Så skyddar du hunden i värmen

Det blir snabbt varmt i bilen så här års. Varje år dör hundar av värmeslag. If vill därför påminna hundägare om att aldrig lämna hunden i bilen, inte ens för en kort stund. ”En bil som står parkerad i solen blir snabbt väldigt varm och det kan innebära livsfara för hunden”, varnar Ifs djurexpert Mariah Hohenthal.

Det är inte bara vi människor som ska åka säkert i bilen, även hundar behöver färdas i bilen på ett säkert sätt. När bilen står still finns en säkerhetsaspekt till att tänka på – det blir snabbt varmt. Varje sommar inträffar tragiska händelser med hundar som lämnats i bilar i stekande sol.

– Lämna aldrig en hund i bilen! Även om det är tidigt på dagen, molnigt ute och temperaturen aldrig stiger över 25 grader. Det kan bli mycket varmt i en bil, för varmt för en hund, säger Mariah Hohenthal, djurexpert på If.

Om man som privatperson ser en hund som sitter i en bil så bör man ringa 112 om den är medtagen, annars 11414 om det inte är lika akut.

– Är hunden medvetslös får man krossa rutan enligt brottsbalken 24:4§. Polisen har bra information på sin hemsida, men det är inte solklart att bara krossa rutor då det kan anmälas som skadegörelse om inte hunden är tillräckligt medtagen, säger Mariah Hohenthal.

Hundens storlek, päls, ålder och allmänna hälsotillstånd påverkar hur den klarar av de höga temperaturerna. Gamla och sjuka hundar är extra känsliga för värmen.

– Varma dagar är det viktigt att se till att hunden har skuggplatser att vara på, och att det finns färskt vatten tillgängligt på många ställen. Tänk också på att asfalten är varm för tassar, gå hellre på gräs om du måste ut mitt på dagen. Promenera hellre tidig morgon eller sen kväll om det är en riktig varm sommardag. Svala blöta handdukar kan vara bra att kyla ner sin hund med om det är mycket varmt, säger Mariah Hohenthal.

Sedan coronapandemin bröt ut har antalet hundägare ökat kraftigt i landet. Mellan april 2020 och mars 2021 skedde en ökning med 19 procent jämfört med samma period året innan, visar statistik från Jordbruksverket.

Så varmt kan det bli i bilen

Klockslag

Sol/skugga

Utetemperatur

Temp i bilen

Skugga

14°C

19°C

Skugga

18°C

38°C

Växlande

20°C

47°C

20°C

58°C

23°C

62°C

22°C

85°C

Ifs tips för hundägare när det är varmt ute:

• Lämna aldrig hunden i bilen, inte ens för en kort stund.
  • Se till att din hund alltid har tillgång till rent vatten.
  • Skapa en plats i skuggan för hunden under heta dagar. Hundar med ljus eller tunn päls och nakenraser kan bli brända i solen, precis som vi människor. De kan behöva skydd i form av solskyddsfaktor. Det finns sådan anpassad för hundar.
  • Det finns kylvästar och kyldynor för hundar som du kan använda för att skapa svalka åt hunden.
  • Om hunden är överhettad – kyl ner den med svalt vatten genom att lägga en blöt handduk på den.