Aleris

Så stöttar Aleris covidvården under andra vågen

Aleris ställer nu om sin organisation för att stötta akutvården i Region Stockholm under pandemins andra våg. – Vi uppmanar alla våra anställda som inte idag arbetar med covidvård hos oss, att om möjligt ta ledigt för att hjälpa till på akutsjukhusen, säger Jakob Johansson, chefläkare Aleris.

Jakob Johansson, chefläkare Aleris.

Under pandemins första våg i våras agerade Aleris tidigt och på eget initiativ för att ställa om verksamheten för att möta den stora utmaningen inom den akuta sjukvården.

Målet var använda tillgängliga resurser för att stötta och komplettera den hårt ansträngda akut- och intensivvården i Region Stockholm. Ett 50-tal medarbetare från Aleris lånades ut för att arbeta sida vid sida med kollegor i den offentliga vården. Det innebär att Aleris bidrog med hälften av den vårdpersonal som lånades ut till Region Stockholm under våren.

– Jag är oerhört stolt över våra medarbetares insatser. De tillhör skaran av hjältar vars långa arbetspass och hårda arbete bidrog till att svensk vård klarade den tuffaste perioden i sin moderna historia, säger Jakob Johansson som anser att pandemin även har gett viktiga insikter och erfarenheter.

– Erfarenheterna från i våras gör att vi nu snabbt kan ställa om för att bidra till att hantera en hotande kris. Vi uppmanar alla med kompetens, vilja och ork att använda möjligheten att ta ledigt och bemanna akutvården.

Samtidigt har våren satt sina spår och många av de medarbetare som arbetat på IVA är slitna och trötta.

– Det är viktigt att respektera sina begränsningar och jag vill därför understryka att insatserna är frivilliga, säger Jakob Johansson.

I dagsläget har ett antal medarbetare avtalat om att gå in på IVA vid Huddinge sjukhus och samtal pågår med SÖS och NKS.

Vid sidan av att bidra med medarbetare till Region Stockholm ställer Aleris om den egna verksamheten med mål att avlasta sjukhusens akutvård. Redan i november omvandlades geriatriska vårdplatser till platser för covidpatienter. Idag vårdas cirka 85 patienter med Covid-19 samt ytterligare 15 misstänkta fall på geriatriska och palliativa avdelningar. Genom att öka antalet inskrivna patienter med avancerad sjukvård i hemmet (ASIH) från cirka 250 till 330 avlastas sjukhusvården ytterligare.

Aleris är även redo att ta över akuta operationer från regionsjukhusen och att skala upp den egna operationskapaciteten genom att förlänga arbetspassen och ställa in mindre akuta operationer. Åtgärder som syftar till att klara den akuta situationen över helgerna.

– På sikt hoppas jag att erfarenheterna från pandemin hjälper till att motverka den konstlade motsättning mellan vård i privat och offentlig regi som ibland framställs. Vårt mål är att vara en samhällsaktör som både hjälper till att lösa akuta problem samtidigt som vi långsiktigt bidrar till nödvändig innovation och utveckling av den svenska vården, säger Jakob Johansson.

Jakob Johansson, chefläkare Aleris.

Om

Aleris är ett av Skandinaviens ledande privata vårdföretag. Verksamheten omfattar sjukvård och diagnostik i Sverige, Norge och Danmark. Aleris erbjuder tjänster av hög kvalitet till den offentliga vården, till försäkringsbolag och till patienter som själva betalar för sin sjukvård.

Aleris affärsidé är att ge möjlighet till ett bättre och friskare liv och bidra till ökad samhällsnytta genom innovativa lösningar för en bättre vård. Hög kvalitet på våra tjänster är en förutsättning för vår verksamhet.

Aleris har totalt 5,700 medarbetare och omsätter cirka 7 miljarder SEK. Aleris ägs av Triton.

Följ Aleris

Senaste pressmeddelandena från Aleris