Så väljer du rätt lån när du ska renovera!

Sponsrad. Svenskar älskar heminredning och att göra hemmet ombonat och trevligt. Det är kanske inte så konstigt att det läggs en hel del pengar på att fräsha upp sovrummet eller på att göra köket hemtrevligt – det svenska klimatet gör att mycket tid spenderas inomhus. Något som sannolikt är en av anledningarna, är att det är viktigt för många svenskar att trivas i sitt hem.

Är ditt hem i behov av en renovering? Det kanske bara handlar om att måla om vardagsrummet eller fixa till köket – men oavsett vad så behöver du givetvis lite pengar för att kunna sätta i gång. Sparade pengar är alltid det bästa svaret om du ska betala något, men om du inte har en massa pengar undanstoppade i madrassen så finns det givetvis alternativ, lån är ett av dem.

Ska du låna pengar, är det viktigt att tänka på några saker. Och dessa saker ska vi titta lite närmare på här i artikeln - vill du veta mer om hur du ska tänka inför ett lån så kan du lära dig ett och annat här.

Vilka olika typer av lån finns det?

Vi ska titta på vilka lån som finns i Sverige och på vad som skiljer dem åt. Rent generellt finns det två typer av lån:

• Lån som du kan använda till vad du än vill. Det är alltså du som bestämmer vad de lånade pengar ska används till. Exempelvis snabblån eller privatlån.
  • Lån där du skriver under på att använda lånet till en specifik sak. Till exempel bostadslån eller billån.

Vill du kunna göra vad du vill, med de pengar du lånar, bör du alltså titta efter det bästa snabblån du kan hitta på marknaden. Jämför sedan de olika fördelarna mellan de olika lånen – men mer om det alldeles strax. Beroende på vilket lån du vill ta, finns det olika sätt att gå till väga. Det kan vara bra att jämföra olika lån, eftersom en del lån avbetalas långsammare, alltså med en lägre månadskostnad, än andra.

Den andra typen av lån är ofta större, som lån till exempelvis bilar, hus eller lägenheter. Dessa lån betalas av under en längre period jämfört med lån, där lånesumman är lägre, och där man har valfrihet att göra vad man vill med de lånade pengarna. Du kan inte göra vad du vill med pengarna du lånar, när du tar ett billån eller bostadslån. Ett bostadslån måste alltså användas till att köpa en bostad.

Hur mycket bör man låna?

När du ska låna pengar är det bra att göra upp en kalkyl och en budget. På det viset kan du räkna ut hur mycket pengar du behöver låna och hur mycket pengar din ekonomi klarar av att låna. När du räknar ihop alla de utgifter du kommer att ha, exempelvis om du ska renovera, får du en tydlig summa och kan få en precis bild över hur mycket du kommer göra av med.

Det är i själva verket mycket viktigt att du tar dig tid och går igenom din ekonomi när du ska låna pengar. Vi har på grund av detta gjort en liten checklista till dig som ska låna pengar så du inte missar att gå igenom något:

En kalkyl är en sammanställning av de utgifter som du behöver låna pengar till. Om du ska måla om är utgifterna t ex målarfärg och penslar. En budget är en översikt över alla dina inkomster och utgifter: t ex lön och bidrag som inkomster, och räkningar för hyra samt el som utgifter. En budget låter dig se hur mycket du går minus eller plus varje månad.

Checklista för lån

1. Kalkyl - gör upp en kalkyl över hur mycket du behöver låna
  2. Budget - gör en budget för att se hur mycket du kan låna
  3. Kontakta långivare
  4. Läs lånevillkor
  5. Utbetalning av lån
  6. När du väl har fått utbetalt de pengar du vill låna kan du sätta i gång med att renovera

Vestergade 48H, 2 sal

Heymedia Partners er Skandinaviens førende agentur indenfor linkbuilding, pressemeddelelser og outreach.

De bästa kanalerna för kostnadseffektiv marknadsföring23.2.2021 13:14:48 CETPressmeddelande

Vi är i en tid nu när marknaden transformeras på grund av en revolutionerande lågkonjunktur. Den digitala utvecklingen styr och vår syn på marknadsföring förändras och blir alltmer digitalt inriktad. Idag tillbringar människor en större del av sin tid online och många företag som arbetat i kontorslokal arbetar istället i enskildhet, på avstånd online. Möten sker via olika onlinekanaler och det fysiska mötet är idag inte lika frekvent förekommande som tidigare.