempel på grund av sjukdom. Även fackförbund har försäkringar, till exempel ingår det inkomstförsäkring hos vissa fackförbund som ger mer ersättning om man blir av med jobbet.

Privat komplement

Men även med de försäkringarna går det oftast inte att upprätthålla samma levnadsstandard som innan sjukdomen eller olyckan var framme. Därför är det viktigt med privat komplement via försäkringsbolag som kan ge bättre skydd än det samhället ger för en god levnadsstandard för dig och dina närstående.

Det kan då vara tal om en olycksfallsförsäkring som finns där om du skadar dig, eller en sjuk- och olycksfallsförsäkring som även täcker sjukdomar. För barn finns barnförsäkringen som gäller sjukdomar och olycksfall från födseln ända tills 25 års ålder.

Tips:

• Prata med din arbetsgivare för att se vilka försäkringar du täcks av via jobbet. Har du kollektivavtal till exempel?

• Prata med ditt fackförbund för att se vilka försäkringar som du omfattas av och i vilken grad.

• Kontakta ditt försäkringsbolag och ta ett gratis samtal med en försäkringsrådgivare för att få koll på dina försäkringar och dina behov.

Se Ifs film om hur du håller dig rätt försäkrad.