Så spelas SM-slutspelet 2021

Snart är det dags för SM-slutspelet som ska avgöra vilka som blir svenska mästare 2021 och nu är årets spelschema här. I slutet på mars startar årets slutspel som bjuder på finalhockey en bit in på majmånad.

SHL-säsongen 2020/2021 kommer gå till historien som den mest utmanande säsongen hittills till följd av pandemin och dess påverkan. Några veckor in på det nya året kan dock spelschemat för årets SM-slutspel presenteras.

Årets slutspel kommer se ut som tidigare år men istället för den vanliga avslutningen i slutet av april eller början på maj kommer vi denna säsong kunna njuta av finalhockey aningen längre. Till följd av den tidigare spelschemaändringen som förlängde årets grundserie med två veckor kan en sjunde finalmatch nämligen avgöras i mitten av maj i årets SM-slutspel.

Så spelas SM-slutspelet

Lag 1-6 i SHL-tabellen direktkvalificeras till kvartsfinal, medan lag 7-10 först spelar åttondelsfinal i bäst av tre matcher. Kvartsfinalerna, semifinalerna och SM-finalen spelas i bäst av sju matcher.

Efter att åttondelsfinalerna har spelats, som inleds den 27 mars, kommer de två vinnande lagen att ställas mot SHL-tabellens etta respektive tvåa i efterföljande kvartsfinal. Det lag som avancerade från åttondelsfinalen, men som hade lägst tabellplacering under seriespelet, möter ettan och det bättre rankade laget av de båda ställs mot tvåan. I övriga kvartsfinaler möts trean och sexan samt fyran och femman i tabellen.

De högst rankade lagen i respektive matchserie inleder på hemmaplan. Därefter turas respektive lag om att spela på hemmais.

Lag ett och två i SHL inleder kvartsfinalspelet torsdagen den 1 april, medan de resterande två kvartsfinalserierna inleds fredagen den 2 april. Det bäst placerade laget som når semifinal inleder semifinalspelet fredagen den 16 april. Den andra semifinalserien inleds lördagen den 17 april.

Den första finalmatchen går av stapeln lördagen den 1 maj och en potentiell sjunde finalmatch spelas lördagen den 15 maj. Segraren i SM-finalen är svensk mästare för säsongen 2020/2021 och belönas med Raoul LeMats pokal.

- En rad olika alternativ har setts över inför årets slutspel och precis som vi sett under grundserien kan ändringar ske till följd av matchflyttar och pandemiorsaker men ytterligare formatändringar planeras ej just nu. Det är tack vare alltifrån verksamhetsprotokoll, smittbegränsande riktlinjer till effektiv spelschemaplanering och gott internt samarbete som möjliggjort att vi nu kan se fram emot årets SM-slutspel, säger Johan Hemlin, SHL:s sportchef och vice VD, och fortsätter;

- Vi ser väldigt mycket fram emot att kunna bjuda på högklassig underhållning i dessa gråa tider.

Speldatum för kvalet gällande nedgradering till HockeyAllsvenskan kommuniceras inom kort.

SHL:s spelschema säsongen 2020/2021.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2020/2021 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.