Saab och Universeum inleder flerårigt samarbete

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab och Universeum inleder ett flerårigt samarbete i syfte att öka ungas intresse för innovationer och teknik. Samarbetet ska bland annat resultera i en ny högteknologisk kunskapsupplevelse om sensorteknikens grundläggande principer och applikationsområden.

Saab ser samma utmaningar som andra teknikföretag i Sverige: Alldeles för få unga väljer tekniska utbildningar eller ser teknikföretag som sin framtida arbetsplats. Det saknas helt enkelt teknisk kompetens.

På Universeum finns många möjligheter att kommunicera med unga och väcka deras intresse för innovationer och teknik, liksom för tekniska utbildningar och yrken. Därför ingår nu Saab och Universeum ett flerårigt samarbete.

– Detta är en fantastisk möjlighet för Saab att nå ut till en yngre och bredare publik och på ett nytt och spännande sätt visa vår unika teknologi inom sensorområdet, säger Anders Carp, chef för Saabs affärsområde Surveillance som Saab i Göteborg tillhör.

En ny högteknologisk upplevelse

Inom ramen för samarbetet ska Saab och Universeum tillsammans utveckla en ny lärmiljö – en högteknologisk upplevelse där sensorteknikens grundläggande principer och applikationsområden presenteras på ett spännande och interaktivt sätt.

– Saabs spetskompetens på området och vår erfarenhet av interaktiva kunskapsupplevelser är en alldeles lysande grund för en ny lärmiljö på Universeum. Att få visa hur vi med hjälp av teknik kan skapa sinnen långt mer avancerade än de vi människor har känns både viktigt och roligt, säger Håkan Sigurdsson, vetenskaplig ledare på Universeum.

Ett av målen med samarbetet att väcka intresse för Saab som arbetsgivare, för att säkra företagets behov av framtida arbetskraft.

– Universeums verksamhet utgår från utmaningarna i omvärlden. En av dem är just bristen på teknisk kompetens. Samarbetet mellan Saab och Universeum ska bidra till att öka intresset för teknik och stärka kompetensförsörjningen. Och det gynnar inte bara Saab, utan samhället i stort, säger Bertil Blomsterberg, affärsutvecklingschef på Universeum.

Abonnera på våra pressmeddelanden.