Så som i himmelen - ​Succéfilm blir musikal

Succéfilm blir musikal Michael Nyqvist, Frida Hallgren och Helen Sjöholms rollkaraktärer ska återigen fängsla publiken. Personligheterna i ”Så som i Himmelen” får nytt liv på Oscarsteatern. – Vi ska göra den gripande berättelsen rättvisa som musikal. Med nyskriven musik ihop med filmens ledmotiv, Gabriellas sång, säger Vicky von der Lancken. Visionen är en storslagen, vacker, glad och rörande musikal. En spektakulär musikalupplevelse att minnas, fylld av kärlek, dans och sång.

2Entertain - Part of Moment Group

För tio år sedan kontaktade teaterproducenten Vicky von der Lancken regissören Kay Pollak.
Von der Lancken ville diskutera möjligheten att göra musikal, på Oscars, av Pollaks ”Så som i Himmelen”. Bland Kay Pollaks filmproduktioner är ”Så som i Himmelen” hans kanske mest folkkära kronjuvel. Filmen rönte många internationella framgångar och nominerades till bl.a. en Oscar i Hollywood för Bästa utländska film 2004 samt till åtta Guldbaggar, vann bästa utländska film i Tyskland etc.

Samtalen tog fart och de senaste åren har det pågått intensivt arbete. Nu har Vicky von der Lancken och Kay Pollak bestämt sig. I september nästa år blir det musikalpremiär för berättelsen - Landets tredje mest sedda svenska biofilm under 2000-talet, med över 1,4 miljoner besökare. (Bland svenska filmer är det bara ”En man som heter Ove” och ”Hundraåringen” som lockat större publik under 2000-talet.)

Kompositör till musikalen blir den mångsidige Fredrik Kempe, som har radat upp vinster i Melodifestivalen med spännvidd från opera till popdisco. Han har även skrivit musik till bl.a. Helen Sjöholm och Peter Jöback, har en bakgrund inom både den klassiska musiken, körvärlden och musikalbranschen både på scen och som kompositör. ”Gabriellas sång” från filmen är en av vår tids mest älskade sånger och behålls i musikalversionen, i övrigt ska dock Fredrik gestalta berättelsens norrländska miljö, människornas utveckling och dramatiken med sin nyskrivna musik. Kay Pollak skriver manuset, tillsammans med bl a hans fru Carin Pollak.

Kortfattat om berättelsen:

Filmens ”Daniel Daréus” är en berömd dirigent, i filmen spelad av Mikael Nyqvist.

En internationellt framgångsrik dirigent avbryter drastiskt sin karriär och drar sig ensam tillbaka till sin barndomsby i Norrland. Det dröjer inte länge förrän man ber honom komma och lyssna på den lilla spillran till kyrkokör som varje torsdag övar i församlingshemmet. Bara komma och kanske ge några goda råd. Han har svårt att säga nej och från det ögonblicket blir inget sig likt i byn. Kören utvecklas och växer, han får vänner och fiender, och han möter kärleken.

Berättelsen med sitt färgstarka persongalleri har både kärlek, humor och starkt drama. Krocken mellan människorna från landet som möter den världsberömde dirigenten, han, uppfostrad i disciplin och perfektionism som drabbas av byns öppenhet och längtan, och allas längtan efter att leva sina liv fullt ut. Mot sig har de byns präst som känner sig hotad i sin position.

Produceras av 2Entertain och Vicky Nöjesproduktion

Biljetterna släpps den 20 februari 2018 på www.showtic.se/himmelen

Tio exempel på andra storfilmer som blivit musikal:

”Some like it hot” av Billy Wilder (1959)

”Trollkarlen från Oz” av Noel Langley/L. Frank Baum (1939)

”Singin in the rain” av Gene Kelly/Stanley Donen (1952)

”My fair lady” av Alan Jay Lerner/George Cukor (1964)

”Grease” av Alan Carr/Randal Kleiser (1978)

”Dirty Dancing” av Eleanor Bergstein (1987)

”Lejonkungen” av Irene Mecchi, Jonathan Roberts och Linda Woolverton (1994)

”Bullets over Broadway” av Woody Allen (1994)

”Ghost” av Jerry Zucker/Bruce Joel Rubin

”Billy Elliott” av Stephen Daldry (2000)

Fotnot.
Filmens ledmotiv Gabriellas sång låg på Svensktoppen i 68 veckor, 2004-2006. Sången är komponerad av Stefan Nilsson och texten skriven av Py Bäckman.

2Entertain - Part of Moment Group

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport 1 jan - 30 sep 2018: Notering på Nasdaq Stockholm genomförd och efter en period av hög tillväxt följer nu en konsolideringsfas26.10.2018 10:34Pressmeddelande

Inledningsvis, innan redogörelsen för tredje kvartalet, är vi stolta över att Moment Groups aktie sedan den 18 oktober handlas på Nasdaq Stockholm, Main Market. Det är en kvalitetsstämpel att koncernen numera återfinns på huvudlistan då en notering där föregås av en omfattande granskningsprocess. Dessutom ökar det möjligheterna för Moment Group att agera i marknaden och driva det fortsatta arbetet för att vara den ledande aktören som formar upplevelseindustrin – ”Shaping the experience industry”.