Så som i himmelen - ​Succéfilm blir musikal

Succéfilm blir musikal Michael Nyqvist, Frida Hallgren och Helen Sjöholms rollkaraktärer ska återigen fängsla publiken. Personligheterna i ”Så som i Himmelen” får nytt liv på Oscarsteatern. – Vi ska göra den gripande berättelsen rättvisa som musikal. Med nyskriven musik ihop med filmens ledmotiv, Gabriellas sång, säger Vicky von der Lancken. Visionen är en storslagen, vacker, glad och rörande musikal. En spektakulär musikalupplevelse att minnas, fylld av kärlek, dans och sång.

2Entertain - Part of Moment Group

För tio år sedan kontaktade teaterproducenten Vicky von der Lancken regissören Kay Pollak.
Von der Lancken ville diskutera möjligheten att göra musikal, på Oscars, av Pollaks ”Så som i Himmelen”. Bland Kay Pollaks filmproduktioner är ”Så som i Himmelen” hans kanske mest folkkära kronjuvel. Filmen rönte många internationella framgångar och nominerades till bl.a. en Oscar i Hollywood för Bästa utländska film 2004 samt till åtta Guldbaggar, vann bästa utländska film i Tyskland etc.

Samtalen tog fart och de senaste åren har det pågått intensivt arbete. Nu har Vicky von der Lancken och Kay Pollak bestämt sig. I september nästa år blir det musikalpremiär för berättelsen - Landets tredje mest sedda svenska biofilm under 2000-talet, med över 1,4 miljoner besökare. (Bland svenska filmer är det bara ”En man som heter Ove” och ”Hundraåringen” som lockat större publik under 2000-talet.)

Kompositör till musikalen blir den mångsidige Fredrik Kempe, som har radat upp vinster i Melodifestivalen med spännvidd från opera till popdisco. Han har även skrivit musik till bl.a. Helen Sjöholm och Peter Jöback, har en bakgrund inom både den klassiska musiken, körvärlden och musikalbranschen både på scen och som kompositör. ”Gabriellas sång” från filmen är en av vår tids mest älskade sånger och behålls i musikalversionen, i övrigt ska dock Fredrik gestalta berättelsens norrländska miljö, människornas utveckling och dramatiken med sin nyskrivna musik. Kay Pollak skriver manuset, tillsammans med bl a hans fru Carin Pollak.

Kortfattat om berättelsen:

Filmens ”Daniel Daréus” är en berömd dirigent, i filmen spelad av Mikael Nyqvist.

En internationellt framgångsrik dirigent avbryter drastiskt sin karriär och drar sig ensam tillbaka till sin barndomsby i Norrland. Det dröjer inte länge förrän man ber honom komma och lyssna på den lilla spillran till kyrkokör som varje torsdag övar i församlingshemmet. Bara komma och kanske ge några goda råd. Han har svårt att säga nej och från det ögonblicket blir inget sig likt i byn. Kören utvecklas och växer, han får vänner och fiender, och han möter kärleken.

Berättelsen med sitt färgstarka persongalleri har både kärlek, humor och starkt drama. Krocken mellan människorna från landet som möter den världsberömde dirigenten, han, uppfostrad i disciplin och perfektionism som drabbas av byns öppenhet och längtan, och allas längtan efter att leva sina liv fullt ut. Mot sig har de byns präst som känner sig hotad i sin position.

Produceras av 2Entertain och Vicky Nöjesproduktion

Biljetterna släpps den 20 februari 2018 på www.showtic.se/himmelen

Tio exempel på andra storfilmer som blivit musikal:

”Some like it hot” av Billy Wilder (1959)

”Trollkarlen från Oz” av Noel Langley/L. Frank Baum (1939)

”Singin in the rain” av Gene Kelly/Stanley Donen (1952)

”My fair lady” av Alan Jay Lerner/George Cukor (1964)

”Grease” av Alan Carr/Randal Kleiser (1978)

”Dirty Dancing” av Eleanor Bergstein (1987)

”Lejonkungen” av Irene Mecchi, Jonathan Roberts och Linda Woolverton (1994)

”Bullets over Broadway” av Woody Allen (1994)

”Ghost” av Jerry Zucker/Bruce Joel Rubin

”Billy Elliott” av Stephen Daldry (2000)

Fotnot.
Filmens ledmotiv Gabriellas sång låg på Svensktoppen i 68 veckor, 2004-2006. Sången är komponerad av Stefan Nilsson och texten skriven av Py Bäckman.

2Entertain - Part of Moment Group

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.