Så vill Skolverket förbättra kursplanerna
- Lärarnas åsikter väger tungt. Kurs- och ämnesplaner är deras arbetsverktyg. Vi går därför ut till alla lärare redan nu för att få synpunkter på de grundläggande principer som ska styra vårt arbete. Det är viktigt att förändringarna förankras i lärarkåren, säger Anna Westerholm, chef för Skolverkets läroplansavdelning.
Under 2018 samrådde Skolverket med lärare, ämnesexperter, forskare, intresseorganisationer, fackförbund och andra myndigheter för att bredda och fördjupa kunskapen om hur kurs- och ämnesplaner fungerar i praktiken.
- Kurs- och ämnesplanerna har använts sedan 2011 och det är rimligt att göra en översyn nu. Samråden och tidigare utvärderingar har gett oss ett bra underlag för att ta nästa steg, säger Anna Westerholm.
Tydliga riktlinjer ska styra vårt arbete
Nu går förändringsarbetet in i en mer konkret fas. Det handlar om samtliga kursplaner på grundskolenivå och ett tiotal ämnesplaner på gymnasial nivå som ska revideras. Skolverket har nu tagit fram förslag på riktlinjer som ska ligga till grund för vårt arbete. Några centrala delar i förslagen är att
- tydligare betona faktakunskaper i kurs- och ämnesplaner där det idag inte är tillräckligt tydligt
- i högre grad anpassa kurs- och ämnesplanerna efter stadium, skolform och undervisningstid eller poängomfattning i gymnasiekurser
- tydligare visa på kunskapsutvecklingen mellan stadierna i grundskolan och mellan de olika gymnasiekurserna i ett ämne
- göra kunskapskraven mindre detaljerade.
Konkreta exempel
De fullständiga förslagen på riktlinjer och konkreta exempel på hur kurs- och ämnesplaner kan se ut när de förändras efter riktlinjerna finns på skolverket.se.
Läs mer om förslag till riktlinjer och exempel på förändringar här
Från 8 januari till 27 januari ges lärare och andra möjlighet att ge synpunkter via en enkät på Skolverket.se.
- Kursplaner och inte minst kunskapskraven väcker debatt och vi räknar med att få in många synpunkter. Det blir ett digert men mycket viktigt arbete att väga samman lärarnas synpunkter. Syftet med förändringarna är att lärarna ska få bättre verktyg i arbetet med att undervisa och betygssätta eleverna, säger Anna Westerholm.
Kan träda i kraft 2020
Förslag till nya kurs- och ämnesplaner och kunskapskrav kommer att läggas fram under 2019. Förutsatt att regeringen fattar beslut kan de börja gälla från och med höstterminen 2020.
För mer information
Kontaktuppgifter
För frågor till Anna Westerholm, chef läroplansavdelningen kontakta Skolverkets presstjänst på 08-527 333 00
Nyckelord
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
Påminnelse pressinbjudan: Hur bra är svenska elevers kunskaper om demokrati och samhälle?27.11.2023 11:04:15 CET | Pressinbjudan
Hur står sig svenska åttondeklassares kunskaper om demokrati och samhälle i jämförelse med elever från andra länder? Hur är deras syn på demokrati, människors lika värde samt intresse för att delta i framtida val? Hur har elevers kunskaper, attityder och engagemang förändrats över tid? Svaren ges i den internationella undersökningen ICCS 2022.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum