Så vill egenföretagare tackla Coronakrisen

En ny enkät till Sveriges Ingenjörers egenföretagare har undersökt Coronakrisens följder och olika stödåtgärder. Resultatet visar att istället för att lägga sina företag vilande, vill egenföretagarna se åtgärder som uppmuntrar till produktivitet. De efterlyser utbyggt stöd för utbildning och kompetensutveckling.

Enkätundersökningen genomfördes i maj 2020 bland de 7000  medlemmar i Sveriges Ingenjörer  som har eget företag
Enkätundersökningen genomfördes i maj 2020 bland de 7000 medlemmar i Sveriges Ingenjörer som har eget företag

– Egenföretagare är viktiga för svenskt näringsliv. Under Coronakrisen har många av dem tappat uppdrag, effekter som inte syns i arbetslöshetsstatistiken. Det vore nödvändigt och nyttigt för ekonomin med fler näringspolitiska åtgärder som gör att egenföretagare kan satsa och utveckla sig ur krisen, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Bland de svarande med aktiebolag som drivs på heltid hade 61 procent påverkats av krisen. Det handlar bland annat om förluster av befintliga uppdrag, minskad orderingång samt problem med leveranser. 40 procent av bolagen med anställda uppgav att de ansökt om regeringens stödåtgärd med korttidspermittering. 13 procent har tvingats varsla personal.

För de egenföretagare som har haft det riktigt tufft, har kravet för att få a-kassa varit att lägga företaget vilande. Det är ett alternativ som många egenföretagare förkastar. De vill fortfarande kunna tacka ja till uppdrag, vilket ett vilande företag inte tillåter.

Knappt 7 av 10 egenföretagare ställde sig därför positiva till förslag om att möjliggöra aktivitet, som att kunna söka nya uppdrag eller driva företaget på deltid parallellt med att få a-kassa. Ett annat sätt är att som egenföretagare kunna ägna sig åt vidareutbildning eller kompetensutveckling under krisen, när efterfrågan är låg. Nästan 8 av 10 egenföretagare ville se ökade möjligheter att kunna dra av kostnader för kompetensutveckling på företaget.

Av de som deltog i enkäten har 69 procent aktiebolag och 22 procent enskild firma. Bland egenföretagarna med bolagsformen enskild firma har 78 procent sitt företag som deltids- eller hobbyverksamhet. Det kan vara en förklaring till att en majoritet av de enskilda firmorna, 59 procent, inte hade påverkats av Coronapandemin.

Om enkäten

En enkät skickades ut 7 maj 2020 till 6 300 av de totalt 7 000 medlemmarna i Sveriges Ingenjörer som har uppgett att de har ett eget företag. 1 863 respondenter fullföljde enkäten, vilket innebär en svarsfrekvens på knappt 30 procent. Enkäten bestod av frågor om hur egenföretagarna har påverkats av Coronapandemin, deras möjlighet att utnyttja regeringens krisåtgärder och deras inställning till andra förslag på stödåtgärder.

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

Kollektivavtal klart med Paradox3.6.2020 15:17:18 CESTPressmeddelande

Sveriges Ingenjörer och Unionen har tillsammans med techföretaget Paradox förhandlat fram kollektivavtal. Paradox blir därmed en av de första större arbetsgivarna med kollektivavtal i den svenska spelutvecklingsbranschen. "Avtalet med Paradox är ett fint exempel på hur kollektivavtal kan ge villkor anpassade till företags verksamheter. Det stärker arbetsgivare, medarbetare och bidrar till den svenska modellen", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

LAS-utredningens förslag gör alla provanställda på livstid1.6.2020 15:01:44 CESTPressmeddelande

Förslagen i Las-utredningen skulle urholka individens anställningsskydd och kraftigt rubba maktbalansen till arbetsgivarnas fördel. "I klartext leder det till att vi alla kommer att bli provanställda på livstid om utredningens förslag blir verklighet", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer. Utredningen har misslyckats med att leva upp till direktiven. Nu måste politikerna hålla sitt löfte och låta parterna förhandla fram sitt förslag.