Så skapar vi fler RUT-jobb

Under torsdagen släpper Almega en ny rapport om ett utvidgat RUT-avdrag för fler jobb med hushållsnära tjänster. I dagens läge är RUT-avdraget hårt reglerat, men genom att minska regelkrånglet och utvidga avdraget till att omfatta fler tjänster kan vi öka efterfrågan på hushållsnära tjänster, förenkla livspusslet och skapa fler enkla jobb.

- Vi ser att det finns en växande efterfrågan på RUT-tjänster, och ett behov av fler enkla jobb. Med ett breddat avdrag kan vi skapa fler jobb till de som står längst ifrån arbetsmarknaden, säger Andreas Åström, chef för Näringspolitik och kommunikation på Almega.

Det finns i dag en stor gränsdragningsproblematik för vad som räknas som en hushållsnära tjänst. Exempelvis ges avdrag för flytt av ett piano från din bostad till ett förråd, men inte från din övervåning till undervåning. Denna snäva detaljreglering har länge varit en hämsko över en växande bransch.

- Sedan RUT infördes 2007 har det skapats drygt 30 000 nya jobb. Hela 75 procent av dem har haft en svag anknytning till arbetsmarknaden. Det är riktiga jobb i ett Sverige där jobb med låga trösklar behövs, avslutar Andreas Åström.

Bland de tjänster som bör inkluderas i det nya avdraget finns återinförd läxläsning, installation av hemlarm, städning av dödsbo och bortforsling av miljöfarligt avfall.

Sverige behöver en näringslivsinriktad forskningspolitik12.11.2019 10:16:43 CETPressmeddelande

Regeringens arbete med att förbereda nästa års forskningsproposition har påbörjats. Forskningspropositionen sätter ramarna för forsknings- och innovationspolitiken under de kommande fyra åren. I propositionen adresseras både samhällsutmaningar av generell natur och de behov som finns av att stärka Sverige som kunskapsnation. Det svenska näringslivet, både industrin och tjänstesektorn, är hårt utsatt för internationell konkurrens inte minst från lågkostnadsländer.

Regeringen har fel om kompetensinvandring5.11.2019 13:42:53 CETPressmeddelande

- Almega är mycket oroade över Morgan Johansson uttalande idag om att den kommande utredningen om kompetensinvandring bör ta upp frågan om att återinföra den gamla arbetsmarknadsprövningen av arbetstillstånd. Dagens regler om att arbetstillstånd beviljas till personer som har ett erbjudet arbete till avtalsenlig lön fungerar väl. De största problemet de senaste åren har varit att kompetent arbetskraft har riskerat att utvisas på grund av små fel i arbetstillstånden. Problemet har mildrats med den rättspraxisen som kom under 2018. Det är viktigt att den kommande utredningen om kompetensinvandring löser den frågan en gång för alla, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega Arbetskraftsinvandringen är inte fri idag utan arbetstillstånd beviljas bara om personen har ett erbjudet arbete till en avtalsenlig lön. Om oseriösa arbetsgivare bryter mot reglerna ska det bekämpas genom kontroller av ansvariga myndigheter. - Hela 85 procent av arbetstillstånden 2018 beviljades till yrken där det var

Solid utredning av Arbetsförmedlingen1.11.2019 15:04:48 CETPressmeddelande

- Almega ser mycket positivt på att Arbetsförmedlingen föreslår att nästan all aktiv förmedlingsverksamhet ska läggas ut på fristående aktörer förutom ren myndighetsutövning. Det ligger helt i linje med januariavtalet, säger Andreas Åström chef näringspolitik och kommunikation Almega. - Vi välkomnar Arbetsförmedlingens ställningstagande att personer med funktionsnedsättning och personer i etableringsuppdraget bör ha samma möjlighet som andra arbetssökande att delta i de rustande och matchande insatser som upphandlas genom Lagen om valfrihet, LOV, anser Andreas Åström. - Arbetsförmedlingen har tänkt ut bra system för hur fristående aktörer ska få ersättning för sina matchningsuppdrag. En viktig poäng är också att endast aktörer som levererar goda resultat får finnas kvar, de med dåliga resultat gallras bort. Detta är en bra modell som borgar för hög kvalitet. Lägg därtill en tydlig styrning mot resultat, främst i form av att aktörerna ersätts för sin förmåga att förmedla arbetssökande t