Så ska nya Oxbergsbroarna se ut
En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det blev det vinnande förslaget till utformning av den nya järnvägsbron och vägbron över Österdalälven i Oxberg.

Förslaget som fått namnet Kinetik är ett av fyra förslag i en internationell arkitekttävling som Trafikverket arrangerade tillsammans med Sveriges Arkitekter. Vinnaren presenterades på plats i Oxberg den 15 oktober.
En del i Trafikverkets uppgift som samhällsutvecklare är att inspirera till och sträva efter att bygga anläggningar som är välfungerande, hållbara och vackra. Arkitekttävlingen för de nya broarna i Oxberg är ett sätt att uppnå det.
– Våra anläggningar är en viktig del av det gemensamma samhällsbygget. Arkitekturen är avgörande för människors upplevelser av dessa miljöer, men också för samspelet med det omgivande landskapet, säger Johan Folkesson, chefsarkitekt på Trafikverket.
God arkitektur spelar roll
Arbetet med en vägplan för de nya broarna pågår. Tävlingens syfte var att få genomförbara och utvecklingsbara förslag där järnvägsbron, vägbron samt entréplatserna blir en väl gestaltad helhet.
– Tävlingen som är en del i projektets vägplanearbete är en pilot. Tanken är att det ska vara den första av många, att det här ska bli ett nytt sätt att arbeta, säger Johan Folkesson.
Flera hållbara val
De tävlande teamen har angripit de komplicerade förutsättningarna i tävlingsuppgiften på olika sätt. De olika förslagen på hur järnvägsbron ska se ut representerar fyra helt olika brotyper: en snedstagsbro, en spännverksbro, en bågbro och en balkbro. Jurygruppen har haft ett intensivt arbete med att bedöma förslagen. Förslagens olika konstruktioner har också gjort dem svåra att jämföra.
– Under tävlingen har det utvecklats många nya idéer som hållit en hög kvalitet. Bland förslagen finns många goda förslag på hur framtidens broar kan bli mer hållbara än dagens, som att bygga järnvägsbroar i trä, använda mindre mängder av betong, återbruka befintliga brostöd och använda cortenstål istället för svartstål för att minska underhållskostnader, säger Johan Folkesson.
Robust, enkelt och stiligt vinner
Tävlingsförslagen har bedömts av en jury med representanter från Trafikverket och Statens vegvesen i Norge samt två ledamöter utsedda av Sveriges Arkitekter. Juryn vill särskilt framhålla det vinnande förslaget Kinetik, vars robusta och enkla järnvägskonstruktion också genererat en stilig form och där varje del av bron är bärande. Förslaget Kinetik har tagits fram av arkitektteamet COWI, Dissing+Weitling och Arkitema.
Juryns utlåtande
Kinetik är ett helgjutet förslag, där form, konstruktion och genomförbarhet har vägt lika tungt och vittnar om ett mycket lyckat samarbete mellan arkitekt och konstruktör. De två broarna är utformade som en arkitektonisk helhet och utgör en vacker siluett på håll – men de är också genomarbetade in i minsta detalj och har kvaliteter även i den nära skalan. Järnvägsbrons robusta och enkla stålkonstruktion smälter väl in i omgivande skogslandskap samtidigt som den har potential att bli ett nytt landmärke i bygden. Kinetik är ett gott exempel på hur en järnvägsbro längs en industrijärnväg kan utformas, och det ger inspiration till framtida brobyggande i hela Sverige.
Bakgrund
Över Österdalälven, strax norr om Oxberg i Mora kommun, fanns mellan år 1900 till 2017 en av Sveriges mycket få kombinerade väg- och järnvägsbroar med gemensam bana. På grund av brons omfattande skador togs 2015 ett beslut att demontera den. En tillfällig bro finns på plats och ska ersättas med två separata broar: en järnvägsbro och en vägbro. Järnvägsbron kommer att bli ett landmärke som bland annat exponeras för omvärlden vid Vasaloppet.
Kontakter
Johan Folkesson, chefsarkitekt, Trafikverket, 010-125 75 13
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder




Länkar
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Målinriktat arbete mot Nollvisionen ger goda resultat5.1.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges systematiska arbete med att förbättra trafiksäkerheten på väg ger resultat. Allt pekar på att antalet omkomna år 2020 kommer att vara under etappmålet om max 220, vilket är en halvering från år 2007.
Ekodukt ska öka djurens rörlighet och minska olyckorna på E64.1.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och fungerar som en barriär för de djur och växter som finns i landskapet. För att motverka detta bygger Trafikverket nu en ny ekodukt. Den 4 januari startar bygget.
16 nya beredskapsflygplatser för akuta transporter23.12.2020 14:59:20 CET | Pressmeddelande
Regeringen säkerställer att det finns infrastruktur för samhällsviktiga transporter. Trafikverket tecknar därför avtal med 16 flygplatser om tillfällig beredskap.
Trafikverket: Rapportera brister på vägarna i Gävleborg via en app21.12.2020 07:45:00 CET | Pressmeddelande
I dag finns det appar där alla kan tipsa om brister längs våra vägar. Nu ska Trafikverket undersöka om apparna kan förbättra underhållet av Sveriges vägar. Allmänheten i Gävleborg välkomnas att vara med.
Håll avståndet i jul – även på vägarna18.12.2020 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger. Med det följer också att risken för olyckor ökar. I genomsnitt behöver drygt 100 personer uppsöka vård på akutsjukhus varje dag på grund av olyckor i vägtrafiken. Men med små insatser kan alla bidra till att minska trafikens påverkan på en redan hårt belastad akut- och intensivsjukvård.
Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången16.12.2020 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Euro NCAP har tillsammans med bland annat Trafikverket testat 19 olika modeller av skåpbilar för förekomsten av så kallade förarstödssystem, det vill säga krockundvikande eller krocklindrande system. Testerna visar att skåpbilars säkerhet ligger flera år efter personbilar.
Stor satsning på järnvägen i södra Norrland och Dalarna 202111.12.2020 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Just nu rustas järnvägen i Sverige som aldrig förr. Nästa år kommer många stora underhållsarbeten att genomföras i Gävleborg och Dalarna – allt för att skapa en mer robust och pålitlig järnväg som kan ta emot fler tåg och tillåta högre hastigheter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum