Så ska Sverige försörja befolkningen med mat i kris och krig

Den pågående covid-19-pandemin visar att en robust livsmedelsförsörjning är livsviktig för samhällets överlevnadsförmåga. Den framtida försörjningen av livsmedel måste därför tryggas för att kunna möta allvarliga kriser och för att alla delar i totalförsvaret ska fungera.

LRF och Lantmännen presenterar idag en rapport innehållande 40 förslag kopplade till hur den svenska livsmedelsvärdekedjan försörjning ska tryggas.

– Flera delar i primärproduktionen och i förädlingsledet av livsmedel behöver stärkas för att kunna fungera även vid kriser eller krig. Sveriges möjlighet att försörja befolkningen med mat under en utdragen kris har kraftigt försämrats de senaste 20 åren, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef i LRF.

LRF och Lantmännen har gett uppdraget till företaget 4C Strategies att ta fram en sammanställning som pekar ut vad som behövs för att säkerställa en trygg livsmedelsförsörjning. I dag presenteras resultatet – en rapport som innehåller en analys samt 40 förslag till åtgärder som behövs för att skapa en robust livsmedelsvärdekedja.

Några av rapportens förslag är:

• Regeringen bör föreslå att en kommitté tillsätts med uppdrag att analysera dagens och framtidens hot och risker utifrån samhällets sårbarheter, inklusive kritiska och gränsöverskridande beroenden på livsmedelsområdet.
  • Livsmedelsverket och Jordbruksverket bör, i samråd med länsstyrelserna och privata aktörer inom livsmedelsvärdekedjan, kartlägga vilka verksamheter och anläggningar inom primärproduktion, förädling, distribution och lagerhållning som är kritiska för totalförsvarets försörjningsbehov. Vid behov måste dessa verksamheter och anläggningar skyddas på ett lämpligt och balanserat sätt.
  • Totalförsvarets chefsmöte bör kompletteras med regelbundna möten för informationsutbyte mellan myndighets- och företagsledningar inom hela livsmedelsvärdekedjan.

– Livsmedelsindustrin i Sverige har genomgått en betydande strukturomvandling och det finns nu endast några få större anläggningar kvar i landet. Vi ser ett stort behov av att i närtid skydda strategiskt viktiga livsmedelsanläggningar mot bland annat expansion av bostadsområden, säger Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen.

De 40 punkter som redovisas av 4C Strategies i rapporten är ett inspel i det viktiga arbete som behövs för att stärka samhällets försörjningsförmåga av livsmedel, med fokus på primärproduktionen (lantbrukets produktion) och förädlingsledet.

LRF och Lantmännen kommer att analysera i vilken utsträckning rapportens olika förslag är lämpliga och vänder sig nu till viktiga samhällsfunktioner för att diskutera och förverkliga de viktigaste förslagen. Sammanställningen är även ett bidrag till den offentliga diskussionen om livsmedelsförsörjningens kapacitet och betydelse vid allvarliga kriser och krig.

FOTO: Hur länge kan svenskarna räkna med mat i kyldiskarna om krisen blir långvarig? Nu kommer LRF och Lantmännen med en ny rapport som visar på hur bristerna kan rättas till. Foto: Linda Engström

Hela rapporten bifogas som nedladdningsbar pdf.

För mer information, kontakta LRFs pressavdelning 010-184 40 70 eller Lantmännens pressavdelning 010 556 88 00

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 20 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 50 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord.

www.lantmannen.se

Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige14.11.2020 11:01:58 CETPressmeddelande

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Europeiska läkemedelsmyndigheten: Sverige använder minst antibiotika i EU5.11.2020 14:39:51 CETPressmeddelande

Användningen av antbiotika i Sverige är minst antibiotika i EU. Sveriges bönder befäster positionen som världsledande inom god djurhållning. I botten ligger Cypern, Italien och och Spanien. Det visar Europeiska läkemedelsmyndighetens årliga rapport om antibiotikaanvändning. – Svenska djurbönder kan vara extra stolta. Det är ett bevis på att det dagliga arbetet på gården ger resultat och att Sverige påverkar vår omvärld i positiv riktning, säger LRFs veterinära expert Anna Forslid.

Miljömålet för svensk skog en hägring som hotar landsbygden3.11.2020 08:32:57 CETPressmeddelande

Det svenska miljömålet för Levande skogar kan inte nås, oavsett vilka åtgärder som vidtas. Målen motarbetar dessutom en utveckling av svensk landsbygd. LRF Skogsägarna kräver därför idag en översyn av miljömålet för den svenska skogen. – För att målet ska upplevas som eftersträvansvärt av skogsbrukets aktörer måste det vara motiverande och upplevas som möjligt att nå. Idag är det en hägring som myndigheterna hela tiden flyttar längre bort, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

Vildsvinssmitta bedöms ligga bakom allvarlig salmonella28.10.2020 13:46:22 CETPressmeddelande

Smitta från vildsvin är enligt Jordbruksverket den troliga förklaringen till att den allvarliga salmonellavarianten Choleraesuis upptäckts på två gårdar i Skåne. Denna salmonellatyp har inte funnits på grisar i Sverige på över 40 år, men har nu påvisats hos både vildsvin och tamgrisar. Spåren pekar alltså mot att vildsvin är den troliga källan till smittan i de två tamgrisbesättningarna i Skåne. Vildsvinen kan med andra ord utgöra reservoar och smittspridare för choleraesuis vilket behöver undersökas snarast.