Så ska svenskarna spendera skatteåterbäringen

Nu börjar skattepengarna rulla in hos hundratusentals svenskar och det planeras redan hur pengarna ska spenderas. Men vad tror svenskarna att de skulle göra med pengarna om de får tillbaka på skatten? Faktum är att fler än hälften planerar att spara dem. Det visar en färsk Novus-undersökning från Svea Ekonomi.

Det är många som längtar efter skatteåterbäringen och en klar majoritet av svenskarna vet redan vad de ska göra med pengarna. Varannan svensk tror att de ska använda pengarna till sparande. Därefter är resor det svenskarna helst vill lägga sina skattepengar på. Det gäller främst kvinnor – närmare dubbelt så många kvinnor som män planerar nämligen att resa för pengarna. Följt av resor väljer svenskarna att unna sig upplevelser, till exempel spa och restaurangbesök.

– Det är intressant att så många svenskar faktiskt planerar att spara sin skatteåterbäring, i synnerhet då det pratas mycket om att vi konsumerar och spenderar i allt större utsträckning. Vi rekommenderar dem som vill spara att placera pengarna på ett sparkonto. De traditionella bankerna erbjuder lägst sparränta, så jämför olika alternativ som finns. Aktier och fonder är givetvis också bra sparformer. De kräver dock lite mer tid och engagemang samt att det finns risk och avgifter med i bilden, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.

Unga mer benägna att spara
Svea Ekonomis Novus-undersökning visar även att de som främst kommer att hålla i pengarna är unga svenskar i åldrarna 18 till 29 år. Där svarar hela 63 procent att de ska spara skatteåterbäringen. De unga som känner att de vill spendera skattepengarna kommer att prioritera resor, mat och hushållsutgifter samt kläder. De som är minst benägna att spara pengarna är svenskar i åldersgruppen 50 till 64 år.

– Det är mycket positivt att så många unga inser vikten av att ha ett sparande och vill börja bygga upp en buffert för framtiden. På Svea Ekonomi fokuserar vi på att ge ungdomar rätt verktyg för att ha en bra ekonomisk grund innan de ska skaffa egen bostad, bilda familj eller liknande. Det kommer att minska stress i vardagen och ge dem bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet i framtiden, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.

Topplista: Så spenderar svenskarna sina skattepengar

1. Sparande                         51 %

2. Resor                               23 %

3. Upplevelser                      15 %

4. Betala av lån/skulder         15 %

5. Mat och hushållsutgifter    14 %

Bilaga

Fråga: Om du skulle få tillbaka 5 000 kronor eller mer på skatten, vad skulle du använda pengarna till?

Totalt

Man

Kvinna

18–29 år

30–49 år

50–64 år

65–79 år

Sparande

Resor

Upplevelser, t.ex. spa, restaurangbesök, konserter

Betala av skulder/lån

Mat, hushållsutgifter etc.

Kläder

Inredning/saker till hemmet

Renovering

Elektronik

Bil

Båt

Annat

Vet ej

Emma Lindgren, Head of Public Relations, Svea Ekonomi
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.com

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.​

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Payson och Svea Ekonomis E-handelstermometer visar: Slokande detaljhandel bäddar för e-butiker22.2.2019 08:06:00 CETPressmeddelande

Svenska e-handlare fortsatte så sent som i december att mestadels spå positiva siffror för e-handeln. Och den fortsätter att ta mark gentemot den fysiska handeln. En ny kartläggning från Svea Ekonomi och Payson visar att tillväxten för detaljhandeln har backat med fem procent det senaste året. E-handeln visar däremot på fortsatt ökning, med en procent. Totalt startades hela 2 232 e-handelsbutiker under fjolåret.

Svenska e-handlare räds inte Amazon17.1.2019 09:53:46 CETPressmeddelande

Den senaste tiden har det talats mycket om Amazons entré på den svenska e-handelsmarknaden och vad det kommer att innebära. Men vad tycker och tänker egentligen de svenska e-handlarna om jättens intåg? En ny undersökning från Payson i samarbete med Svea Ekonomi visar att majoriteten av e-handlarna inte känner någon oro över Amazons ankomst. Bara fyra procent uppger att de känner en stor oro. Däremot tror nästan var fjärde e-handlare att det kan komma att påverka deras e-butik negativt.

Varannan svensk stängs ute från bostadsmarknaden – amorteringskrav och kontantinsats försvårar köp och byte av bostad11.1.2019 07:56:00 CETPressmeddelande

Klimatet på bostadsmarknaden blir allt hårdare. Nyproducerade bostäder står tomma och blir inte sålda, trots att det råder en hög bostadsbrist. Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning visar att närmare hälften av befolkningen hindras från att köpa en ny bostad. Den vanligaste orsaken är att man saknar den kontantinsats som krävs, samtidigt som många väljer att avstå från att köpa eller byta bostad då de inte vill skuldsätta sig.

Ny undersökning från Svea Ekonomi visar: Svenskarna drar sig för att låna mer pengar27.12.2018 08:06:00 CETPressmeddelande

Med räntehöjningar i sikte har osäkerhet blivit ett nyckelord när det kommer till privatekonomi. Något som avspeglas i en ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi. Den visar att svenskarnas vilja att låna pengar är väldigt låg. Åtta av tio svenskar svarar nämligen att de inte vill låna mer pengar. Endast tre procent vill låna mer pengar än de redan gör idag. Sparande däremot är mer intressant, hela sju av tio uppger att de sparar varje månad.