Så ska nya lärarfacket ledas

Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund beslutade den 21 maj i år att bilda det gemensamma fackförbundet Sveriges Lärare. Fackförbundet Sveriges Skolledare bildas också, liksom föreningen Facken inom utbildning som ska fungera som en brygga mellan förbunden. Nu är det klart hur ledarskapet ska se ut fram till Sveriges Lärares första ordinarie kongress i maj 2024.

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund  och Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet
Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund och Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet

I samband med bildandet av Sveriges Lärare, den 1 januari 2023, träder övergångsregler för förtroendevaldas roller i kraft. Reglerna, som har antagits av Lärarnas Riksförbunds förbundsmöte och Lärarförbundets kongress, anger bland annat att ledarskapet ska vara delat. Detta gäller även rollen som förbundsordförande.

Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet är fram till årsskiftet i år två suveräna förbund med varsin ordförande, men de två ordförandena kommer redan under 2022 att dela på ledarskapet i etableringen av Sveriges Lärare och Facken inom utbildning.

Från och med idag, den 1 juni 2022, fördelas ledarskapet i enlighet med följande:

Johanna Jaara Åstrand, ordförande, etableringen av Sveriges Lärare.
Andreas Mörck, kanslichef, etableringen av Sveriges Lärare.

Åsa Fahlén, ordförande, etableringen av Facken inom utbildning.
Lena Durfors, verksamhetschef, etableringen av Facken inom utbildning.

Från den 1 augusti 2023 kommer ledarstrukturen att växla och är fram till den första ordinarie kongressen i maj 2024 följande:

Åsa Fahlén
, ordförande, etableringen av Sveriges Lärare.
Lena Durfors, kanslichef, etableringen av Sveriges Lärare

Johanna Jaara Åstrand, ordförande, etableringen av Facken inom utbildning.
Andreas Mörck, verksamhetschef, etableringen av Facken inom utbildning

Även inom Sveriges Skolledare ska det tillämpas ett delat ledarskap. Hur det delade ledarskap kommer att se ut kommuniceras inom kort.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med cirka 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Coronakrisen i skolan - Kunskapstapp för miljardbelopp svarades med handsprit9.6.2022 14:15:15 CEST | Pressmeddelande

Lärarnas Riksförbund varnade tidigt för det pågående kunskapstappet i skolan under coronakrisen som förbundet beräknade skulle kosta samhället drygt 5,5 miljarder kronor enbart under våren 2020. I genomsnitt bedömde nästan 3 av 4 lärare redan då enligt LR att pandemin skulle ha en negativ påverkan på elevernas kunskapsutveckling. Men den politiska handlingskraften som efterfrågades, om att satsa på lärarna där bland annat staten skulle ta över huvudansvaret för skolverksamheten, uteblev.