Så ska svenskarna spendera skatteåterbäringen

Nu börjar skattepengarna rulla in hos hundratusentals svenskar och det planeras redan hur pengarna ska spenderas. Men vad tror svenskarna att de skulle göra med pengarna om de får tillbaka på skatten? Faktum är att fler än hälften planerar att spara dem. Det visar en färsk Novus-undersökning från Svea Ekonomi.

Det är många som längtar efter skatteåterbäringen och en klar majoritet av svenskarna vet redan vad de ska göra med pengarna. Varannan svensk tror att de ska använda pengarna till sparande. Därefter är resor det svenskarna helst vill lägga sina skattepengar på. Det gäller främst kvinnor – närmare dubbelt så många kvinnor som män planerar nämligen att resa för pengarna. Följt av resor väljer svenskarna att unna sig upplevelser, till exempel spa och restaurangbesök.

– Det är intressant att så många svenskar faktiskt planerar att spara sin skatteåterbäring, i synnerhet då det pratas mycket om att vi konsumerar och spenderar i allt större utsträckning. Vi rekommenderar dem som vill spara att placera pengarna på ett sparkonto. De traditionella bankerna erbjuder lägst sparränta, så jämför olika alternativ som finns. Aktier och fonder är givetvis också bra sparformer. De kräver dock lite mer tid och engagemang samt att det finns risk och avgifter med i bilden, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.

Unga mer benägna att spara
Svea Ekonomis Novus-undersökning visar även att de som främst kommer att hålla i pengarna är unga svenskar i åldrarna 18 till 29 år. Där svarar hela 63 procent att de ska spara skatteåterbäringen. De unga som känner att de vill spendera skattepengarna kommer att prioritera resor, mat och hushållsutgifter samt kläder. De som är minst benägna att spara pengarna är svenskar i åldersgruppen 50 till 64 år.

– Det är mycket positivt att så många unga inser vikten av att ha ett sparande och vill börja bygga upp en buffert för framtiden. På Svea Ekonomi fokuserar vi på att ge ungdomar rätt verktyg för att ha en bra ekonomisk grund innan de ska skaffa egen bostad, bilda familj eller liknande. Det kommer att minska stress i vardagen och ge dem bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet i framtiden, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.

Topplista: Så spenderar svenskarna sina skattepengar

1. Sparande                         51 %

2. Resor                               23 %

3. Upplevelser                      15 %

4. Betala av lån/skulder         15 %

5. Mat och hushållsutgifter    14 %

Bilaga

Fråga: Om du skulle få tillbaka 5 000 kronor eller mer på skatten, vad skulle du använda pengarna till?

Totalt

Man

Kvinna

18–29 år

30–49 år

50–64 år

65–79 år

Sparande

Resor

Upplevelser, t.ex. spa, restaurangbesök, konserter

Betala av skulder/lån

Mat, hushållsutgifter etc.

Kläder

Inredning/saker till hemmet

Renovering

Elektronik

Bil

Båt

Annat

Vet ej

Emma Lindgren, Head of Public Relations, Svea Ekonomi
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.com

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.​

Svenska e-handlare: Högtryck på väg in över Sverige – på stranden och på nätet18.6.2019 07:36:00 CESTPressmeddelande

Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige. Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online. Två av tre uppger nämligen att deras tillväxt kommer att öka under sommarmånaderna. E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser man att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning.

SVEA EKONOMI ISSUES TIER 2 NOTES14.6.2019 11:11:12 CESTPressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ), has successfully issued Tier 2 notes in the amount of SEK 300 million with a floating rate coupon of 3 months Stibor + 4.25 per cent. The notes have a tenor of 10 years with a first call date after 5 years. The purpose of the transaction is to strengthen the Svea Ekonomi’s capital base. An application will be made for the notes to be listed on the Corporate bond list on Nasdaq Stockholm. DNB Markets and Nordea have acted as Joint Bookrunners in connection with the transaction. The information was submitted for publication, through the agency of the contact persons set out above, at 11.00 CEST on 14 June 2019.

Svea Ekonomi AB (publ) offentliggör Årsredovisning 201830.4.2019 13:03:54 CESTPressmeddelande

Årsredovisningen finns tillgänglig på Svea Ekonomis hemsida under Om oss/ Bolagsinformation. Se: Årsredovisning 2018. För ytterligare information, vänligen kontakta: Lennart Ågren, VD, 08-735 90 62, lennart.agren@svea.com Anders Lidefelt, vVD, 08-735 90 35, anders.lidefelt@svea.com Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Svea Ekonomi AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 april 2019.