Så vill Sverigedemokraterna stoppa bidragsfusk

I Polismyndighetens myndighetsgemensamma lägesrapport 2019 lyfts välfärdsbrottsligheten upp som en av de mest allvarliga. Det går idag att dyka upp vid gränsen med ett europeiskt pass, registrera falskt boende och falskt arbete, därefter få tillgång till det svenska socialförsäkringssystemet och sedermera pension förutsatt att ingen blir upptäckt.

Med anledning av detta föreslår Sverigedemokraterna:

-Att regeringen ska utreda och återkomma till riksdagen med ett författningsförslag som ger Försäkringskassan, Statens servicekontor, Skatteverket och Pensionsmyndigheten möjlighet att begära fysisk inställelse för att genom biometrisk avläsning fastställa korrekt identitet.

-Att ge regeringen uppdraget att uppdra åt Försäkringskassan, Statens servicekontor, Skatteverket och Pensionsmyndigheten att utreda kostnaderna för den tekniska implementeringen av relevant utrustning för avläsning av biometriska data.

-Att regeringen ska uppdra åt Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten att återkomma med en handlingsplan för med vilken kontinuitet uppföljande kontroller kan ske vid misstanke om identitetsrelaterad brottslighet.

Linda Lindberg, gruppledare för Sverigedemokraterna i Socialförsäkringsutskottet kommenterar:
"Att individer lurar sig till pengar från det svenska välfärdssystemet måste få ett slut. Det är hög tid att agera och säkerställa att pengarna hamnar där de är avsedda."

--

Vid frågor om intervju eller mer information, kontakta Pressekreterare Oskar Cavalli-Björkman via 0722084333 eller press@sd.se.

Sverigedemokraterna presenterar vårbudget 202123.4.2021 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

På måndag den 26 april presenterar Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson och ekonomisk-politisk talesperson Oscar Sjöstedt Sverigedemokraternas vårbudget. I samband med detta kommer partiet även presentera en större rapport om medborgarskap. Efter pressträffen finns möjlighet till enskilda intervjuer. Tid: Klockan 15.00 Plats: Riksdagens presscenter -- Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se

Sverigedemokraterna kommenterar regeringens vårbudget14.4.2021 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Imorgon presenterar regeringen vårbudgeten för 2021. Med anledning av detta kommer Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt att befinna sig i riksdagens kammarfoajé kl. 11:00 för att kommentera den nya budgeten. -- Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta presskontakt Viktor Myrlander på telefonnummer 072 221 43 34 eller per e-post på press@sd.se.

Jimmie Åkesson kommenterar onsdagens omröstning om coronafonden23.3.2021 07:50:00 CET | Pressmeddelande

På onsdag (24/3) voterar riksdagen kring proposition 2020/21:87 ”Godkännande av rådets beslut om systemet för EU:s egna medel för perioden 2021 och framåt”, mer känt som coronafonden. Förslaget innebär att EU och dess medlemsländer lånar upp totalt 750 miljarder euro. Av de svenska riksdagspartierna har endast Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet krävt att förslaget avfärdas i sin helhet.

SD: Prioritera personer med allvarlig psykisk sjukdom för vaccination mot covid-199.3.2021 10:02:00 CET | Pressmeddelande

Den senaste forskningen pekar tydligt på att risken för att bli allvarligt sjuk och avlida i covid-19 är betydligt större för personer med svår psykisk sjukdom. På samma tema lämnar Sverigedemokraterna idag in ett utskottsinitiativ med syfte att förmå Folkhälsomyndigheten att uppdatera sina rekommendationer om prioritetsordning för vaccination mot covid-19, där personer med allvarlig psykisk sjukdom tillförs prioritetsordningen.