Sabina Ddumba inleder höstturné på Dramaten

Uppbackad av tre musiker ger sig Sabina Ddumba ut på exklusiv höstturné och inleder med två spelningar på Dramatens stora scen den 21 och 22 oktober. Biljetterna släpps onsdag den 22 augusti klockan 12.

Sabina Ddumba. Foto: Daniel Stigefelt

Vårens konserthusturné drog fulla hus med en publiksiffra långt över 13 000 och under sommaren har Sabina Ddumba uppträtt på våra största festivaler. Nyligen kunde även hundratusentals radiolyssnare ta del av hennes Sommar i P1. Men nu väljer hon att toppa sitt succéår med en helt annan typ av upplevelse – en serie exklusiva spelningar på ett antal intima scener. Vi är vana att se kritikerrosade Sabina Ddumba på de största scenerna, men den här gången ska det kännas som att ta del av en privat spelning hemma i sångerskans vardagsrum.

– Förutsättningarna för den här turnén möjliggör en helt annan typ av möte och jag tror att det kommer kännas lika intimt för mig som för publiken. Det här är något extra som jag vill ge till mina lyssnare säger Sabina om turnén.

Uppbackad av tre musiker – bestående av Emmanuel Hailemariam, Mats Sandahl samt Djara Erlandsson Sow – är det Sabinas stora röst som står i centrum när hon under hösten kommer till ett antal noga utvalda teatrar och intima spelställen. Höstens turné blir även sista chansen att få lära känna sångerskan Sabina Ddumba i det närgångna och avskalade formatet – då hon står inför en stor USA-lansering där hon har kontrakt med storbolaget Warner Bros.

Konsertern ges inom ramen för Dramaten&.

Sabina Ddumba, den 21-22 oktober, Stora scenen.

Turnéplan: 24/10 Göteborg/Lorensbergsteatern,25/10 Borås/Sagateatern, 26/10 Kungsbacka/ Kungsbacka Teater, 27/10 Vara/Vara Konserthus, 30/10 Östersund/Storsjöteatern, 31/10 Karlstad/ Nöjesfabriken, 1/11 Ystad/Ystads Teater, 2/11 Kristianstad/Kulturkvarteret och 3/11 Malmö/ Malmö Live.

Sabina Ddumba. Foto: Daniel Stigefelt

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Dramaten flyttar till Hötorget14.5.2019 10:15:00 CESTPressmeddelande

Samtidigt som Dramatenhuset renoveras bildar fem skådespelare familj och flyttar in i en evakueringslägenhet på Hötorget. Skådespelaren Rebecka Hemse är både idémakare och regissör för experimentet ”Evakuering: De förskräckliga föräldrarna” som kommer mynna ut i ett antal föreställningar. Gestaltningen är i konstant utveckling och därför finns inget premiärdatum, men den första föreställningen ges den 20 september. Den exakta adressen meddelas vid biljettköp. Biljetter till ytterligare tre föreställningar släpps idag, tisdagen den 14 maj.