Så ska Kungen fira Göteborg 400 år och 50 år på tronen den 4 juni

Kunglig kortege med häst och vagn, tal till göteborgarna från Börsens balkong, invigning av Jubileumsparken och hamnbadet samt Fest- och galakonsert med GöteborgsOperan. Det står på programmet när Kungaparet kommer till Göteborg på stadens födelsedag den 4 juni för att fira Göteborg 400 år och Kungens 50 år på tronen.
Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Peter Knutson/Kungahuset.se

Vi är väldigt glada att kunna välkomna Kungaparet för att fira Göteborg 400 år tillsammans med göteborgare och besökare. Deras närvaro ger extra glans till Jubileumsfestivalen som inleder en hel sommar av firande, säger Therese Brusberg, chef för Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Den kungliga kortegen med häst och vagn går från Götaplatsen till Gustaf Adolfs torg, och alla är välkomna att uppleva den längs med Avenyn. I Bältespännarparken kommer Kulturskolan att spela stämningsfullt. Väl framme på Gustaf Adolfs torg håller Kungen tal från Börsens balkong.

Invigning och Fest- och galakonsert
Efter sitt eget firande fortsätter Kungen till Hisingen och Frihamnen där Jubileumsparken med nya hamnbadet invigs. Och sedan är det dags för Fest- och galakonsert med GöteborgsOperan och Ane Brun på Göteborgs Jubileumsfestival i Frihamnen. Konserten bjuder på opera, körverk, musikal, dans och jubileumstal, och Lotta Lundgren guidar publiken genom programmet.

Kungens program i Frihamnen 4 juni

Kl. 15.00 Kungaparet anländer till Jubileumsparken för att närvara vid den officiella invigningen av Jubileumsparken och hamnbadet. Kommunfullmäktiges ordförande Aslan Akbas invigningstalar.

Kl. 15.4517.15 Kungaparet närvarar vid Fest- och galakonserten med GöteborgsOperan och Ane Brun. Musikaliska höjdpunkter som stycken ur Carmen, Nabucco, Den flygande holländaren, succémusikalen Wicked och den officiella jubileumslåten ”Vi vill leva, vi vill dö i Göteborg”. Ane Brun medverkar med GöteborgsOperans Danskompani och GöteborgsOperans Orkester i ett utdrag av koreografen Kenneth Kvarnströms allkonstverk 12 songs. Konferencier är tv-programledaren och matskribenten Lotta Lundgren.

Ackreditering och frågor för förmiddagens program  4 juni i Göteborg:

Media är välkomna att anmäla intresse att delta senast 1 juni till presskontakt.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Om Göteborgs Jubileumsfestival, 2–5 juni
Jubileumsfestivalen, som har fri entré och är öppen för alla åldrar, äger rum på ett 70 000 kvadratmeter stort område i centralt belägna Frihamnen. Tre scener, spännande matutbud, aktiviteter och upplevelser på ytan som motsvarar elva fotbollsplaner där den största tältscenen har plats för lika stor publik som Scandinavium.

Om Göteborgs Jubileumsfirande, 2 juni-3 september
Göteborg firar 400 år och bjuder in till Göteborgs Jubileumsfirande 2 juni–3 september 2023. Allt grundar sig i en stadsutvecklingsresa utifrån göteborgarnas idéer och tusentals initiativ som nu kulminerar i ett fantastiskt firande för alla. Firandet inleds med en fyra dagars Jubileumsfestival i Frihamnen med musik mat, dans, humor, bad, lek och massa aktiviteter och överraskningar – med fri entré för alla. Under sommaren fortsätter firandet på flera platser i Göteborg och avslutas med en finalhelg fylld av upplevelser. Läs mer.

Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Peter Knutson/Kungahuset.se

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.