Så slog BGA säljrekord mitt i krisen

Många företag kämpar hårt för att klara sig igenom coronakrisen. Men det finns också de som ökar sin försäljning och som gör medvetna offensiva satsningar mitt i krisen. Som fotoföretaget BGA med bas i Gävle.
Foto: BGA

Mitt i pandemin slog BGA sitt försäljningsrekord för en enskild dag. När många företag har svårt att klara sig berättar vd och grundare Björn Andersson att BGA:s strategi har varit att växla upp.

Med många människor kvar i hemmen skulle det bli mycket tid över för annat, som att handla på nätet, var tanken.

”Vi förstod inför påskhelgen att påsken skulle bli väldigt speciell och valde att försöka satsa så mycket vi kunde då”, säger han, och uppger att de under annandag påsk sålde för nästan 700 000 kronor.

Strategin innebar bland annat att satsa på marknadsföring genom influencers där kostnaden enligt Björn Andersson nu är mer rimlig än tidigare. Företaget har också anställt fler för att klara det ökade e-handelstrycket.

Men även om e-handeln dominerar stort och BGA:s fysiska butiker – precis som hos många andra – har en sjunkande försäljning finns enligt Björn Andersson inga planer på att avveckla dem.

” För det första har vi jätteduktig personal där som hjälper till med kundfrågor om e-handeln och liknande och sedan ser vi det som viktigt att ha en fysisk närvaro, ett skyltfönster ut mot kund.”

Framåt är det tillväxt som gäller för BGA.

”Det är en utmaning men vi ska växa hårt, det är planen”, säger Björn Andersson.

Se hela intervjun här (4:58 min, nytt fönster)

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.