Så ska Sverige försörja befolkningen med mat i kris och krig

Den pågående covid-19-pandemin visar att en robust livsmedelsförsörjning är livsviktig för samhällets överlevnadsförmåga. Den framtida försörjningen av livsmedel måste därför tryggas för att kunna möta allvarliga kriser och för att alla delar i totalförsvaret ska fungera.

LRF och Lantmännen presenterar idag en rapport innehållande 40 förslag kopplade till hur den svenska livsmedelsvärdekedjan försörjning ska tryggas.

– Flera delar i primärproduktionen och i förädlingsledet av livsmedel behöver stärkas för att kunna fungera även vid kriser eller krig. Sveriges möjlighet att försörja befolkningen med mat under en utdragen kris har kraftigt försämrats de senaste 20 åren, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef i LRF.

LRF och Lantmännen har gett uppdraget till företaget 4C Strategies att ta fram en sammanställning som pekar ut vad som behövs för att säkerställa en trygg livsmedelsförsörjning. I dag presenteras resultatet – en rapport som innehåller en analys samt 40 förslag till åtgärder som behövs för att skapa en robust livsmedelsvärdekedja.

Några av rapportens förslag är:

• Regeringen bör föreslå att en kommitté tillsätts med uppdrag att analysera dagens och framtidens hot och risker utifrån samhällets sårbarheter, inklusive kritiska och gränsöverskridande beroenden på livsmedelsområdet.
  • Livsmedelsverket och Jordbruksverket bör, i samråd med länsstyrelserna och privata aktörer inom livsmedelsvärdekedjan, kartlägga vilka verksamheter och anläggningar inom primärproduktion, förädling, distribution och lagerhållning som är kritiska för totalförsvarets försörjningsbehov. Vid behov måste dessa verksamheter och anläggningar skyddas på ett lämpligt och balanserat sätt.
  • Totalförsvarets chefsmöte bör kompletteras med regelbundna möten för informationsutbyte mellan myndighets- och företagsledningar inom hela livsmedelsvärdekedjan.

– Livsmedelsindustrin i Sverige har genomgått en betydande strukturomvandling och det finns nu endast några få större anläggningar kvar i landet. Vi ser ett stort behov av att i närtid skydda strategiskt viktiga livsmedelsanläggningar mot bland annat expansion av bostadsområden, säger Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen.

De 40 punkter som redovisas av 4C Strategies i rapporten är ett inspel i det viktiga arbete som behövs för att stärka samhällets försörjningsförmåga av livsmedel, med fokus på primärproduktionen (lantbrukets produktion) och förädlingsledet.

LRF och Lantmännen kommer att analysera i vilken utsträckning rapportens olika förslag är lämpliga och vänder sig nu till viktiga samhällsfunktioner för att diskutera och förverkliga de viktigaste förslagen. Sammanställningen är även ett bidrag till den offentliga diskussionen om livsmedelsförsörjningens kapacitet och betydelse vid allvarliga kriser och krig.

FOTO: Hur länge kan svenskarna räkna med mat i kyldiskarna om krisen blir långvarig? Nu kommer LRF och Lantmännen med en ny rapport som visar på hur bristerna kan rättas till. Foto: Linda Engström

Hela rapporten bifogas som nedladdningsbar pdf.

För mer information, kontakta LRFs pressavdelning 010-184 40 70 eller Lantmännens pressavdelning 010 556 88 00

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 20 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 50 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord.

www.lantmannen.se

Räntan hindrar 3 miljarder i investeringar för grön omställning och stärkt livsmedelsberedskap27.3.2024 09:37:01 CET | Pressmeddelande

Den svenska inflationen är på väg ned mot 2 procentsmålet och därför borde Riksbanken ha sänkt styrräntan. "En räntesänkning över tid med 2 procentenheter motsvarar cirka 3 miljarder kronor för det svenska lantbruket. Det är kapital som exempelvis kunde investeras i 700 bevattningsdammar och underhåll av diken som motsvarar sträckan Stockholm – Överkalix tur och retur 10 gånger om (1000 mil)”. Säger Palle Borgström LRFs förbundsordförande och fortsätter,

Uppdaterade riktlinjer och sänkta krav på skyddsjakt av varg23.3.2024 06:37:12 CET | Pressmeddelande

Naturvårdsverket har redovisat ett regeringsuppdrag om skyddsjakt på varg. Det är ett viktigt uppdrag eftersom vargen ökar och sprider sig. Särskilt snabb har ökningen varit i Götaland på senare år. Det har lett till en mängd angrepp på tamdjur, främst får. Även nötkreatur och hundar är drabbade. Länsstyrelsernas hantering av skyddsjaktärenden har varierat kraftigt mellan olika län. Det beror delvis på att regelverket är komplicerat men framför allt på att Naturvårdsverkets vägledning till länsstyrelserna blivit inaktuell och otillräcklig, när vi nu har så mycket varg i områden där stor andel av landets tamdjursbesättningar finns. För lantbrukare som drabbas eller riskerar att drabbas av vargangrepp är förutsägbarhet helt avgörande för förtroendet för rovdjursförvaltningen.

Onödigt riskfylld väg kan justeras rätt av jordbrukets gröna omställning - LRF kommenterare Klimatpolitiska rådets rapport21.3.2024 16:10:37 CET | Pressmeddelande

Med rätt investeringar i jordbrukets gröna omställning har Sverige potential att bli världens första fossilfria välfärdsland. Tillsammans med flera av Klimatpolitiska rådets rekommendationer kan investeringarna även skapa ordentliga förutsättningar för att trygga Sveriges beredskapsförmåga. Sveriges bönder kan stå redo att försörja fler utanför Sveriges gränser med både mat och förnybara råvaror.

LRF välkomnar ökat fokus på bioekonomi och fossilfria bränslen19.3.2024 17:50:37 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade regeringen den energipolitiska inriktningspropositionen med syftet att staka fram den långsiktiga inriktningen för den svenska energipolitiken. ”Att regeringen nu omfamnar bioekonomins möjligheter i den gröna omställningen är ett enormt styrkebesked för LRF och våra medlemmar.” Säger Pernilla Winnhed, Chef för näringspolitik och företagande på Lantbrukarnas Riksförbund.