Så vill egenföretagare tackla Coronakrisen

En ny enkät till Sveriges Ingenjörers egenföretagare har undersökt Coronakrisens följder och olika stödåtgärder. Resultatet visar att istället för att lägga sina företag vilande, vill egenföretagarna se åtgärder som uppmuntrar till produktivitet. De efterlyser utbyggt stöd för utbildning och kompetensutveckling.
Enkätundersökningen genomfördes i maj 2020 bland de 7000  medlemmar i Sveriges Ingenjörer  som har eget företag
Enkätundersökningen genomfördes i maj 2020 bland de 7000 medlemmar i Sveriges Ingenjörer som har eget företag

– Egenföretagare är viktiga för svenskt näringsliv. Under Coronakrisen har många av dem tappat uppdrag, effekter som inte syns i arbetslöshetsstatistiken. Det vore nödvändigt och nyttigt för ekonomin med fler näringspolitiska åtgärder som gör att egenföretagare kan satsa och utveckla sig ur krisen, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Bland de svarande med aktiebolag som drivs på heltid hade 61 procent påverkats av krisen. Det handlar bland annat om förluster av befintliga uppdrag, minskad orderingång samt problem med leveranser. 40 procent av bolagen med anställda uppgav att de ansökt om regeringens stödåtgärd med korttidspermittering. 13 procent har tvingats varsla personal.

För de egenföretagare som har haft det riktigt tufft, har kravet för att få a-kassa varit att lägga företaget vilande. Det är ett alternativ som många egenföretagare förkastar. De vill fortfarande kunna tacka ja till uppdrag, vilket ett vilande företag inte tillåter.

Knappt 7 av 10 egenföretagare ställde sig därför positiva till förslag om att möjliggöra aktivitet, som att kunna söka nya uppdrag eller driva företaget på deltid parallellt med att få a-kassa. Ett annat sätt är att som egenföretagare kunna ägna sig åt vidareutbildning eller kompetensutveckling under krisen, när efterfrågan är låg. Nästan 8 av 10 egenföretagare ville se ökade möjligheter att kunna dra av kostnader för kompetensutveckling på företaget.

Av de som deltog i enkäten har 69 procent aktiebolag och 22 procent enskild firma. Bland egenföretagarna med bolagsformen enskild firma har 78 procent sitt företag som deltids- eller hobbyverksamhet. Det kan vara en förklaring till att en majoritet av de enskilda firmorna, 59 procent, inte hade påverkats av Coronapandemin.

Om enkäten

En enkät skickades ut 7 maj 2020 till 6 300 av de totalt 7 000 medlemmarna i Sveriges Ingenjörer som har uppgett att de har ett eget företag. 1 863 respondenter fullföljde enkäten, vilket innebär en svarsfrekvens på knappt 30 procent. Enkäten bestod av frågor om hur egenföretagarna har påverkats av Coronapandemin, deras möjlighet att utnyttja regeringens krisåtgärder och deras inställning till andra förslag på stödåtgärder.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.