Så ska Sverige försörja befolkningen med mat i kris och krig

Den pågående covid-19-pandemin visar att en robust livsmedelsförsörjning är livsviktig för samhällets överlevnadsförmåga. Den framtida försörjningen av livsmedel måste därför tryggas för att kunna möta allvarliga kriser och för att alla delar i totalförsvaret ska fungera.

LRF och Lantmännen presenterar idag en rapport innehållande 40 förslag kopplade till hur den svenska livsmedelsvärdekedjan försörjning ska tryggas.

– Flera delar i primärproduktionen och i förädlingsledet av livsmedel behöver stärkas för att kunna fungera även vid kriser eller krig. Sveriges möjlighet att försörja befolkningen med mat under en utdragen kris har kraftigt försämrats de senaste 20 åren, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef i LRF.

LRF och Lantmännen har gett uppdraget till företaget 4C Strategies att ta fram en sammanställning som pekar ut vad som behövs för att säkerställa en trygg livsmedelsförsörjning. I dag presenteras resultatet – en rapport som innehåller en analys samt 40 förslag till åtgärder som behövs för att skapa en robust livsmedelsvärdekedja.

Några av rapportens förslag är:

• Regeringen bör föreslå att en kommitté tillsätts med uppdrag att analysera dagens och framtidens hot och risker utifrån samhällets sårbarheter, inklusive kritiska och gränsöverskridande beroenden på livsmedelsområdet.
  • Livsmedelsverket och Jordbruksverket bör, i samråd med länsstyrelserna och privata aktörer inom livsmedelsvärdekedjan, kartlägga vilka verksamheter och anläggningar inom primärproduktion, förädling, distribution och lagerhållning som är kritiska för totalförsvarets försörjningsbehov. Vid behov måste dessa verksamheter och anläggningar skyddas på ett lämpligt och balanserat sätt.
  • Totalförsvarets chefsmöte bör kompletteras med regelbundna möten för informationsutbyte mellan myndighets- och företagsledningar inom hela livsmedelsvärdekedjan.

– Livsmedelsindustrin i Sverige har genomgått en betydande strukturomvandling och det finns nu endast några få större anläggningar kvar i landet. Vi ser ett stort behov av att i närtid skydda strategiskt viktiga livsmedelsanläggningar mot bland annat expansion av bostadsområden, säger Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen.

De 40 punkter som redovisas av 4C Strategies i rapporten är ett inspel i det viktiga arbete som behövs för att stärka samhällets försörjningsförmåga av livsmedel, med fokus på primärproduktionen (lantbrukets produktion) och förädlingsledet.

LRF och Lantmännen kommer att analysera i vilken utsträckning rapportens olika förslag är lämpliga och vänder sig nu till viktiga samhällsfunktioner för att diskutera och förverkliga de viktigaste förslagen. Sammanställningen är även ett bidrag till den offentliga diskussionen om livsmedelsförsörjningens kapacitet och betydelse vid allvarliga kriser och krig.

FOTO: Hur länge kan svenskarna räkna med mat i kyldiskarna om krisen blir långvarig? Nu kommer LRF och Lantmännen med en ny rapport som visar på hur bristerna kan rättas till. Foto: Linda Engström

Hela rapporten bifogas som nedladdningsbar pdf.

För mer information, kontakta LRFs pressavdelning 010-184 40 70 eller Lantmännens pressavdelning 010 556 88 00

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 20 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 50 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord.

www.lantmannen.se

Regeringen skapar rättvisa regler för livsmedelsinköp26.2.2021 07:55:00 CETPressmeddelande

Regeringen vill säkra att svenska livsmedelsproducenter inte längre ska kunna utnyttjas av de dominerande livsmedelskedjorna i Sverige. I en lagrådsremiss föreslår regeringen att förhindra dagens oetiska affärsmetoder i livsmedelskedjan. – Det är ett stort steg i rätt riktning. Enskilda lantbrukare ska inte pressas att sälja till underpris, få vänta i 60 dagar på betalning eller tvingas ta tillbaka varor som handeln beställt men inte lyckas sälja. Förhoppningsvis får enskilda livsmedelsproducenter ett starkare skydd mot de dominerande kedjorna. Det förbättrar förutsättningarna för att kunna nå livsmedelsstrategins mål om att öka den svenska livsmedelsproduktionen, säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

LRF stärker stödet till folkrörelsen och regionerna med Anna Vikholm12.2.2021 14:15:00 CETPressmeddelande

Anna Vikholm, idag på Friluftsfrämjandet, blir LRFs nya chef för avdelningen Regioner & Folkrörelseutveckling. Hon kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp och rapportera till LRFs VD Anna Karin Hatt. Anna efterträder Mona Holmsten, som tidigare utsetts till ny regionchef för LRF i Mälardalen. – Jag är stolt, glad och förväntansfull och ser fram emot att bidra till att ge LRFs medlemmar största möjliga medlemsnytta. Jag har stor respekt för LRF som organisation och de viktiga frågor som LRF driver på ett kraftfullt sätt. Jag ser fram emot att få resa runt i olika delar av landet när det blir möjligt och träffa medarbetare, förtroendevalda och medlemmar i deras vardag. Det är viktigt för att sätta mig in i vårt uppdrag, prioriteringarna och våra gemensamma utvecklingsområden, säger Anna Vikholm.

Ovärdig myndighetscirkus kring lavskrikan fortsätter9.12.2020 17:02:00 CETPressmeddelande

Efter fyra års kamp för att få avverka i sin skog tvingas nu Lars-Göran Mårtensson i Hälsingland att uppleva att den svenska myndighetscirkusen börjar om från början. – Markägarna har tvingats försvara sin lagstadgade rätt att bruka sin egen mark i flera instanser under fyra år. Domstolarna har skickat frågan mellan sig i flera omgångar, från Skogsstyrelsens beslut till Mark- och miljödomstolen som hänvisade till Mark- och miljööverdomstolen, som nu återvisar ärendet till Skogsstyrelsen. Det är ovärdigt en rättstat att en enskild människa i Sverige behandlas på det här sättet, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.