Så viktigt är valet av flygbolag för de svenska resenärerna
- Många resenärer är mycket prismedvetna när de letar flygbiljetter utomlands, men likväl är det många som väljer bort flygbolag som de inte känner förtroende för. I en starkt konkurrensutsatt bransch är kundernas bild av varumärket viktigt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Sverige är en intressant marknad för många internationella flygbolag. Befintliga bolag lanserar nya flyglinjer, och flera nya aktörer tittar på lansering av nya linjer främst med Arlanda i Stockholm och Kastrup i Köpenhamn som bas. Konkurrensen är stenhård – låga priser lockar många resenärer, men flygbolagets varumärke och det förtroende som varumärket har hos de svenska resenärerna är av stor vikt.
12 procent av de svenska resenärerna tycker att valet av flygbolag när de ska flyga på en semesterresa utomlands är mycket viktigt, och väljer aktivt bort flygbolag som de antingen själva har haft sämre erfarenheter av tidigare eller inte har hört eller läst goda recensioner om. Ytterligare drygt 4 av 10 resenärer (43 procent) uppger att flygbolagsvalet är ganska viktigt, och söker sig aktivt till flygbolag som de har förtroende för.
- Det är inte bara bra eller dåliga recensioner som påverkar resenärerna, att de över huvud taget känner till flygbolaget ifråga spelar stor roll. Detta gör att många för svenskar mindre kända flygbolag, exempelvis från Mellanöstern, har en längre uppförsbacke att klara av för att nå de svenska resenärerna, säger Katarina Daniels.
Åsikten kring vilken betydelse valet av flygbolag har för en semesterresa är relativt lika för samtliga svenska resenärer, oavsett var i landet boendeorten är. Däremot anser kvinnor i större utsträckning än män att flygbolaget är viktigt. 59 procent av kvinnorna anser att valet av flygbolag är ganska eller mycket viktigt, jämfört med 51 procent av männen.
Hur viktigt är valet av flygbolag för dig när du ska flyga på utlandssemester?
- Mycket viktigt, 12 procent
- Ganska viktigt, 43 procent
- Ganska oviktigt, 31 procent
- Mycket oviktigt, 8 procent
- Tveksam, vet ej, 7 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning. Totalt tillfrågades 1 000 respondenter i åldern 18-79 år, boende över hela landet (riksrepresentativt urval).
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
Hit reser svenskarna på sportlovet2.2.2024 10:29:40 CET | Pressmeddelande
Många svenskar vill tjuvstarta våren och lämna vintern bakom sig för en vecka i värmen. Spanien är storfavoriten där sol och bad på Gran Canaria och Malaga ligger i toppen. Nykomlingar på listan är Phuket och Rom, de ökar med 33 procent respektive 20 procent jämfört med förgående år, enligt Tickets bokningsstatistik.
Resan bokas närmare inpå avresa19.1.2024 14:36:08 CET | Pressmeddelande
När januari sveper in, accelererar reslusten och nu bokas det flest resor på hela året. Från spännande sport- och påsklov till längtade sommarsemestrar och spontana weekendresor. Just nu ger även hela branschen, från flyg, charter och kryssningar massor av rabatter och bra erbjudanden.
Ökad efterfrågan på inrikesflyg efter snökaos5.1.2024 11:09:05 CET | Pressmeddelande
Det senaste snökaoset i Sverige har kraftigt påverkat landets transportsystem och lett till en betydande ökning i sökningarna på inrikesflyg. Enligt nyligen släppta siffror från resebyrån Ticket har intresset för inrikesflyg ökat med 143 procent jämfört med föregående veckas lågpunkt. Den snabba ökningen antyder att resenärer söker alternativa transportalternativ i ljuset av de påverkade tåg- och vägförhållandena.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum