Så vill S att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland

Klimatkrisen är mänsklighetens svåraste utmaning. Socialdemokraterna går till val på att skapa ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Att ha en politik för att hantera klimathotet är en viktig del i detta. S presenterar nu förslag på vägen mot partiets mål att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland, med ökade krav på återvinning och cirkularitet.

Den S-ledda regeringen har under mandatperioden genomfört en lång rad reformer för att klara omställningen mot ett fossilfritt välfärdsland. Nu presenterar Socialdemokraterna ytterligare förslag.

- Klimathotet är vår tids ödesfråga. Därför gäller det att vi agerar nu, säger utrikesminister Margot Wallström (S).

Socialdemokraterna vill se krav på möjlighet till återvinning och cirkularitet och föreslår bland annat pant på mobiltelefoner och att onödig användning av engångsartiklar ska fasas ut. Partiet går också till val på att öka de lokala klimatinvesteringarna med 1,5 miljarder kronor fram till 2020. S vill också att Sverige genom EU ska driva på för en skärpning av ländernas åtaganden i Parisavtalet, samt behålla de båda stödformerna Industriklivet och Klimatkrivet.

- Sverige kan påverka utvecklingen på två sätt: genom att driva på internationellt, och genom att gå före och visa att det går att kombinera lägre utsläpp med jobb och välfärd, säger Åsta Westlund (S), ordförande i riksdagens miljö- och jordbruksutskott.

Läs mer om samtliga förslag på socialdemokraterna.se

Stefan Löfvens program valdagen 9 september8.9.2018 09:00Pressmeddelande

09.40 Statsministern och Ulla Löfven promenerar från Sagerska huset till vallokalen där statsministern röstar. Fototillfälle. Adress: Riksdagshuset 10.30 Statsministern åker i kampanjbuss tillsammans med vallokomotiven, finansminister Magdalena Andersson, utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist. Bussen avgår från Gustav Adolfs torg. Fototillfälle. 10.50 Statsministern och vallokomotiven fikar och samtalar med pensionärer i Sundbyberg. Media är välkomna, statsministern och vallokomotiven finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Folkets Hus, Sturegatan 12, Sundbyberg. 12.00 Torgmöte i Vällingby centrum. Statsministern håller tal. SSUs förbundsordförande Philip Botström deltar. Media är välkomna, fototillfälle. Adress: Vällingby centrum, Pajalagatan 36. 12.40 Lunch hemma hos en barnfamilj. Media är välkomna, statsministern finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Basgränd, Vällingby Anm