Så undviker du startproblem i kylan

Många människor behöver nu vägassistans på grund av det kalla vädret. If listar de fem viktigaste tipsen för att förhindra start- och batteriproblem i vinter.

Januari är vanligtvis högsäsong för vägassistans på grund av kyla. Så är fallet även i år. Försäkringsbolaget If ser en tydlig uppgång i skadestatistiken de senaste dagarna.

– Det är många som hör av sig till oss om vägassistans. Detta beror på det kalla vädret i många delar av landet just nu, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

– Om bilen inte startar eller om bränsle eller el tar slut på vägen är det bra att veta att du har ett skydd i din halv- eller helförsäkring. Om du vill slippa självrisken i dessa fall så kan du ofta teckna en tilläggsförsäkring hos ditt försäkringsbolag, säger han.

Men det finns mycket du kan göra själv för att undvika problem: Håll skicket på startbatteriet uppe - eller byt ut det innan det är för sent, sammanfattar han.

– Det är alltid klokt att veta i vilket skick batteriet är, säger Johan och betonar att ett svagt batteri kan orsaka startproblem även på sommaren, inte bara under vintern.

1. Följ service och kontrollera batteriet

Vid bilens serviceintervaller ska verkstaden kontrollera batteriets skick.

– Gör det till en vana att dubbelkolla när du hämtar bilen att fråga om batteriets spänning mätts. Om bilen är helt ny är inte ett dåligt batteri ett problem, men efter tre eller fyra år är det troligt att startbatteriet försvagas så mycket att det bör bytas ut. För vissa elbilar krävs byte av 12-voltsbatteriet vart tredje år. Ett bra batteri ska visa 12,7 volt, om mätningen visar 12 volt är batteriet i dåligt skick, säger Johan Granholm.

2. Använd en batteriladdare

En batteriladdare kan vara bra att ha. Genom att göra en underhållsladdning med batteriladdaren kan batteriet fungera längre än om det inte laddas via laddaren.

3. Undvik kort körning och låt bilen stå

Korta resor i närområdet tar nästan död på batteriet.

– Kort körning under en mil ger batteriet dåliga möjligheter att ladda, och om det finns många korta resor försvagas batteriet kraftigt. Det är inte heller någon bra idé att lämna bilen oanvänd under lång tid, då förbrukar du batteriet, säger Johan Granholm.

4. Kallstart och tjock olja - en dålig kombination

Tjock olja i motorn gör att bilen startar långsammare och batteriet tycker inte om det.

– Se till att oljan har rätt viskositet för vinterkörning – och investera i en motorvärmare, då minskar avgasutsläppen och motorn mår bättre, säger Johan Granholm.

Regelbundna oljebyten är viktiga om du har en bränsledriven bil.

5. Undvik radio, värmekablar och full fläkt

Idag finns det otroligt mycket i bilen som drar ström från bilbatteriet när du startar.

– Det kan vara smart att minska en del av belastningen på batteriet redan från början. Sätesvärmare, radio och avfrostning av vindrutan är ytterligare funktioner som du kan slå på direkt efter att motorn startat. Men gör det innan du börjar köra. Att pilla med inställningarna på radio eller luftkonditionering kan lätt ta uppmärksamhet från vägen, säger Johan Granholm.

Fler vanliga orsaker till bärgning är kollision, dikeskörning eller fastkörning.